دنیای اقتصاد- در جلسه عصر پنجشنبه اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن در محل دفتر وزیر بازرگانی، اعضای شورا، تصمیم انجمن نظارت بر انتخابات مبنی بر اعلام عدم احراز شرایط پانزده نفر از داوطلبان مندرج در این نامه (به‌استثنای یک مورد به دلیل نقص مدارک) را منطبق بر قانون و آیین‌نامه اتاق بازرگانی ندانست و حکم عدم صلاحیت نامبردگان را ابطال کرد، بنابراین کاندیداتوری نامبردگان بلامانع اعلام شد. ۱۴ نفر از ۱۵ نفر تایید صلاحیت شدند

رییس اتاق تهران: شورای‌عالی نظارت براساس مصالح ملی و منافع بخش‌خصوصی عمل کرد

گروه بازرگانی - عصر پنجشنبه گذشته اعضای شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معان در محل دفتر وزیر بازرگانی حاضر شدند تا در بیست‌ونهمین جلسه این شورا، تصمیمات اعضای انجمن نظارت بر انتخابات را زیر ذره‌بین ببرند.

روابط‌عمومی وزارت بازرگانی در گزارشی آورده است: «در این جلسه که با اکثریت اعضا تشکیل شد نامه رییس انجمن نظارت بر ششمین انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ارتبط با ۱۵نفر از داوطلبان انتخابات اتاق‌های بازرگانی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته بود قرائت شد.

اعضای شورا پس از استماع گزارش نمایندگان حقوقی خود که در ارتباط با محتویات و مندرجات پرونده داوطلبان به انضمام اعتراض مکتوب آنان ارائه شد به استناد قانون اتاق بازرگانی و آیین‌نامه مربوطه (اصلاحیه سوم آذرماه ۸۱ و اصلاحیه پنجم دی‌ماه ۸۵ شورای‌عالی نظارت) تصمیم انجمن نظارت بر انتخابات مبنی بر اعلام عدم احراز شرایط پانزده نفر از داوطلبان مندرج در این نامه (به استثنای یک مورد به دلیل نقص مدارک) را منطبق بر قانون و آیین‌نامه اتاق بازرگانی ندانست و حکم عدم صلاحیت نامبردگان را ابطال کرد، بنابراین کاندیداتوری نامبردگان بلامانع اعلام شد.»

همچنین براساس این گزارش، مقرر شد انتخابات اتاق تهران در محل این اتاق و به صورت مکانیزه برگزار شود و در صورت فراهم شدن امکانات لازم برگزاری انتخابات سایر اتاق‌ها نیز به شکل مکانیزه بلامانع خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران بلافاصله بعد از اعلام تصمیم قاطعانه شورای عالی نظارت، تایید نهایی صلاحیت نامزدهای انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی را گام مهمی برای ایجاد فضای رقابتی انتخابات دوم اسفند ماه ارزیابی کرد و گفت: شورای عالی نظارت براساس مصالح ملی و منافع بخش خصوصی عمل کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، دکتر محمد نهاوندیان پس از اعلام نهایی نتیجه بررسی پرونده نامزدهای انتخابات اتاق‌های بازرگانی که به تایید اکثریت ثبت‌نام کنندگان منجر شد از اقدام اصولی شورای عالی نظارت استقبال کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان مشارکت در این انتخابات بیشتر از دوره‌های قبل باشد.وی افزود: بدون شک شورای عالی نظارت در مقطع حساسی که اقتصاد کشور در آن قرار دارد براساس منافع ملی عمل کرد و بدون این که به جهت‌گیری نامزدها توجه کند به تایید شرایط آنها رای داد.

دکتر نهاوندیان گفت: در شرایط فعلی همه فعالان اقتصاد کشور برای شکوفایی اهداف و گشایش در سیاست‌های عالی نظام و رشد و توسعه اقتصادی نیاز به بالا بردن سعه‌صدر دارند و در عین حال مجموعه اقتصاد کشور باید به بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نگاه بهتری داشته باشد.

وی افزود: بدیهی است که با ایجاد زمینه حضور گسترده‌تر فعالان اقتصادی در انتخابات اتاق‌های بازرگانی امکان انتخابات مطلوب‌تر نمایندگان بخش خصوصی ایجاد خواهد شد که در این صورت می‌توان به ایجاد پارلمانی قوی و غنی برای اقتصاد بخش خصوصی امیدواری زیادی داشت.

رییس اتاق تهران با اشاره به لزوم انتخاب آگاهانه در انتخابات دوم اسفند گفت: نکته مهم این است که در انتخابات پیش رو تصمیم‌گیری و انتخاب براساس عقلانیت صورت گیرد نه براساس عکس‌العمل‌های احساسی و هیجان‌های سیاسی تا اتاق بازرگانی به میدانی برای مسابقه خدمت تبدیل شود.

رییس اتاق تهران با اشاره به چالش‌های مهم هیات نمایندگان آینده اتاق‌های بازرگانی گفت: بدون شک چالش اصلی نمایندگان بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی انتقال محوریت اقتصاد ایران از بخش دولتی به بخش خصوصی است و طبعا مدیریت چنین انتقالی نیاز به شناخت دقیق و کارشناسانه هر دو بخش و روحیه‌ای نوآفرین دارد که کمترین مقاومت در برابر تغییر را داشته‌ باشد و ضمن برخورداری از توانایی لازم برای پیروی از خرد جمعی از خودرایی نیز اجتناب کند.

دکتر نهاوندیان تاکید کرد: توفیق در چنین کار بزرگی نیاز به تعامل سازنده و منتقدانه میان حوزه‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی را طلب می‌کند.

رییس اتاق تهران گفت: اعضای هیات نمایندگان آینده اتاق‌های بازرگانی باید آیینه تمام نمایی از توانمندی بخش خصوصی باشند که توانایی لازم برای حضور موثر در انتقال محوریت اقتصاد دولتی به بخش خصوصی و حضور ایران در اقتصاد جهانی را داشته باشد.

خاموشی: حتما احتیاج نبوده که ما باشیم

رییس اتاق ایران در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در روزی که جلسه شورای عالی نظارت برگزار می‌شده در شهر مشهد بوده است، گفت: اطلاعی به من نداده بودند البته حتما احتیاج نبوده که ما باشیم. خاموشی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود دعوت از وی در جلسه حضور نداشته است؟ تاکید کرد: یادم نمی‌آید کسی از من دعوت کرده باشد از وزیر بپرسید البته در کشور ما هرچه وزیر بگوید همان است، والسلام!

بهزادیان: احقاق حق شد

محمدرضا بهزادیان نیز تاکید کرد که فرقی نمی‌کند که تایید شده است یا نه! به هر حال وزارت بازرگانی تلاش بسیاری برای مشارکت حداکثری فعالان اقتصادی انجام داد و شورای عالی نظارت نیز بیش از آنچه انتظار می‌رفت تلاش کرد تا به ضوابط قانونی پایبند باشد که این مساله اهمیت تلاش برای احقاق حق را نشان داد، بنابراین اگر وزارت بازرگانی ماجرای ۱۵ نفر را با تایید ۱۴ نفر خاتمه داده جدا از این که نفر پانزدهم من باشم یا کس دیگر گام بسیار مهمی‌ انجام داده است.

درایت شورای‌عالی نظارت

همچنین محمد امین ‌هادوی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، نیز عنوان کرد: شورای‌عالی نظارت با درایت و آینده‌نگری که در زمینه تایید شرایط داوطلبان ششمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی به کار بست زمینه حضور گسترده و مشارکت حداکثری فعالان اقتصادی را فراهم کرد.

وی گفت: معتقدم با تایید صلاحیت‌هایی که شورای نظارت انجام داد انتخابات فوق‌العاده مطلوبی را پیش رو خواهیم داشت چراکه انگیزه برای حضور در انتخابات و نیز رقابت بیشتر فراهم شده است.

نفر پانزدهم کی بود؟

در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره‌ مشخص شدن نام یکی از داوطلبان که کاندیداتوری وی مورد تایید قرار نگرفت، دکتر شجاع‌الدین بازرگانی، معاون هماهنگی و امور مجلس وزارت بازرگانی ، توضیح داد: این یک نفر «س.م. ط» داوطلب شماره پرونده الف/۲۴۲ به دلیل ارائه ندادن اعتراض کتبی خود به دبیرخانه انجمن نظارت بر انتخابات و دبیرخانه شورای‌عالی نظارت و همچنین به دلیل ناقص بودن مدارک، نتوانست در ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی کاندید شود. با تایید این ۱۴ نفر اتاق بازرگانی تهران با ۱۳۵ داوطلب و بیش از ۱۸هزار عضو خود را آماده دوم اسفندماه می‌کند تا سرنوشت پارلمان بخش خصوصی را برای چهار سال آینده رقم بزند.