در این رویداد که نخستین نشست سازمان توسعه‌تجارت ایران با تولیدکنندگان و بازرگانان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی بود، محمدعلی دهقان‌دهنوی؛ رئیس این سازمان ضمن اعلام خبر افزایش تجارت ایران با کشورهای عضو اوراسیا، تاکید کرد: تولیدکنندگان و تجار باید به این باور برسند که قدم به قدم به سمت تجارت آزاد حرکت می‌کنیم؛ در همین راستا توسعه‌تجارت با اعضای اتحادیه اوراسیا رقم خورده است. از حدود چهار سال‌پیش که وارد تجارت آزاد با اوراسیا شدیم، تجارت ما با اوراسیا ۲.۵برابر شد، این موضوع به دلیل کاهش تعرفه‌‌‌‌‌‌ها بود. نکته جالب اینجاست که افزایش تجارت، تنها به کالاهایی محدود نشد که تعرفه‌های آنها کاهش ‌یافته بود. وی ضمن تاکید بر نقش تسهیل‌گری دولت، گفت: نقش دولت تسهیل‌گری است و هیچ امری غیر‌از تسهیل تجارت از سوی دولت، نمی‌تواند کارکرد بهتری برای تجارت داشته‌باشد. توسعه‌تجارت با تاجران است؛ چراکه دولت تجارت ندارد؛ بنابراین نقش ما در سازمان توسعه‌تجارت تسهیل فرآیند تجارت در کشور است و هر کاری بتوانیم در این زمینه انجام می‌دهیم.

 برای توسعه‌تجارت باید به این باور برسیم که تولید رقابت‌پذیر می‌تواند به این امر منتهی شود. این مقام مسوول تصریح کرد: ما به‌دنبال تجارت آزاد هستیم. اوراسیا اولین تجربه تجارت آزاد ایران است که طی آن ۸۷‌درصد تعرفه‌‌‌‌‌‌ها کنار گذاشته می‌شود. اگر به‌دنبال افزایش صادرات غیرنفتی هستیم، باید بیش از پیش، بر تولید رقابت‌پذیر تمرکز کنیم.رئیس سازمان توسعه‌تجارت تاکید کرد: تجار باید خود را برای رقابت‌های جدید آماده کنند، ضمن اینکه کشورهای عضو هم تمایل دارند کالاهای خود را در ایران عرضه کنند. پیمان تجارت آزاد با اعضای کشورهای اوراسیا را امضا کرده‌‌‌‌‌‌ایم و این موضوع در مجلس شورای‌اسلامی، در حال تصویب است.

 این درحالی است که از پنج کشور عضو اوراسیا، سه کشور نیز این پیمان را دنبال‌کرده و در کشور خود به نتیجه رسانده‌اند.دهقان‌دهنوی ضمن اشاره به رفع موانع صادرات، گفت: تجار در کنار پیمان تجارت آزاد، مشکلاتی در حوزه ضمانت‌‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌‌ها در ارمنستان داشتند که در نهایت اتفاقات خوبی در همین ارتباط رقم خورد. ما ضمانت‌نامه‌‌‌‌‌‌های پیمانکاران در ارمنستان و سایر کشورها را تامین می‌کنیم. پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد ایرانی در ارمنستان نیز داده‌شده که فرصت خوبی برای عرضه کالاهای صادراتی ایران در این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه‌تجارت، خانه تجار در بدنه دولت است، تصریح کرد: این سازمان ضمن کمک به رفع مشکلات صادرات، ارتباط تنگاتنگی با تجار و بازرگانان خواهدداشت؛ در واقع این ارتباط بیش از پیش تقویت خواهد شد تا یک نتیجه عملی درخصوص توسعه صادرات غیرنفتی کسب شود و اقدامات مثبتی برای توسعه‌تجارت کشور صورت گیرد. بخش‌خصوصی نیز می‌تواند به سازمان توسعه‌تجارت در همین رابطه کمک کند تا توسعه صادرات رقم بخورد.

رئیس سازمان توسعه‌تجارت ضمن تاکید بر اینکه تجار و بازرگانان با مشکلات و موانع متعددی روبه‌رو هستند، گفت: فرآیندهای طولانی اداری، سامانه‌‌‌‌‌‌های ناکارآمد و دخالت‌های بی‌‌‌‌‌‌مبنا، مانع کسب‌وکار تجار و بازرگانان شده‌است. بنده از نزدیک مشکلات بخش‌خصوصی را لمس کرده‌‌‌‌‌‌ام، بنابراین با مشکلات این حوزه آشنا هستم و حتی زمانی‌که بنده در دولت بودم، سعی بر تسهیل صدور مجوزها و برداشتن موانع پیش‌روی تجار داشتم؛ البته که هنوز هم این اقدامات کم است.دهقان‌‌‌‌‌‌دهنوی افزود: تجار در سامانه‌‌‌‌‌‌های جامع تجارت در فرآیندهای طولانی، وقت و هزینه خود را تلف می‌کنند؛ بنابراین ضرورت دارد که نقش تسهیل‌‌‌‌‌‌کننده در فرآیند تجارت کشور را بیش از پیش تقویت کنیم، ضمن اینکه از تجار می‌خواهیم که به ما مشورت دهند تا بتوانیم موانع بیشتری را از پیش‌پای آنها برداریم.