سیاست چین در بحران شبه جزیره

آنچه ممکن است این معادله را تغییر دهد این است که آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی بر امنیت و محیط زیست چین تاثیر گذارد و از این طریق برای ثبات داخلی و اجتماعی چین یک تهدید به وجود آید. بعید است دولت چین بیش از محدوده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر کره‌شمالی فشار وارد کند البته کره‌شمالی برای چین مانند یک برادر کوچک مشکل‌ساز است. برخی اقداماتی که کره‌شمالی در سال جاری میلادی انجام داده به وجهه چین لطمه وارد کرده است. حال اجرای تحریم‌ها روشی است که از طریق آن چین کره‌شمالی را مجازات خواهد کرد.

با این حال چین آماده است اگر کره‌شمالی مورد حمله آمریکا قرار گیرد از آن دفاع کند. اولویت کلان چین جلوگیری از گسترش نفوذ آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیاست. چین از کره‌شمالی دفاع می‌کند نه به این دلیل که پیونگ‌یانگ یک هم‌پیمان است بلکه به این دلیل که داشتن یک همسایه کمونیست منافع استراتژیک چین را به خوبی تامین می‌کند نه یک شبه جزیره متحد تحت پرچم کره جنوبی.

البته چین تنها کشوری نیست که آماده دفاع از کره‌شمالی در برابر دخالت خارجی به ویژه دخالت آمریکاست. روسیه نیز چنین موضعی دارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور اعلام کرده: «به نظر می‌رسد اقدامات اخیر آمریکا با هدف تحریک کره‌شمالی به انجام برخی اقدامات غیر متعارف انجام شده است. آمریکا باید به روشنی بگوید که آیا واقعا این اقدامات تحریک‌آمیز با هدف نابود کردن کره‌شمالی انجام شده است.» در این میان موضع‌گیری‌های چین و روسیه به نفع کره‌شمالی تمام شده است.

در این میان ابهامات درباره سیاست خارجی آمریکا یک عامل نگران‌کننده است. ترامپ در یک سالی که در کاخ سفید مستقر بوده تصمیم‌های غیرمنتظره اتخاذ کرده و در برخی موارد خلاف عرف رفتار کرده است. برخی کارشناسان معتقدند ماهیت پر ابهام رفتار ترامپ در سیاست خارجی نگران‌کننده است. عملکرد ترامپ در داخل آمریکا بهتر از عملکرد او در حوزه سیاست خارجی است. اکنون که نقاط بحران‌خیز متعدد در جهان وجود دارد ابهام‌ها بر پیچیدگی مبارزه با بحران‌های کنونی می‌افزاید. انتظار می‌رود در سال جدید میلادی بحران شبه جزیره کره ادامه یابد. چین در روند حل این بحران نقشی کلیدی دارد زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان و شریک اصلی تجاری کره‌شمالی است و منافع پکن در حل این تنش‌هاست نه تشدید آنها. حتی اگر چین تحت فشارهای آمریکا از سطح همکاری‌های اقتصادی خود با کره‌شمالی بکاهد هیچ تضمینی وجود ندارد که پیونگ‌یانگ برای مذاکره اعلام آمادگی کند به نظر می‌رسد طرف‌های درگیر در تنش باید روشی جدید برای حل مشکل بیابند. عده‌ای از تحلیلگران معتقدند احتمال بروز جنگ بین کره‌شمالی و آمریکا بسیار اندک است.