توپ در زمین گِلی سیاست

به رغم تنش دیپلماتیک به وجود آمده که مانع از رسیدن کامیون‌ها از عربستان به قطر شده و محموله‌های باری را در بنادر امارات زمینگیر کرده است، فعلا ساخت‌و‌ساز و آمادگی برای میزبانی از جام جهانی فوتبال در قطر ادامه دارد. دولت قطر برای میزبانی از بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان که قرار است برای اولین بار در یک کشور عربی برگزار شود، هفته‌ای ۵۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کند. اما همسایگان این کشور به جای کمک کردن به دوحه، در حال ممانعت از رسیدن مصالح لازم از سیمان گرفته تا دستگیره در به کشوری هستند که تلاش دارد کار بزرگی را در جهان عرب به سرانجام برساند.از هفت سال پیش که قطر میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال را در سال ۲۰۲۲ کسب کرد، این موضوع محل بحث و جدل‌های فراوانی بوده است. اما ثروتمندترین کشور جهان از نظر میزان درآمد سرانه، تمام توانش را به کار گرفته و متعهد شده تا ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه حداقل ۸ استادیوم جدید هزینه کند، یک سیستم مترو و قطار ۳۵ میلیارد دلاری ایجاد کند و یک شهر جدید با ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر احداث کند. قطر همچنین قصد دارد وسعت فرودگاه اصلی خود را برای پذیرش ۵۳ میلیون مسافر در سال به دو برابر افزایش دهد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر ارتباطات حمل و نقلی با قطر را که شامل ارتباطات جاده‌ای قطر با تنها همسایه زمینی‌اش (عربستان) می‌شود را قطع کرده‌اند. همسایگان قطر این کشور را به بی‌ثبات ساختن منطقه از طریق حمایت از القاعده و داعش متهم می‌کنند. با تداوم وضعیت موجود، هرچند قطر بدترین قطع ارتباطات تجاری تاریخ خود را تجربه خواهد کرد، اما شرکت‌های سعودی و اماراتی هم باید انتظار زیان را داشته باشند. به نظر می‌رسد که منتفعان اقتصادی این تنش دیپلماتیک تاکنون کشورهای همسایه یعنی ایران، عمان و کویت هستند که ترجیح داده‌اند وارد این دعوا نشوند و از دور نظاره گر اوضاع باشند.به نظر می‌رسد توانایی مالی قطر و همچنین بازه زمانی ۴ ساله تا برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، مانع از آن می‌شود که رویای میزبانی این رویداد ورزشی به کابوسی برای دوحه تبدیل شود. در همین راستا، «حسن التاوادی» دبیرکل کمیته عالی جام جهانی قطر اعلام کرد: «برای هر چالشی که با آن مواجه می‌شویم، به سرعت راه حل‌های زیادی پیدا می‌شود.»

نخست‌وزیر قطر در ماه‌های گذشته از پاکستان درخواست کرده بود، نیروی حفاظتی مورد نیاز برای تامین امنیت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را برای قطر تامین کند. نخست‌وزیر قطر از ژنرا‌ل‌های ارتش پاکستان خواست تجربیات ارزنده خود را در حوزه عملیاتی و امنیتی به نیروهای قطری آموزش دهد. ارتش پاکستان سابقه جنگیدن با طالبان و نیروهای تروریستی را در کارنامه خود دارد.اخیرا یکی از مقامات ارشد دولت امارات اعلام کرده است که تنها راه پایان‌دادن به بحران کنونی قطر، انصراف این کشور از میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است. «ضاحی خلفان» اخیرا در توییتر خود نوشته اگر میزبانی قطر برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ لغو شود بحران کنونی سیاسی بین قطر و کشورهای عربی پایان خواهد یافت. مقامات دولت قطر تاکنون نسبت به اظهارات این مقام امنیتی امارات واکنش نشان نداده‌اند.

باشگاه اقتصاددانان

بلومبرگ