افزایش امیدها در سال جاری

مدیران شرکت‌های فعال در حوزه ادغام و تصاحب می‌گویند کاهش مالیات‌ها در آمریکا از ۳۵ درصد به ۲۱ درصد و تغییرات دیگری که در زمینه بازگرداندن سرمایه‌ها به این کشور صورت گرفته عامل اصلی رشد موارد ادغام و تصاحب بوده است. مدیر بخش ادغام و تصاحب در بانک جی پی مورگان می‌گوید: «با آنکه مذاکرات درباره بسیاری از موارد ادغام و تصاحب از ماه‌ها پیش آغاز شده بود اما تصویب قانون جدید مالیات‌ها در آمریکا در تحقق این قراردادها موثر بوده است. در واقع کاهش هزینه مالی یک مشوق بزرگ بوده است.»

در انگلستان نیز موارد ادغام و تصاحب افزایش یافته و انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. البته موضوع جدایی این کشور از اتحادیه اروپا یک عامل نگرانی برای سرمایه‌گذاران است. این مذاکرات از سال گذشته آغاز شده و قرار است سال آینده میلادی به پایان برسد. به باور تحلیلگران رشد موارد ادغام و تصاحب به معنای امیدواری شرکت‌ها به رفع ریسک‌های موجود است. در انگلستان بیشترین موارد ادغام و تصاحب در بخش‌های هواپیمایی و مهندسی انجام شده است. رونق در فعالیت‌های ادغام و تصاحب در ماه گذشته میلادی به معنای اطمینان به بهبود شرایط اقتصادی در جهان است، البته سرمایه‌گذاران درباره برخی موضوعات از جمله تاثیر واقعی قانون جدید مالیات‌ها در آمریکا و نیز از میان رفتن برخی عوامل امیدبخش نگران هستند. سال گذشته میلادی رشد قیمت مواد خام یکی از عوامل افزایش میزان سرمایه‌گذاری خارجی در برخی کشورها بود. اما درباره تداوم این روند در سال جدید میلادی تردیدهایی وجود دارد. تحلیلگران بانک ولز فارگو معتقدند سرمایه‌گذاران نباید انتظار داشته باشند بازار مواد خام امسال رونق قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. میزان دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده در بازار مواد خام در پایان سال گذشته به ۳۱۱ میلیارد دلار رسید و دیدگاه فعالان بازار درباره وضعیت مواد خام در سال‌جاری میلادی مثبت است. سال گذشته قیمت‌ها عموما رشد کرد و با توجه به شرایط اقتصاد جهان انتظار می‌رود تقاضا برای انواع مواد خام امسال نیز بالا باشد اما تحلیلگران ولز فارگو معتقدند عواملی نظیر مازاد عرضه و ثبات قیمت سبب خواهد شد وضعیت بازار مانند سال قبل پررونق نباشد. علت آن است که به نظر می‌رسد امسال ارزش دلار کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا نخواهد کرد.

البته سرمایه‌گذاران بسیار مشتاق هستند. بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال جاری میلادی را بالا برده‌اند و مشاهده شده که در ۳ ماه اخیر قیمت طلا، پالادیوم، پلاتین و مس افزایش یافته است. تحلیلگران بانک بارکلیز می‌گویند: «رشد فعالیت‌ها در بخش تولید کارخانه در اقتصادهای بزرگ سبب رونق بازار مواد خام می‌شود.» البته امسال رشد اقتصادی چین کمتر از سال گذشته خواهد بود و نیز عرضه بسیاری از مواد خام در حال افزایش است. بر همین مبنا منطقی نیست که سرمایه‌گذاران انتظار داشته باشند رشد سریع قیمت‌ها در سال ۲۰۱۷ امسال ادامه پیدا کند. شاخص دلار در ماه‌های اخیر کاهش یافته و این روند به احتمال زیاد ادامه می‌یابد، اما سرعت کاهش کمتر خواهد شد. تغییرات ارزش یورو بر قیمت مواد خام تاثیر می‌گذارد. وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد منطقه یورو خوب است و از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا قصد دارد سیاست‌های حمایت خود را محدود کند. به این ترتیب یکی از عواملی که سال گذشته به رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان کمک کرد امسال تاثیر کمتری در این حوزه خواهد داشت.