خیز   ین و یورو

کاهش ارزش دلار عامل مهم افزایش سوددهی شرکت‌های آمریکایی است البته این به آن معنا نیست که نقش بانک مرکزی آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک مرکزی جهان از میان رفته یا تقاضا برای دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی به شدت کاهش یافته است. اکثر کارشناسان معتقدند تحول در نقش دلار که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و این به نفع اقتصاد آمریکا خواهد بود. انتظار می‌رود ارزش یورو در برابر دلار سال آینده ۱۰ درصد دیگر رشد کند ارزش ین نیز در برابر دلار در مسیر صعودی حرکت خواهد کرد.

سلطه دلار بر بازارهای ارز که زمانی نشان قدرت اقتصاد آمریکا بود در سال‌های اخیر به یک مانع بزرگ رونق اقتصادی کشور تبدیل شده و از رقابت‌پذیری آن کاسته است. در واقع اگر دولت آمریکا مایل است شرایط اقتصادی بهتر شود یعنی از کسری بودجه و کسری تجاری کاسته شود، نرخ رشد اقتصاد بالا رود و نرخ تورم به سطح مناسب برسد، باید پایبندی خود به حفظ دلار به‌عنوان ارز ذخیره جهانی را کنار بگذارد. مشخص است که شرکای تجاری بزرگ آمریکا از جمله چین، سنگاپور و کره جنوبی سال‌ها با هدف افزایش صادرات به این کشور، ارزش ارزهای خود را به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته‌اند. آنها به میزان بالا دلار می‌خرند که سبب افزایش ارزش آن در برابر ارزهای ملی می‌شود و کالاهای صادراتی به آمریکا را ارزان می‌کند. سال ۲۰۱۳ کل کسری تجاری آمریکا ۴۷۵ میلیارد دلار و کسری تجاری این کشور با چین ۳۸۰ میلیارد دلار بود. در ماه‌های اخیر که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده تلاش‌هایی را برای مقابله با روندهای زیان بخش تجاری آغاز کرده است و انتظار می‌رود این تلاش‌ها سال آینده ادامه پیدا کند که نتیجه آن تداوم کاهش ارزش دلار در برابر ین ژاپن، یورو پوند انگلستان خواهد بود. سال آینده یکی از رویدادهای که احتمالا شاهد آن خواهیم بود تضعیف جایگاه دلار به‌عنوان ذخیره جهانی است. به یاد داشته باشید تا زمانی که دلار در این جایگاه قرار دارد بر کسری تجاری آمریکا افزوده می‌شود و رونق اقتصاد با موانع جدی مواجه خواهد بود.

در سال‌های اخیر با آنکه هزاران میلیارد دلار نقدینگی به اقتصاد آمریکا تزریق شده اما نرخ رشد اقتصادی این کشور پایین باقی مانده و رشد شاخص‌های مهم اقتصادی بسیار کند بوده است. دولت جدید آمریکا قصد دارد این وضعیت را دگرگون کند و اگر این برنامه به درستی اجرا شود مفید خواهد بود. البته تضعیف جایگاه دلار سبب افزایش توان نقش‌آفرینی ارزهای دیگر از جمله یوآن خواهد شد. به‌ویژه سیاست‌های ارزی در اقتصادهای رقیب آمریکا از جمله چین و روسیه باید به دقت بررسی شود.کاستن از ارزش دلار چندان دشوار نیست. یکی از روش‌ها، جلوگیری از خرید میزان بالای دلار از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ است. بانک‌های مرکزی دیگر از همین روش بارها استفاده کرده‌اند. برای مثال بانک مرکزی ژاپن برای جلوگیری از رشد ارزش ین در بازار ارز مداخله کرد. تعدادی از بانک‌های مرکزی در آسیا و آمریکای لاتین به خرید ین اقدام کرده بودند و این می‌توانست ارزش این ارز را به سرعت بالا برد.واقعیت این است که ارزش دلار در یک دهه اخیر به دلایل مختلف، بیش از حد بالا رفته و لازم است سال آینده، با سرعتی بیش از سال جاری میلادی از ارزش آن کاسته شود. این به معنای آن است که سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان باید برای تحولاتی بزرگ‌تر از قبل آماده باشند. در مسیر کاهش ارزش دلار ممکن است بر نرخ تورم افزوده شود اما زیان افزایش احتمالی نرخ تورم کمتر از لطماتی است که ارزش بالای دلار به اقتصاد آمریکا وارد می‌کند.