لزوم تسهیل  در  تجارت ایران  و کشورهای عضو  بریکس

مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه‌تجارت ایران با اشاره به عضویت ایران در بریکس، گفت: در پانزدهمین اجلاس سران بریکس با حضور نمایندگان و رهبران پنج کشور عضو یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای‌جنوبی که در اوت ۲۰۲۳ در ژوهانسبورگ آفریقای‌جنوبی برگزار شد، از جمهوری‌اسلامی ایران برای پیوستن به بریکس دعوت  و در نهایت عضویت کامل ایران در بریکس در ۱۱ دی ۱۴۰۲ محقق شد.

وی بیان‌کرد: در طول این مدت ایران حضور موثری در رویدادهای برگزارشده در حوزه صنعت و تجارت داشته‌است؛ از جمله حضور رئیس سازمان توسعه‌تجارت ایران در چهاردهمین نشست وزرای تجارت کشورهای عضو بریکس که پنجم مرداد ماه سال‌جاری در مسکو برگزار شد و حضور معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت در هشتمین نشست وزرای صنعت بریکس و برپایی غرفه توانمندی‌های صنعتی ایران در حاشیه نشست مذکور. فیروزی با اشاره به تاثیرگذاری توسعه‌تجارت و اقتصاد کشور با عضویت در بریکس، گفت: برای کشورهای درحال‌توسعه‌‌‌‌‌ای مانند ایران که آمادگی ورود یک‌‌‌‌‌باره به تجارت آزاد را ندارند، منطقه‌‌‌‌‌گرایی می‌تواند موثرترین راه برای گشودن تدریجی اقتصادهای ملی این کشورها و ادغام آنها در اقتصاد جهانی باشد و یکی از مولفه‌‌‌‌‌های مهم منطقه‌‌‌‌‌گرایی عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای است.

مزایای عضویت ایران در بریکس

وی ادامه‌‌‌‌‌داد: مهم‌ترین مزیت عضویت ایران در بریکس، مقابله با تحریم‌هاست. از دیگر مزیت‌های عضویت ایران در بریکس می‌توان به تقویت همکاری‌های اقتصادی و مالی، دسترسی به بانک توسعه جدید، انعقاد قراردادهای تجاری دو و چندجانبه با کشورهای عضو و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد. این مسوول اضافه‌‌‌‌‌کرد: البته تنها عضویت در این‌گونه سازمان‌ها کافی نیست، بلکه نیازمند تدوین نقشه‌راه اجرایی  هستیم که بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

وی بیان‌کرد: همچنین رویکرد و نگاه ما به بریکس باید یک نگاه بلندمدت باشد و با این نگاه می‌توانیم امیدوار باشیم که بهره‌مندی از بستر بریکس در طولانی‌‌‌‌‌مدت به رشد و توسعه اقتصاد کشور کمک خواهد کرد. مدیرکل اروپا و آمریکای سازمان توسعه‌تجارت ایران با اشاره به آمار‌هایی از صادرات در کشورهای عضو بریکس گفت: نقش و سهم بریکس از نظر جمعیت ۴۰‌درصد، تولید ناخالص داخلی ۲۷‌درصد، پوشش زمین ۳۰‌درصد و تجارت‌جهانی ۱۸‌درصد است. برزیل، روسیه، هند و چین حدود ۴۰‌درصد گندم (بیش از ۲۶۰‌میلیون تن)، بیش از ۳۰‌درصد گوشت مرغ (بیش از ۳۰‌میلیون تن) و ۳۰‌درصد گوشت گاو مورد‌نیاز جهان را تولید می‌کنند. وی اظهار کرد: تجارت کالایی گروه بریکس نیز مطابق آمار‌ها در سال‌۲۰۲۲ افزون بر سه‌تریلیون دلار بوده که ۱۸‌درصد تجـارت کالایی جهان را شامل می‌شود و سهم آنها به‌تدریج در حال افزایش است. فیروزی یادآور شد: نرخ رشد صادرات داخل بریکس از میانگین جهانی پیشی‌گرفته که نشان‌دهنده همکاری اقتصادی پربار است. این امر به افزایش تدریجی سرمایه‌گذاری درون بریکس کمک کرده‌است. وی عنوان کرد: کشورهای بریکس بیش از ۲۲‌درصد از مجموع سرمایه‌گذاری‌های مستقیم جهانی را در سال‌۲۰۲۱ جذب کرده‌اند، درحالی‌که این رقم در سال‌۲۰۰۹ فقط معادل ۱۶.۹درصد بود. همچنین سهم کشورهای بریکس از سرمایه‌گذاری ثابت در بازار جهانی از سال‌۲۰۰۹ به‌صورت قابل‌توجهی از ۷/۹‌درصد به ۱۸‌درصد در سال‌۲۰۲۱ افزایش یافته‌است. مدیرکل اروپا و آمریکا سازمان توسعه‌تجارت ایران به تداوم ارتباط و تعامل ایران با کشورهای عضو بریکس اشاره کرد و گفت: بریکس یک پلتفرم جدید برای همکاری میان کشورها در قاره‌‌‌‌‌های مختلف ایجاد‌کرده‌است که می‌تواند به‌عنوان بستری برای گسترش استفاده از ارزهای ملی در تجارت و معاملات متقابل‌سرمایه‌گذاری و در نتیجه، کاهش وابستگی به دلار آمریکا و یورو باشد؛ در واقع مشارکت در بریکس تحول جدیدی را بین قدرت‌های نوظهور تقویت می‌کند تا هماهنگی در سیاست‌های کلان اقتصادی تسهیل شود.

وی خاطرنشان‌‌‌‌‌کرد: در نهایت تقویت تعامل بین‌‌‌‌‌گروهی از کشورهای درحال‌توسعه، برای ثبات بیشتر و افزایش نقش در اقتصاد جهانی، توسعه یک مشارکت جامع که شامل یک دستور کار وسیع‌‌‌‌‌تر و فراتر از بحث تجارت و همکاری‌های مالی است را فراهم می‌کند. این مقام مسوول بر تسهیل در روابط دو و چندجانبه در بستر بریکس تاکید کرد و افزود: هماهنگ‌کردن سیاست‌های تجاری، کاهش موانع تجاری و ترویج سرمایه‌گذاری، می‌تواند تجارت درون بریکس را تقویت کند. استانداردها و چارچوب‌های نظارتی متفاوت می‌‌‌‌‌‎توانند موانع قابل‌توجهی برای تجارت ایجاد کنند. همکاری در جهت هماهنگ‌‌‌‌‌سازی استانداردها، فرآیندهای صدور گواهی و رویه‌‌‌‌‌های گمرکی، می‌تواند فرآیند تجارت را تسهیل کند. فیروزی عنوان‌‌‌‌‌کرد: این رویکرد مشترک نه‌تنها تجارت درون بریکس را تقویت می‌کند، بلکه قدرت رقابت کشورهای عضو را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد.