محمدمهدی طباطبایی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان غیرنفتی، ارزش پایه گمرکی است، گفت: این نرخ به علت نرخ محاسبه ارز بر مبنای ای‌تی‌اس که فاصله زیادی با نرخ ارز صادراتی در بخش غیر نفتی دارد، منجر به بالا بردن ارزش پایه گمرکی شده و قیمت واقعی فروش صادرکنندگان در بازارهای هدف بسیار پایین تر از تعهدات ارزی سپرده شده است.

وی افزود: براین اساس، این موضوع نه‌تنها صادرکنندگان را با خلأ ارزی مواجه خواهد کرد؛ بلکه بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط با تجارت خارجی با اعداد انتزاعی درآمد ارزی مواجه شده و برنامه‌ریزی‌های سیاستگذاران را دچار اشکال می‌کند.

به گفته دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران، بر این اساس به‌منظور پیشگیری از تقابل با چنین ضایعه‌ای لازم است گمرک و بانک مرکزی چاره‌ای فوری برای واقعی شدن نرخ‌های پایه صادراتی بیاندیشند.

طباطبایی گفت: با ورود به ۶ ماهه دوم سال که فعالیت های تجارت خارجی خصوصا در بخش کشاورزی و غذایی رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ زمان بسیار کمی برای اصلاح این نقیصه داریم و ضرورت دارد تا دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع این نقیصه سریع‌تر و چابک‌تر عمل کنند.