تحریم‌های آمریکا؛ دشمنی با مردم ایران

در ۶ ماه گذشته نرخ دلار در بازار آزاد ارز ایران ۵۰ درصد بیشتر شده و تا حدود ۸۵۰۰ تومان هم معامله شد. مراودات اقتصادی ایران پس از خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق اتمی به مراتب سخت تر شده است. دوره نخست بازگشت تحریم‌های آمریکا از آگوست آغاز می‌شود و شامل خرید و فروش طلا و فلزات گرانبها، خودروسازی، خرید و فروش قطعات هواپیما و معاملات با اسناد مبتنی بر دلار آمریکا می‌شود. به دلیل همین تحریم‌ها، بسیاری از بانک‌های اروپایی از سی‌ام ماه ژوئن تبادلات مالی‌خود را با ایران قطع کرده‌اند. شرکت‌های اروپایی نیز از صدور کالا به ایران خودداری می‌‌کنند‌، زیرا می‌دانند که پولی به حساب‌شان واریز نخواهد شد.

 اسماعیل که از چین تجهیزات صنعتی وارد می‌کند، سال گذشته دوبار برای شرکت در نمایشگاه‌های صنعتی به آلمان سفر کرده است. او که ۳۸ سال دارد می‌گوید تصمیم داشته چند دستگاه بسته‌بندی مواد غذایی از آلمان وارد کند و اضافه می‌کند: «چرا ما باید تاوان خروج آمریکا از برجام را بدهیم؟ ما به روحانی رأی دادیم، چون گفت با دنیا آشتی می‌کند. ما کشور بزرگ و باثباتی در منطقه هستیم که بازار خوبی داریم. به هم ریختن مملکت ما چه منفعتی برای اروپا دارد؟ اروپا می‌تواند کنار ما باشد.» دولت آمریکا در صدد تشدید تحریم‌های ایران است و از متحدان خودخواسته است تا خرید نفت خود را از ایران متوقف کنند. دولت دونالد ترامپ تصمیم دارد با تحریم‌های اقتصادی سنگین، حکومت ایران را مجبور به تغییر سیاست‌هایی کند که آنها را مخالف منافع آمریکا می‌د‌اند. شماری از نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا حتی بحث تغییر حکومت در ایران را مطرح می‌کنند. کشورهای اروپایی تاکید دارند که توافق اتمی با ایران باید حفظ شود و می‌توان در مورد سایر مسائل وارد مذاکرات تکمیلی با جمهوری اسلامی شد. نمایندگان کشورهای اروپایی امضا‌کننده برجام همراه چین و روسیه در پی راهکاری برای حفظ برجام هستند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که برای حفظ توافق اتمی به اروپا سفر کرده بود اقدامات اتحادیه اروپا برای حفظ برجام را کافی نمی‌داند. او در گفت‌وگوی چند روز قبل خود با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان از بسته پیشنهادی اروپا انتقاد کرده است. روحانی خواستار ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی شده است که بتواند نقشی جبران‌کننده در قبال خروج آمریکا از برجام داشته باشد. دولت ایران تاکید دارد که ماندن این کشور در توافق اتمی منوط به حفظ منافع اقتصادی ایران است. پگاه هم تاکید دارد که این خواست مردم ایران است. او که مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار است به دویچه‌وله می‌‌گوید:«شبی که برجام امضا شد مردم تا صبح در خیابا‌ن‌ها شادی می‌کردند. ولی آخر چی شد؟ کاری که آمریکا کرد جنگ با دولت نبود، جنگ با ملت بود. حال اروپا می‌تواند تصمیم بگیرد، حفظ برجام و دوستی با ملت ایران را انتخاب می‌کنند یا همچون آمریکا دشمنی را برمی‌گزینند.»