هیچ تفاوتی بین حمایت از مصرف‌کننده  و تولیدکننده نیست

به گزارش مهر، عباس علی‌‌‌‌‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در بیست و دومین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اظهار کرد: هیچ تفاوتی بین حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نیست؛ آنچه باید بین این دو حاکم شود اخلاق است و اگر اخلاق رعایت نشود، معامله درست انجام نمی‌شود.  اخلاق همان صداقت و انصاف است؛ از این‌رو باید تولیدکنندگان و فروشندگان اطلاعات درست و همه مسائل مربوط به کالاها را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهند. علی‌‌‌‌‌آبادی بیان کرد: اگر کالایی دارای کیفیت لازم نیست، این موضوع حتما برای خریدار تبیین شود تا متضرر  نشود.

هزینه‌های توزیع در ایران بیش از ۲‌برابر میانگین جهانی است

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز با بیان اینکه هرینه‌‌‌‌‌های توزیع در ایران بیش از دو‌برابر استاندارد جهانی است و علت آن‌هم سازوکار سنتی است، گفت: نرخ میانگین هزینه‌های توزیع در جهان ۱۸‌درصد است، اما در ایران هزینه زیادی به جیب دلال‌‌‌‌‌ها می‌رود.

به گزارش «ایسنا» مهدی فرحی در بیست و دومین همایش ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: کم‌فروشی در ابعاد مختلفی معنا دارد. امروزه ادبیات دنیا تحت‌عنوان مدیریت رضایت مشتری و شاخص‌های ارزیابی رضایت مشتری طبقه‌بندی شده‌است.  بر این اساس بزرگ‌ترین شاخص حمایت از مصرف‌کننده، کیفیت است که خود آن پنج شاخص شامل کیفیت محصول، قیمت مناسب، تحویل به‌موقع، خدمات پس از فروش و تنوع محصول دارد. وی با بیان اینکه باید مکانیزمی برای شنیده‌شدن صدای مشتری وجود داشته‌باشد، تصریح کرد: هزینه کیفیت سه گام دارد که اولین آن پیشگیری است.  بر این اساس باید مشکل یک محصول تولیدی  و  هزینه‌های کیفیت برطرف شود.

تشکیل ۲۰ همت پرونده تعزیراتی در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

حسین فرهیدزاده؛ رئیس سازمان مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز در این مراسم گفت: در یک ماه اخیر ۴۲۳‌هزار بازرسی انجام داده‌ایم که منجر به  تشکیل ۱۲همت پرونده تعزیراتی شد، همچنین از ابتدای طرح نوروزی تاکنون تعداد پرونده‌‌‌‌‌های تعزیراتی به ۲۰همت رسیده‌است. وی افزود: البته بحث اصلی و اولویت، تامین است. از نظر مکانیزم اقتصادی اگر تامین درست داشته باشیم، نباید به این پرونده‌‌‌‌‌ها برسیم. هرچند باید با سوءاستفاده گران برخورد کرد.به گفته این مقام مسوول در حال‌حاضر حدود ۷‌هزار ناظر افتخاری در کشور فعال هستند. گفتنی است، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۳۰ تولیدکننده و شرکت برتر با اهدای جایزه ملی تقدیر شد.