کاهش مدت زمان انجام تشریفات گمرکی

رضوانی‌فر گفت: گمرک در ۱۰ ماهه امسال حجمی بالغ بر ۲.۱۴میلیون ‌تن تشریفات کالای ترانزیت خارجی انجام داده که در این‌خصوص نیز رشد ۳۰‌درصدی را شاهدیم. معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران در ادامه گزارش خود از تجارت خارجی کشور گفت و افزود: گمرک طی ۱۰ماهه سال‌جاری ۵.۴۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴‌میلیارد دلار واردات انجام داده‌است. رضوانی‌فر سپس به فعالیت‌های اخیر گمرک در جهت جذب نیرو اشاره کرد و گفت: با اقدامات یک‌سال گذشته و برنامه‌های فعلی استخدامی سازمان، خلأ ناشی از ۱۲ سال‌عدم‌جذب نیرو در گمرک تا حدودی جبران خواهد شد. رضوانی‌فر در حوزه توسعه زیرساخت‌های سازمان، از افزایش ۳برابری بودجه‌های عمرانی خبر داد و ادامه داد: با این حال این میزان بودجه‌نیز با توجه به اهداف توسعه‌ای گمرک و حجم عملیات پیش‌رو متناسب نیست.

وی درخصوص تجهیز گمرکات به‌دستگاه‌های آشکارساز با اشاره به اینکه کار بزرگی از این حیث در گمرک صورت‌گرفته، گفت: گمرک برای تسریع در تجهیز گمرکات با معاونت علمی، فناوری و اقتصاددانش‌بنیان ریاست‌جمهوری وارد تعامل شده و سفارش ساخت و تحویل ۵۰ دستگاه آشکارساز را نهایی کرده‌است. وی اظهار امیدواری کرد‌ با شتابگیری این روند، گمرک بتواند به‌طور میانگین ماهانه ۲دستگاه آشکارساز را در گمرکات کشور به بهره‌برداری برساند. بر اساس این گزارش رضوانی‌فر موضوع کاهش صدور بخشنامه‌ها را مورد‌توجه قرار داد و الزام دستگاه‌ها به بارگذاری بخشنامه‌ها در پایگاه اطلاع‌رسانی قوانین و‌‌‌‌‌ مقررات را اقدام موثری برشمرد و تاکید کرد: با تدابیر صورت‌گرفته تعداد بخشنامه‌های صادره در سال‌گذشته به نصف  کاهش پیدا کرده است که این امر به آرامش و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کمک‌کرده و رضایت خدمت گیرندگان را در پی داشته‌است.

 وی سپس به کاهش مدت زمان انجام تشریفات گمرکی در پی کاهش مدت زمان پاسخ به استعلام‌های گمرکی اشاره کرد که بنا به گفته وی به کمتر از ۷ روز رسیده‌است. رضوانی‌فر استقرار طرح تحول گمرک دیجیتال را گام مهم این سازمان در نیل به اهداف اقتصادی دولت برشمرد و از توسعه زیرساخت و انتقال مرکز داده سازمان به «ابردولت» خبر داد.   رئیس‌کل گمرک ایران سامانه جدید گمرک را یکی از بخش‌های عمده طرح تحول گمرک برشمرد که فاز‌نخست آن با تعبیه تمام رویه‌های گمرکی به‌زودی در گمرکات به بهره‌برداری خواهد رسید. رضوانی‌فر درخصوص توسعه زیرساخت‌ها نیز عنوان کرد که گمرک نخستین و بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی است که‌درصدد استقرار مراکز داده خود در سامانه موسوم به سامانه «ابر دولت» است. معاون وزیر اقتصاد درخصوص مدیریت مرزی گفت: گمرک اصلی‌ترین ارائه‌دهنده خدمات در مرزها است و بر همین اساس گمرک باید محور هماهنگی در مرزها باشد.   رضوانی‌فر توان فنی و دانش انباشته کارکنان گمرک برای اعمال مدیریت امور تجاری و اقتصادی در مرزهای کشور را مهم برشمرد و از عزم گمرک برای نیل به یک سازمان مترقی متناسب با یک اقتصاد پیشرو خبر داد.