رشد ۱۳ درصدی مبادلات تجاری از طریق گمرکات آذربایجان‌شرقی

دنیای اقتصاد-تبریز: صادق نامدار در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه سالجاری یک میلیون و ۸۳۷ هزارتن کالا به ارزش ۹۷۰ میلیون دلار از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است که این میزان صادرات از نظر ارزش یک درصد و از حیث وزن ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان در این مدت را انواع میلگرد فولادی، محصولات پتروشیمی(پلیمر استیرن)، قیرنفت، سیم مفتول مسی، کشمش انگوری اعلام کرد و افزود: عمده این اقلام به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، فدراسیون روسیه، گرجستان، بلغارستان، امارات، افغانستان و پاکستان صادر شده است.

واردات ۳۱۶ هزار تن کالا به کشور از طریق گمرکات استان

دبیر ستاد هماهنگی تجارت فرامرزی استان به آمار عملکرد واردات اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سالجاری ۳۱۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۴ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده که به لحاظ ارزش ۱۹ درصد و از نظر وزن ۲۸ درصد افزایش داشته است.

نامدار عمده اقلام وارداتی از گمرکات استان را کامیون کشنده، شمش طلا، انواع توتون، دانه کاکائو، قطعات منفصله ماشین آلات راهسازی اعلام کرد که بیشتر از کشورهای ترکیه، امارات، چین، آلمان، کره جنوبی، ایتالیا، اتریش، فدراسیون روسیه، برزیل و گرجستان وارد کشور شده است.

ترانزیت یک میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا از گمرکات استان

وی همچنین میزان ترانزیت خارجی گمرکات استان در مدت یاد شده را یک میلیون و ۳۲۱ هزار تن کالا عنوان کرد و گفت: این میزان ترانزیت خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش داشته است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان، میزان درآمد وصولی گمرکات استان در مدت مذکور را ۳۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش داشته است.

هر تن ترانزیت ۱۰۰ دلار برای استان سودآوری دارد

نامدار به اهمیت ترانزیت در اقتصاد اشاره کرد و گفت: هر تن ترانزیت ۱۰۰ دلار برای استان سود دارد اما با وجود موقعیت بی‌نظیر ترانزیتی آذربایجان‌شرقی، متاسفانه تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نکرده‌ایم.

وی سهم استان از کل ترانزیت کشور را چهار درصد اعلام کرد و گفت: با ورود هر کامیون به استان ۱۸ فرصت مستقیم و غیرمستقیم شغلی ایجاد می‌شود.

نامدار افزود: حجم ترانزیت کل کشور در هشت ماهه امسال ۱۱ میلیون تن بوده که سهم استان از این میزان ۴۲۵ تن یعنی معادل چهار درصد از کل ترانزیت کشور است و تا کنون ۱۰ هزار مجوز خروج موقت توسط گمرکات استان صادر شده است.

وی همچنین از ترخیص پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون جدید از گمرکات استان در سال جاری خبر داد و گفت: با هدف بهبود کیفیت خدمات زمان درخواست وصول از بیش از ۴۰ روز به چهار روز کاهش یافته است.

نامدار گفت: باید برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های گمرکی در راستای توسعه آذربایجان‌شرقی، امور گمرکی با همسایگان را تسهیل کنیم و موضوعاتی چون همجواری با آذربایجان و ارمنستان و تفاهم‌ نامه‌های گمرکی با کشورهای اوراسیا، را مورد توجه قرار دهیم.