سبد دارایی ثروتمندان

در این گزارش آمده است، بیش از یک سوم سبد دارایی این افراد به‌صورت نقد و حدود ۶/ ۹ هزار میلیارد دلار است. بقیه ثروت آنها به شکل دارایی‌های خصوصی نظیر شرکت، ۳۳ درصد، سهام و اوراق بهادار دیگر ۲۵ درصد، ساختمان، ملک و دیگر دارایی‌های لوکس از جمله کشتی، هواپیما، اتومبیل، آثار هنری و جواهرآلات، ۶/ ۶ درصد است. نکته مهم که باید به آن اشاره شود تغییر میزان ثروت این گروه تحت تاثیر نوسان در ارزش دارایی‌های آنها از جمله تغییر قیمت سهام یا املاک است. دومین ویژگی ثروتمند ترین‌ها این است که متوسط سن زنان در این گروه پایین تر از مردان است. در گزارش موسسه ولث ایکس آمده است، متوسط سن زنان این گروه ۵۰ سال است که ۱۲ سال پایین تر از متوسط سن مردان است. همچنین متوسط ثروت آنها ۱۱۰ میلیون دلار است و تنها ۱۲ درصد ثروت ثروتمندترین‌ها را تشکیل می‌دهند. بیش از نیمی از آنها، همه یا بخشی از ثروت خود را به ارث برده‌اند، در حالی که تنها یک سوم مردان این گروه چنین ویژگی دارند.

سومین ویژگی گروه ثروتمند ترین‌ها این است که جوان‌ها ۲/ ۳ درصد کل جمعیت این افراد را تشکیل می‌دهند و دو سوم آنها میلیاردرهای خودساخته هستند. میلیاردرهای جوان که طبق تعریف موسسه هلث ایکس، بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۴ به دنیا آمده‌اند، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر هستند و بخش اعظم آنها از جمله مارک زاکربرگ، بنیانگذار شرکت فیس‌بوک با تلاش خودشان به این ثروت رسیده‌اند. او در ۲۴‌سالگی به یک میلیاردر تبدیل شد و جوان‌ترین میلیاردر خودساخته تاریخ است. میلیاردرهای جوان در فهرست موسسه هلث ایکس، در مجموع حدود ۳۴۰ میلیارد دلار ثروت دارند و بیش از یک پنجم این رقم در تملک زاکربرگ است.

چهارمین ویژگی گروه ثروتمندان جهان این است که تنها ۱۵ درصد آنها یعنی ۳۲ هزار نفر از یکی از دانشگاه‌های مهم آمریکا فارغ التحصیل شده‌اند. با آنکه تحصیل در دانشگاه یک عامل مهم در ایجاد قابلیت‌های ضروری برای پیشرفت است اما این‌طور نیست که نرفتن به دانشگاه راه را برای ثروتمند و موفق شدن مسدود کند. تعداد زیادی از این ثروتمندان اصلاً به دانشگاه نرفته‌اند و تعدادی نیز تحصیلات خود را نیمه کاره رها کرده‌اند و در عوض به کسب تجربه و خلق ایده‌های خلاقانه پرداخته‌اند. البته یک نکته جالب توجه این است که متوسط ثروت میلیاردرهای تحصیلکرده بسیار بالاتر از متوسط ثروت گروه ثروتمندان است و دانشگاه هاروارد به تنهایی ۱۹۰۶ ثروتمند با ثروت حداقل ۳۰ میلیون دلار تربیت کرده و ۱۳۱ نفر آنها میلیاردرهای در قید حیات هستند. با توجه به شرایط دشوار پذیرش دانشجو از سوی دانشگاه‌های بزرگ و مشهور آمریکا ۷۵ درصد ثروتمندان تحصیلکرده در آنها، ثروتمندان خودساخته هستند. ایلان ماسک، وارن بافت، جف بزوس و پائولو لمان جزو این گروه هستند.

پنجمین ویژگی ثروتمندان فهرست موسسه ولث ایکس این است که مهم‌ترین سرگرمی مورد علاقه آنها انجام فعالیت‌های انسان دوستانه است. بیش از یک سوم ثروتمندترین افراد جهان در فعالیت‌های بشردوستانه مشارکت دارند. سه تن از ثروتمند ترین انسان‌های روی زمین ایده کمک رسانی را مطرح کردند که طبق آن از تمامی ثروتمندان خواسته می‌شود در دوره حیات شان بیش از نصف دارایی خود را صرف این گونه فعالیت‌ها کنند. در حال حاضر حدود ۱۷۰ ثروتمند از بیش از ۲۱ کشور جهان به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند. دومین سرگرمی شایع در بین گروه ثروتمندترین افراد کره زمین، مشاهده و سرمایه‌گذاری در ورزش از جمله تنیس، گلف، اسکی، فوتبال آمریکایی و به ویژه فوتبال است. ششمین ویژگی در این فهرست آن است که میلیاردرها تنها ۱/ ۱ درصد کل جمعیت فهرست را تشکیل می‌دهند اما ۲۸ درصد کل ثروت کل فهرست یاد شده در تملک این گروه کوچک است. حدود ۲۴۰۰ میلیاردر در جهان وجود دارد که متوسط ثروت آنها ۱/ ۳ میلیارد دلار است و سال قبل مجموع ثروت آنها حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار بود.

همان‌طور که بیان شد اکثر این گروه بخش بزرگی از سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند و افت و خیز شاخص‌های مالی بر میزان کلی ثروت آنها اثر می‌گذارد. تقریبا یک پنجم ۱۰۰ میلیاردر صدرنشین در فهرست یاد شده یعنی ثروتمندترین انسان‌های جهان، ثروت خود را با فعالیت در حوزه فناوری کسب کرده‌اند یا سهم بالایی در این بخش داشته‌اند و از آنجا که شرکت‌های فناوری نقش بزرگی در توسعه اقتصادهای توسعه یافته و نوظهور دارند، می‌توان انتظار داشت در آینده قابل پیش‌بینی ثروتمندان یاد شده در بالای فهرست باقی بمانند. جف بزوس مدیرعامل و بنیانگذار شرکت آمازون با ۱۱۲ میلیارد دلار، بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت با ۹۰ میلیارد دلار، مارک زاکربرگ مدیر شرکت فیس بوک با ۷۲ میلیارد دلار، کارلوس اسلیم، رئیس شرکت آمریکا موویل با ۶۷ میلیارد دلار و لاری الیسون، مدیر شرکت اوراکل با ۵۸ میلیارد دلار ۵ نفر در صدر فهرست ثروتمندترین‌ها هستند که همگی در حوزه فناوری مشغول فعالیت بوده‌اند.