روز شنبه حمله به سوریه انجام شد اما با آنکه اکنون ریسک بروز تنش‌های شدید از میان رفته، قیمت نفت بالا باقی مانده است. درباره علل این وضع دیدگاه‌های مختلفی بیان شده است. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند حمله آمریکا به سوریه به خودی خود تاثیری بر بازار نفت نداشته زیرا سوریه سال هاست صادرکننده نفت نیست و آنچه سبب شده قیمت‌ها بالا باقی بماند احتمال واکنش روسیه و ایران به حملات آمریکاست.

از سوی دیگر برخی کارشناسان می‌گویند اوضاع بازار نفت به‌کلی تغییر کرده و به‌زودی مازاد عرضه از میان می‌رود و این امر همزمان با رونق اقتصاد جهان و افزایش سریع تقاضا رخ خواهد داد. در نتیجه، تنش در منطقه خاورمیانه تنها یکی از دلایل رشد قیمت‌ها است. اجرای موفق برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک و چند کشور دیگر از جمله روسیه، افت تولید نفت در مکزیک و چند کشور دیگر و رشد بالاتر از انتظار مصرف نفت در اقتصادهای بزرگ، عوامل بنیادی حمایت‌ از رشد قیمت نفت هستند.

پیش‌بینی شده برنامه کاهش عرضه نفت سال آینده میلادی نیز اجرا خواهد شد زیرا عربستان و روسیه به قیمت‌هایی بالاتر از سطوح کنونی نیازمند هستند. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند به‌زودی قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در مطالب حاضر، به تاثیر عوامل مختلف بر قیمت نفت، سناریوهای پیش روی بازار در صورت تشدید تنش‌ها بین آمریکا و روسیه و ریسک‌هایی که رونق بازار نفت را تهدید می‌کنند اشاره شده است.

احسان آذری‌نیا