پسته ایرانی به نام اسرائیل در بازار آمریکا

هرچند به‌تازگی موضوع کهنه صادرات پسته ایران به نام ترکیه در بازارهای اسرائیل سوژه برخی رسانه‌های خارجی شده، اما اسرائیلی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند و این محصول صادراتی ایران را به نام خود به آمریکا صادر می‌کنند.

به گزارش «ایرنا»، ‌تعرفه ۳۰۰درصدی آمریکا برای محصولات ایرانی و از سوی دیگر کیفیت نامرغوب پسته این کشور، مهم‌ترین عامل روی‌آوری تاجران اسرائیلی به صادرات این محصول به آمریکا است.

گفته می‌شود، ‌این محصولات از طریق مرزهای شرقی آمریکا وارد این کشور می‌شود. ترک‌ها با استفاده از موقعیت و اطلاع از ممانعت اسرائیل برای ورود کالای ایرانی، محصولات کشورمان را به نام خود صادر می‌کنند، اما به اذعان واردکنندگان اسرائیلی این نوع پسته از کیفیت بالایی برخوردار است و به همان دلیل علیه تصمیمات دولت نسبت به محدودیت واردات پسته از ترکیه شکایت کرده‌اند. دولت اسرائیل برای محدودیت این واردات نرخ تعرفه ۲۳درصدی را برای پسته اعمال کرده است. براساس برخی گزارش‌ها، در سال گذشته ۱۷۰هزار تن پسته به خارج از کشور صادر شد که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن ۴۳درصد کاهش داشته است.

سازمان توسعه تجارت ایران نیز در گزارشی ارزش صادرات پسته تازه یا خشک کرده در سال ۸۷ را بیش از ۷۲۱میلیون دلار اعلام کرد. براساس این گزارش این رقم نسبت به سال قبل از آن با کاهش حدود ۴۳درصدی مواجه شده است.

در زمان حاضر بیش از ۹۰ کشور عمده‌ترین واردکنندگان پسته ایران به شمار می‌آیند که در راس این کشورها چین با ۵۰هزارتن واردات قرار دارد و پس از آن ‌روسیه با ۲۰هزار تن رتبه دوم واردات پسته ایران را به خود اختصاص داده است.

کشورهای مشترک المنافع و عربی نیز دیگر مشتریان عمده پسته ایران محسوب می‌شوند. «اسدالله عسگراولادی» سرمازدگی و خشکسالی را عمده‌ترین علت کاهش تولید و صادرات پسته عنوان می‌کند و می‌گوید: ‌انتظار می‌رود میزان صادرات پسته در سال جاری به طور میانگین به ۱۵۰ تا ۱۷۰هزار تن برسد.

وی می‌گوید: ‌در صورتی که مشکل آب استان کرمان حل شود، ‌طی ۱۰ سال آینده می‌توان انتظار صادرات پسته به بسیاری از کشورها را داشت. ‌رییس اتاق ایران و چین درباره عرضه پسته ایران در اسرائیل می‌گوید: ‌این اتفاق موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که ترک‌ها پسته ایران را به نام کشور خود به اسرائیل صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه اسرائیل از گذشته دور خریدار پسته ایران بوده، ‌افزود: ‌اما پس از انقلاب اسلامی ایران هیچ صادرکننده‌ای حاضر به ارسال پسته خود به اسرائیل نبوده است.

عسگر اولادی، این نکته را نیز یادآور شد: پسته ایران از دو منطقه بندر مرسین در ترکیه و کشور قبرس به اسرائیل و به نام کشور ترکیه ارسال می‌شود. رییس اتاق مشترک ایران و چین با استناد به سخنان سه ماه پیش وزیر بازرگانی رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این کشور مانع از واردات پسته ایران می‌شود، گفت: ‌موضوع اصلی آمریکا است که مانع از واردات پسته ایران به اسرائیل می‌شود. به گفته عسگر اولادی، آمریکا با آگاهی از کیفیت پایین پسته خود، عرضه پسته ایران در بازار اسرائیل را مانعی برای فروش محصولات خود می‌بیند. عسگراولادی همچنین می‌گوید: به‌تازگی نیز پسته ایران از طریق عراق به اردن و از آنجا به اسرائیل صادر می‌شود. این فعال بخش خصوصی، حضور شرکت‌های چند ملیتی در منطقه کردستان عراق را عمده‌ترین علت اقبال از پسته ایران می‌داند.