ورود به بازی غول‌ها

درو هارول ، برایان فانگ و کریستین دونپورت
واشنگتن‌پست

در روزهای اخیر اعلام شد که شرکت AT&T پیشنهاد خرید تایم وارنر را به مبلغ 4/ 85 میلیارد دلار ارائه کرده است. حرکتی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تلکام (ارتباطات از راه دور) در آمریکا را با یکی از معروف‌ترین شرکت‌ها در زمینه تلویزیون، فیلم و تولیدات بازی‌های ویدئویی در سراسر جهان تلفیق می‌کند. این معامله تغییراتی در وضعیت غول‌های تکنولوژی مدرن به‌وجود می‌آورد: شتاب آنها برای فتح رسانه‌ها در جهان بدون مرز به‌صورت فزاینده‌ای رشد خواهد یافت. AT&T، آمازون، گوگل و وریزون همگی به محتوای اورجینال و اصلی روی آورده‌اند و باور داشتن به این امر برای آنها فرصتی پر سود پدید می‌آورد که از بینندگان در مقابل چشم‌انداز شبکه جهانی اینترنت و شبکه تلویزیون کابلی که به سرعت در حال تغییر است، سود ببرند.

با این حال تثبیت رسانه در چند امپراتوری اندک، دغدغه‌ها پیرامون معضلاتی مانند مناسب بودن و آزادی انتخاب سرگرمی فردا را تشدید کرده است. شرکت‌های تلکام مانند AT&T می‌توانند مشتری را با پیشنهادهای خود جذب کنند، به هنرمندان مستقل فشار آورند و انتخاب را محدود کنند. همچنین آنها ممکن است غیر‌مشتری‌ها را مستثنی کنند و مخاطبان کنجکاو را مجبور کنند تا یا مشترک شوند یا از حیطه فعالیت آنان بیرون روند. اریک هندلر، تحلیلگر رسانه و تفریحات معتقد است وقتی توزیع‌کننده بزرگی داشته باشید که برخی از بزرگ‌ترین شبکه‌ها را تحت مالکیت خود داشته باشد، آیا هر کس قادر به دسترسی برابر به آن شبکه‌ها خواهد بود؟ اگر این معامله از سوی قانون‌گذاران مورد تصویب و موافقت قرار بگیرد، یکی از بزرگ‌ترین معامله‌هایی خواهد بود که بین ادغام‌های بزرگ انجام شده است. شرکت AT&T عنوان کرده است که به ازای هر سهم شرکت تایم وارنر 5/ 107 دلار خواهد پرداخت. این شرکت همچنین وارث بدهی‌های تایم وارنر می‌شود که کل ارزش معامله را به 7/ 108 میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

همچنین انتظار می‌رود این معامله با بازبینی مقرراتی شدیدی در مورد خفه کردن رقابت بین رسانه‌ها یا سرکوب نوآوری روبه‌رو شود. به گفته هندلر، قانون‌گذاران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا خالقان این نوع تولیدات در سایه نیروی عظیم منهدم‌کننده AT&T در این اکوسیستم جدید به حیات خود ادامه دهند. دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه اعلام کرده است که اگر به مقام ریاست‌جمهوری انتخاب شود، جلوی این ادغام را خواهد گرفت. ترامپ در نطق خود مدعی شده است که به‌عنوان نمونه‌ای از ساختار قدرت با این کار خواهد جنگید. به عقیده وی با خرید شرکت تایم وارنر توسط شرکت AT&T، خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز از سوی این شرکت خریده خواهد شد و به‌دلیل اینکه تمرکز قدرت را در دست عده معدودی قرار می‌دهد، با این کار مخالف است.

خبرهای این ادغام به‌دنبال موجی از قراردادها که اوقات فراغت بینندگان و مخارج رسانه‌ای را هدف قرار داده است، ادامه یافته‌اند. این در حالی است که غول‌های فناوری به‌شدت و به‌صورت تهاجمی به رسانه‌های سنتی حمله می‌کنند. گوگل رو به پخش زنده تلویزیونی آورده است و بر اساس گفته‌های یکی از پژوهشگران این صنعت، نت‌فیلیکس و آمازون هر ساله سرمایه‌گذاری‌های خود را بین سال‌های 2013 تا 2015 دو برابر کرده‌اند که در مجموع به 5/ 7 میلیارد دلار در سال گذشته رسید که بیش از سی‌بی‌اس یا اچ‌بی‌او است. اپل که در ایالات متحده آمریکا از سایر شرکت‌های دیگر تلفن‌های همراه بیشتری در دست مصرف‌کنندگان دارد نیز حرکت‌هایی برای پیشنهاد خدمات اصلی و محتوایی که می‌تواند مستقیما از طریق تلفن‌های هوشمند همراه و تبلت‌های در دسترس قرار گیرد، انجام می‌دهد.

برای سالیان متمادی، شرکت AT&T از راه‌هایی برای ایجاد کانال ارتباطی و رساندن محتوا به تلویزیون‌ها یا تلفن‌های همراه استفاده کرده اما خودش چیزی را خلق نکرده است. اکنون ادغام این شرکت با تایم وارنر به آن اجازه خواهد داد تا بزرگ‌ترین نام‌های تلویزیونی، اخبار و فیلم‌ها از جمله سی‌ان‌ان، اچ‌بی‌او و استودیوی فیلمسازی وارنر بروس را در وهله نخست کنترل کرده و به‌طور بالقوه‌ای بر آنها اثر بگذارد. استودیوی وارنر بروس پشت ساخت فیلم‌هایی نظیر هری پاتر و بتمن بوده که تنها رقیبانش برای صدرنشینی در جدول فروش دیزنی و یونیورسال بوده‌اند. گفت‌وگوها میان AT&T و تایم وارنر در ابتدا در ماه آگوست آغاز شد، زمانی که مدیرعاملان مورد احترام هر دو شرکت، رندال استیفنسن و جف بیوکز در نیویورک ملاقات کردند تا در مورد تغییرات در رسانه‌ها و فناوری‌های مربوط به این صنایع بحث کنند.

روسای این شرکت‌ها معتقدند که اکنون جهان رسانه‌های دیجیتال آنقدر سریع در حال تکامل است که دیگر ادامه مذاکرات برای حقوق محتوای تایم وارنر معنایی ندارد. ترکیب این دو شرکت، با توجه به مقیاس و دسترسی آن، امکان آن را به‌وجود می‌آورد که استعدادهای خلاقانه دیگری را جذب کرده و محتوای پیشنهادی تایم وارنر را به روش‌های جدیدی افزایش دهد. غول‌های تلکام مانند AT&T و کام‌کست روزگاری راضی بودند که کسب‌و‌کارهای خود را مانند خدمات رفاهی اجرا کنند و خدمات پایه‌ای را برای یک متقاضی ثابت فراهم کرده و هزینه‌های خلاقانه را تقبل نکنند. همچنین آنها به‌دلیل کار با گروهی از تولید‌کنندگان، فیلمسازان و استودیوها در معرض ریسک قرار داشتند. با این وجود، اساس تلویزیون سنتی و خدمات بی‌سیم به‌نظر می‌رسد که نسبت به همیشه لرزان‌تر شده است. اکنون کسب‌و‌کار اصلی شرکت‌هایی نظیر AT&T عمدتا شامل جنگیدن بر سر کاهش تعداد خانوارهایی است که پکیج‌های تلویزیونی می‌خواهند و مخاطبانی که برای خدمات تلفن همراه و اینترنت بسیار فراوان هستند.

خدمات پرداخت تلویزیونی که شرکت AT&T به‌دلیل مالکیت خدمات ماهواره‌‌ای در آن سیطره دارد، سال گذشته به مبلغ 5/ 48 میلیارد دلار خریداری شد و اکنون تحت تهدید افزایش برخی موارد قرار دارد که از جمله می‌توان به گزینه‌های سرگرمی موجود روی وب اشاره کرد. شکل‌گیری مجدد فناوری و ترجیحات مصرف‌کننده فعالان سنتی صنعت تلکام مانند مشترکان تلویزیون‌های کابلی و بی‌سیم را تضعیف کرده است. بسیاری از بینندگان به‌دنبال کاهش تلویزیون‌های کابلی و به جای آن استفاده از تلفن همراه یا رایانه‌ها هستند و وقت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای، رسانه‌های اجتماعی و سایر مواردی از این دست می‌کنند که خارج از ساختار سنتی تلویزیون‌های خطی قرار دارند. مالکیت رسانه که افراد و خانواده‌ها را درگیر سریال‌های هفتگی تلویزیونی یا بازی‌های ویدئویی می‌کند، به شرکتی مانند AT&T یک قدرت انحصاری می‌دهد تا از بازگشت مشترکان اطمینان حاصل کند.

رابین دیدریچ، تحلیلگر ارشد رسانه معتقد است: «آنها این سرمایه‌گذاری مغروق (هزینه‌ای که خرج شده و دیگر قابل بازگشت نیست) را در مورد این دارایی‌های قابل توزیع انجام می‌دهند و این توزیع به سرعت تغییر می‌کند. تنها تا آن میزان چنین کاری انجام می‌شود که قیمت‌های خدمات آنلاین را افزایش دهد. به این ترتیب شرکت می‌تواند مالک محتوایی باشد که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد سرمایه‌گذاری انجام شده را جبران کنند.» اما برخی تحلیلگران نیز معتقدند که این معامله تهدید بزرگی برای انتخاب مصرف‌کننده است. شرکت ادغام شده می‌تواند برنامه‌ریزی جایگزینی روی خدمات تلویزیونی خود انجام دهد، نسبت به ارائه محتوای خود روی خدمات اطلاعات پراکنی اینترنتی ترجیحاتی داشته باشد یا هزینه‌های بالاتری برای رقابت‌کنندگان تلویزیونی که در جست‌وجوی برنامه‌های شرکت تام وارنر هستند، تحمیل کند.

در این مورد، کمیسیون فدرال ارتباطات راه دور احتمالا قضاوتی در مورد ادغام انجام نمی‌دهد. تایم وارنر مالک یک ایستگاه تلویزیونی در آتلانتا است و می‌تواند به آسانی با اجتناب از نظارت کمیسیون فدرال ارتباطات راه دور، این معامله را فسخ کند. در عوض، تصویب این معامله احتمالا به عهده وزارت دادگستری قرار می‌گیرد. معامله AT&T و تایم وارنر نشان‌دهنده انتقال گسترده‌تر فناوری و جهان سرگرمی است. به قول برخی تحلیلگران وقتی یک معامله بزرگ این‌چنینی انجام می‌شود، احتمال وقوع معاملات مشابه بیشتر می‌شود. اکنون این شرکت‌ها با گسترده‌تر کردن چشم‌انداز خود می‌توانند به وسعت امپراتوری خود بیفزایند و بیشتر محتوای تایم وارنر نیز محبوب باقی می‌ماند، از سی‌ان‌ان گرفته تا نمایش‌های تلویزیونی یا سریال‌هایی نظیر بازی تاج و تخت. حتی به‌رغم اینکه الگوی سنتی سرگرمی رو به افول است.