به گزارش «ایلنا» و بر اساس آمار جدید از اطلاعات و داده‌های آب، ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال‌آبی جاری تا ۵ شهریور سال‌آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۲؛ ۳۳/ ۳۸میلیارد متر‌مکعب بوده‌است، درحالی‌که این رقم در همین بازه زمانی سال‌گذشته ۱۳/ ۳۰‌میلیارد متر‌مکعب بوده که ۲۷‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که خروجی سدها هم در همین بازه زمانی ۱۷‌درصد افزایش داشته، یعنی از رقم ۷۰/ ۲۸‌میلیارد متر‌مکعب سال‌قبل به رقم ۵۹/ ۳۳‌میلیارد متر‌مکعب در سال‌جاری رسیده‌ایم. بنا بر این گزارش؛ حجم آب موجود در مخازن سدها در سال‌جاری ۷۵/ ۲۳‌میلیارد متر‌مکعب است و این رقم در سال‌آبی گذشته ۶۰/ ۲۰‌میلیارد متر‌مکعب بوده که ۱۵‌درصد اختلاف را نشان می‌دهد و در کل میزان پرشدگی سدها ۴۸‌درصد است.

بر این اساس، سد زاینده‌رود با رشد ۱۴۳‌درصدی نسبت به سال‌گذشته و‌ درصد پرشدگی ۴۲‌درصدی در کنار سد اکباتان که رشدی بیش از ۴۴۷‌درصد نسبت به سال‌گذشته را در موجودی خود تجربه کرده‌‌‌‌‌‌‌اند، همراه با سد ایلام با رشدی ۱۳۰‌درصدی نسبت به سال‌قبل و‌ درصد پرشدگی ۸۴‌درصدی، بهترین وضعیت را درمیان سدهای کشور از آن خود کرده‌اند. همچنین سد رودبال داراب با کاهش ۹۷‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته با تنها یک‌درصد پرشدگی، بدترین وضعیت را درمیان سدهای کشور دارا است.  این گزارش حاکی از آن است که از ابتدای مهر تا ۴شهریور سال‌آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ارتفاع کل ریزش‌‌‌‌‌‌‌های جوی کشور معادل ۴/ ۲۰۹میلیمتر است، این میزان بارندگی نسبت‌به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۸/ ۲۴۴میلیمتر) ۱۴‌درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال‌آبی گذشته (۴/ ۲۰۱میلیمتر) ۴‌درصد افزایش را نشان‌‌می‌دهد.

بر این اساس خراسان‌رضوی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قزوین با بیشترین‌درصد منفی اختلاف سال‌آبی جاری با متوسط درازمدت، بدترین وضعیت بارشی را ثبت کرده‌‌‌‌‌‌‌اند. از آن‌سو ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، یزد، لرستان و اصفهان تنها استان‌هایی بودند که اختلاف سال‌آبی جاری آنها با متوسط درازمدت نیم‌قرن اخیر که آمار بارش ثبت شده‌است، مثبت بوده و با رشد بارش‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه بوده‌اند. تهران، قم، مرکزی، کرمان، خراسان‌جنوبی، گلستان، اردبیل، البرز، خراسان‌شمالی، آذربایجان‌شرقی، همدان، مازندران، سمنان و فارس، استان‌هایی هستند که با ثبت آمار منفی بینابینی، صدای زنگ خطر بی‌‌‌‌‌‌‌آبی را بیشتر از پیش می‌شنوند.

در پایتخت، میزان بارش تجمعی استان از ابتدای سال‌آبی جاری تا چهارم شهریور ماه که به‌نوعی اواخر سال‌آبی جاری محسوب می‌شود، ۵/ ۱۹۶میلیمتر بوده‌است. همچنین مقدار بارش متوسط درازمدت ۵۴‌ساله تهران ۳/ ۲۸۰میلیمتر بوده‌ که نسبت به متوسط درازمدت، ۳۰‌درصد کاهش داشته‌است.

همچنین مقدار بارش سال‌گذشته آبی ۸/ ۲۰۸میلیمتر بوده‌است که نسبت به سال‌گذشته با ۶‌درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم. آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، گیلان و زنجان نیز تنها‌‌‌‌‌‌‌ استان‎‌‌‌‌‌‌‌هایی هستند که در یک وضعیت معتدل‌تری نسبت به باقی استان‌ها قرار دارند. جالب اینکه ایلام نسبت به سال‌گذشته، ۱۵۵‌درصد رشد بارندگی را به خود دیده است.