کالاها در بارانداز

 همچنین تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌ و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۸‌درصد رشد داشته‌است و مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی رشدی ۳‌درصدی را نشان می‌دهد، اما در بخش کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری جو رشد ۴‌درصدی را نشان می‌دهد، اما آمار تخلیه گندم تنها برای ۶ ماهه امسال عنوان‌شده‌است و عملکرد آن در مقایسه آن با مدت مشابه سال‌گذشته در دسترس نیست. همچنین آمار تخلیه برنج نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۲ معادل ۷۸‌هزار و ۶۶۰‌تن بوده‌است. همچنین میزان تخلیه شکر نیز تا پایان شهریور ماه سال‌جاری معادل ۲۳۱‌هزار و ۱۰۵‌تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل ۵۶۲‌هزار و ۴۷۰‌تن بوده‌است که باز به دلیل غیبت آمار مدت مشابه سال‌گذشته آن آماری در دسترس نیست. همچنین پیش از این قائم‌مقام وزیر جهادکشاورزی در سخنانی از کاهش کشتی‌های معطل مانده کالای اساسی از ۸۰ کشتی در ۶ ماهه سال‌۱۴۰۱ به ۳۰ کشتی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری خبر داده بود؛ آماری که رد یا تایید آن با توجه به این آمار همچنان دور از دسترس قرار دارد.

 میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور

به گفته دریس میزان تخلیه ‌‌‌‌‌‌‌‌و بارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری، معادل ۱۱۱‌میلیون و ۸۰۶‌هزار و ۳۱۳‌تن بود. همچنین تخلیه کالاهای نفتی تا پایان ۶ ماهه نخست سال‌۱۴۰۲ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۱۳‌میلیون و ۵۸۵‌هزار و ۴۲۱ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۲۳‌میلیون و ۸۰۵‌هزار و ۵۶۵‌تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۷‌میلیون و ۳۹۰‌هزار و ۹۸۶تن بوده‌است.

در این میان میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان نیمه نخست سال‌جاری، معادل ۳۹‌میلیون و ۷۶۷‌هزار و ۵۳۴ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۳۴‌میلیون و ۶۴۷‌هزار و ۷۹۳‌تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۷۴‌میلیون و ۴۱۵‌هزار و ۳۲۷‌تن بوده‌که در مجموع حاکی از رشد ۹‌درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته است؛ همچنین میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی طی مدت مذکور نسبت به ۶ ماهه نخست سال‌گذشته رشد ۲۵‌درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی جمع تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌ و ‌‌‌‌‌‌‌‌بارگیری کالاهای نفتی طی ۶ ماهه نخست سال‌۱۴۰۲، معادل ۵۳‌میلیون و ۳۵۲‌هزار و ۹۵۵‌تن و جمع تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌بارگیری کالاهای غیرنفتی ۵۸‌میلیون و ۴۵۳‌هزار و ۳۵۸‌تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۱۱۱‌میلیون و ۸۰۶‌هزار و ۳۱۳‌تن بوده که حاکی از رشد ۸‌درصدی در بخش تخلیه ‌‌‌‌‌‌‌‌وبارگیری کالاهای غیرنفتی و نیز رشد ۳‌درصدی در بخش تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌وبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته است.

 عملیات کانتینری

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخلیه‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌بارگیری صورت‌گرفته در بخش عملیات کانتینری گفت: تا پایان نیمه ماه نخست جاری، معادل یک‌میلیون و ۳۴۲‌هزار و ۶۷۲ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری یک‌میلیون و ۲۸۴‌هزار و ۶۰۴ TEU طی مدت مشابه سال‌گذشته، رشد ۵‌درصدی را نشان می‌دهد.

 تخلیه تفکیکی کالاهای اساسی در بنادر کشور

دریس در این گفت‌وگو همچنین خبر داد: طی ۶ماهه نخست سال‌جاری، معادل ۹‌میلیون و ۶۰۶‌هزار و ۳۵۲‌تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده‌است. میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری، معادل ۹‌میلیون و ۶۰۶‌هزار و ۳۵۲‌تن بود که در این بین جو رشد ۲۳‌درصدی داشت. همچنین میزان تخلیه گندم از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریور سال‌۱۴۰۲ معادل یک‌میلیون و ۹۲۲‌هزار و ۹۸۶‌تن بود. همچنین میزان تخلیه جو طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری معادل یک‌میلیون و ۱۱۲‌هزار و ۵۰‌تن بود و میزان تخلیه ذرت تا پایان شهریور سال‌جاری معادل ۳‌میلیون و ۹۳۰‌هزار و ۵۳۵‌تن بود که نسبت به تخلیه ۳‌میلیون و ۷۶۷‌هزار و ۷۵۴ تنی در مدت مشابه سال‌گذشته، رشد ۴‌درصدی را شاهد بوده‌است. این در حالی است که جو نیز با توجه به تخلیه ۹۰۷‌هزار و ۱۳۱ تنی مدت مشابه سال‌گذشته رشد ۲۳‌درصدی را تجربه‌کرده است. علاوه‌براین میزان تخلیه سویا طی ۶ماهه نخست سال‌۱۴۰۲ معادل یک‌میلیون و ۷۶۸‌هزار و ۵۴۶‌تن بود و میزان تخلیه برنج نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۲ معادل ۷۸‌هزار و ۶۶۰‌تن بوده‌است. همچنین میزان تخلیه شکر نیز تا پایان شهریور سال‌جاری معادل ۲۳۱‌هزار و ۱۰۵‌تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل ۵۶۲‌هزار و ۴۷۰‌تن بود.

 تعداد کامیون و واگن اختصاص‌یافته

علاوه بر این تعداد کامیون و واگن اختصاص‌یافته جهت خروج کالاهای اساسی طی ۶ماهه نخست سال‌جاری شامل ۳۸۸‌هزار و ۸۴ دستگاه کامیون و ۱۰‌هزار و ۶۰۵ واگن بوده که از تعداد کامیون‌های اختصاص یافته ۳۳‌هزار و ۷۲۲ دستگاه به‌صورت حمل یکسره و مخصوص کشتی‌های گندمی‌ بوده‌است.

او همچنین درباره قراردادهای پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بندری اعلام کرد: ابلاغ مصوبه واگذاری ترمینال‌‌‌‌‌‌‌‌های کانتینری بندر شهیدرجایی، تهیه مدل جدید نحوه واگذاری پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی و تهیه قرارداد جدید اجاره پایانه کانتینری از جمله اقدامات انجام‌شده درخصوص قراردادهای پایانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بندری طی ۶ ماهه نخست سال‌جاری بود.

 ارتقای کیفیت ارائه خدمات بندری

دریس در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: در راستای ارتقای کیفیت ارائه خدمات بندری، تدوین نظام ممیزی بر عملکرد ترمینال اپراتورهای بندری با تهیه نظام منسجم نظارت و پایش ناظران بنادر و اپراتورهای بندری و همچنین رتبه‌بندی بنادر و اپراتورهای بندری به روش AHP مدنظر قرارگرفت. علاوه‌بر این تدوین استانداردهای مرتبط با شاخص‌های عملیات بندری با هدف حفظ کیفیت خدمات و بر مبنای سطح کیفیت قابل‌قبول AQL شامل

(شناور– کامیون – قطار) دیگر اقدام صورت‌گرفته‌است که با تعیین نرم و استاندارد‌های بین‌المللی مرتبط با شاخص‌های عملیات بندری و تحلیل عملکرد بنادر و تحلیل میزان استفاده از ظرفیت‌های موجود، محقق شد.

 توسعه ظرفیت تجهیزات بنادر

او در پاسخ به این پرسش که در زمینه ظرفیت تجهیزات بنادر چه اقداماتی صورت‌گرفته‌است، بیان کرد: به‌منظور توسعه ظرفیت تجهیزات بنادر کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به‌کارگیری ۵دستگاه گنتری‌‌‌‌‌‌‌‌کرین موجود در ترمینال قدیم کانتینری بندر شهیدرجایی همراه با بهره‌گیری از تجهیزات متناسب برای پشتیبانی عملیات، ورود دو دستگاه مکنده ۳۰۰ تنی و دو دستگاه Ship Loader به بندر شهیدرجایی، ورود ۶ دستگاه مکنده ۶۰۰‌تن بر ساعت و دو دستگاه جرثقیل لیبهر ۱۴۰ تنی به بندر امام‌خمینی (ره)، ورود سه دستگاه لیفتراک به بندر انزلی و ورود سه دستگاه لودر به بندر نوشهر از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته طی مدت مذکور است.

 توسعه فضای کسب‌وکار در حوزه شرکت‌های بندری و دریایی

این مقام رسمی سازمان بنادر همچنین از تصویب آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های بندری و دریایی در کمیته‌های فرعی شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور و آماده‌سازی جهت طرح و اخذ مصوبه شورای‌عالی و همچنین تصویب صدور مجوزهای جدید شامل «نمایندگی امور شناورهای سنتی»، «راهبری، تعمیر و نگهداری شناورها»، «لایروبی» و مراکز آموزش لجستیک بندری در نشست ۲۶۲هیات مقررات‌‌‌‌‌‌‌‌زدایی اقدامات مهم سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و آن را در راستای توسعه فضای کسب‌وکار در بخش شرکت‌های بندری و دریایی دانست.