رمز موفقیت در بازار

با توجه به تحولات اخیر، شرکت‌ها برای عرضه محصولات و خدمات خود چاره‌ای جز حضور در فضای دیجیتال ندارند. از سوی دیگر شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات برای ادامه حیات باید از آخرین ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. امروزه دیگر این‌گونه نیست که برای معرفی کالا تنها کافی باشد یک تبلیغ در تلویزیون یا روزنامه قرار گیرد. مدتی است رسانه‌های اجتماعی مورد توجه هر دو گروه از شرکت‌ها یعنی تولیدکنندگان کالا و خدمات و شرکت‌های تبلیغاتی قرار گرفته‌اند. طبق تخمین‌های اخیر ۳/ ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و نه‌تنها هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، بلکه میزان تاثیرگذاری این شبکه‌ها بر رفتار مردم افزایش پیدا می‌کند و شبکه‌های یاد شده به منبع اصلی کسب اطلاعات اعضا تبدیل شده است.

در نظرسنجی از ۵۷۰۰ شرکت بین‌المللی تبلیغات، ۲۴ درصد آنها اعلام کردند در ۵ سال اخیر حضور در شبکه‌های اجتماعی جزء مهم استراتژی تبلیغاتی آنها بوده است و نقش این شبکه‌ها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد. در سال‌های اخیر همزمان با افزایش اهمیت این شبکه‌ها، تمرکز شرکت‌های تبلیغاتی بر آنها بیشتر شده و هدف اصلی، کشف علایق و عادات مصرف‌کنندگان به دقیق‌ترین شیوه است. در واقع صنعت تبلیغات امروزه نسبت به قبل بسیار پیچیده‌تر عمل می‌کند و جذب مشتری به شدت سخت‌تر شده است. تا دو دهه پیش، شرکت‌های تبلیغاتی برای ارائه آگهی کار زیادی انجام نمی‌دادند، به این معنا که کافی بود با شرکت تولیدکننده کالا و خدمات به توافق برسند و آگهی مناسب برای درج در رسانه‌های آفلاین تهیه شود.

البته در آن دوره نیز این شرکت‌ها مجبور بودند از تکنیک‌های روانشناختی استفاده کنند. اما امروزه پیشرفت فناوری به شرکت‌ها امکان داده از ابزارهای متنوع‌تر مانند تبلیغات دوسویه، تبلیغ در رسانه‌های دیجیتال و... استفاده کنند و نوعی رقابت بی‌پایان برای کسب برتری در دسترسی به مخاطب آغاز شده است. در واقع امروزه هیچ شرکت تبلیغاتی موفقی وجود ندارد که از تازه‌ترین امکانات ارتباطی و تبلیغی برای معرفی کالا یا خدمات موردنظر خود استفاده نکند و رقابتی نفس‌گیر بین شرکت‌های یادشده وجود دارد. بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری بلاک‌چین یکی از حوزه‌هایی است که به تازگی در حوزه تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است. مدتی است استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بلاک‌چین در حوزه مالی و ارزی مطرح است، اما شرکت‌های تبلیغاتی استفاده از آن را برای فعالیت‌های خود آغاز کرده‌اند. این فناوری‌ها به شرکت‌های یاد شده امکان می‌دهد مخاطبان را با دقت بسیار بالا یافته و زیر نظر بگیرند و آگهی را به آنها نشان دهند.

با بهره‌گیری از این فناوری‌ها، میزان تعامل با مشتری‌های واقعی افزایش می‌یابد و داده‌های قابل اتکا در اختیار شرکت‌های تولیدکننده کالا و خدمات قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از ابزارهای جدید به تغییر هدف بازاریابی منجر نشده است، بلکه دقت ارائه تبلیغات و درک رفتار و علاقه مخاطبان را بیشتر کرده است. هدف از تبلیغ، همواره ارائه اطلاعات از کالا و خدمات به مشتری موردنظر بوده و اکنون فناوری‌های پیشرفته امکان تحقق این هدف را با دقت بالا ایجاد کرده‌اند.

بدیهی است شرکت‌هایی که از این روش‌ها بهره می‌برند موفق‌تر هستند و به ازای هر دلاری که صرف تبلیغ می‌کنند، سودی بزرگ به‌دست می‌آورند. یک تفاوت مهم بین شرکت‌ها در اقتصادهای در حال توسعه و توسعه‌یافته همین است. با آنکه بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته تبلیغی هزینه بالاتری دارد، اما سود حاصل از آن بسیار بالاست. در واقع می‌توان گفت روش‌های سنتی تبلیغ عملا کاربردی بسیار محدود دارند و نام‌های تجاری که به این روش‌ها اکتفا می‌کنند، خیلی زود از بازار بیرون رانده خواهند شد.

ویژگی دیگر تبلیغات مدرن، افق اثرگذاری آن است. بسیاری از شرکت‌هایی که افق کوتاه‌مدت برای فعالیت دارند خیلی زود مجبور می‌شوند فعالیت خود را متوقف کنند. در مقابل، شرکت‌ها با افق بلندمدت در تمامی زمینه‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که شوک‌ها و بحران‌های مختلف اختلال جدی در فعالیت‌شان به‌وجود نمی‌آورد. یکی از جنبه‌های داشتن افق بلندمدت، ایجاد یک نام تجاری قابل اعتماد است و این کار با کمک شرکت‌های تبلیغاتی توانمند انجام می‌شود. داشتن افق بلندمدت به این معناست که شرکت برای نسل کنونی و نسل‌های آینده به تولید کالا یا خدمات می‌پردازد و هنگام تبلیغ این ویژگی به مخاطب القا می‌شود.

به این ترتیب، شرکت‌هایی موفق هستند که با افق بلندمدت از بهترین و جدیدترین ابزارهای تبلیغی برای معرفی محصول به مشتری استفاده می‌کنند. در سال‌جاری میلادی شخصی‌سازی تبلیغات یعنی فراهم کردن تجربه سازگار با نیازهای خاص و سلیقه مشتری، مورد توجه شرکت‌های تبلیغاتی قرار گرفته است. پیشرفت فناوری به شرکت‌های تبلیغاتی امکان می‌دهد داده‌های متنوع از مشتری‌های بالقوه به دست آورند و هرچه موثرتر تبلیغات را انجام دهند.