این گزارش درخصوص بیشترین میزان کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی وارداتی به کشور در ۴ماهه سال‌جاری به‌‌‌‌‌‌‌‌‌لحاظ ارزش نیز می‌افزاید: در این مدت ذرت با یک‌میلیارد و ۲۹۷‌میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌جامد، مایع و خام با یک‌میلیارد و ۲۲‌میلیون دلار، انواع دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روغنی با ۷۰۷‌میلیون دلار، برنج ۶۰۱‌میلیون دلار و گندم با ۵۲۵‌میلیون دلار، ۵ قلم اول وارداتی را از بین ۱۴قلم کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی وارداتی به خود اختصاص دادند. براساس این گزارش، پس از ۵ قلم اول کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی وارداتی؛ جو، شکر خام، چای خشک، حبوبات، گوشت‌قرمز سرد سنگین، کنجاله سویا، گوشت‌قرمز سبک‌گرم، گوشت مرغ و تخم‌‌‌‌‌‌‌‌‌مرغ به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب بیشترین میزان را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌لحاظ ارزش دارا بودند.

این گزارش درخصوص بیشترین میزان افزایش از حیث ارزش بین ۱۴ قلم کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی در ۴ماهه سال‌جاری می‌افزاید: در این مدت بیشترین افزایش بین کالا‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی وارداتی به گوشت قرمز سبک‌گرم و جو اختصاص داشت که به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترتیب ۴۱۱ و ۱۱۹‌درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین ارزش واردات برنج در ۴ ماهه سال‌جاری حدود ۶۰۱‌میلیون دلار بوده که در مقایسه با سال‌قبل ۴۹‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه موافقت با ورود و میزان ثبت‌سفارش برنج و شرایط واردات آن در اختیار وزارت جهادکشاورزی است، درخصوص میزان واردات برنج در سال‌۱۴۰۱ می‌افزاید: در ۱۲ ماهه سال‌گذشته در مجموع یک‌میلیون و ۷۷۹‌هزار‌تن برنج به ارزش ۲‌میلیارد و ۱۳۷‌میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن ۱۰۹‌درصد و از لحاظ ارزش ۱۹۲‌درصد افزایش‌داشت.

این گزارش آمار واردات برنج در جریان تشریفات ترخیص تا ۴ مرداد را ۶۳‌هزار‌ تن بیان کرد و می‌افزاید: به‌رغم اینکه تشریفات این میزان برنج در گمرکات در حال انجام است ولی تا پایان آبان ماه اجازه خروج از گمرک را نخواهد داشت مگر اینکه همانند سال‌قبل مصوبه یا ابلاغیه جدیدی به گمرک ارسال‌شود.

در اجرای بند‌۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات کشور، واردات و ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از ابتدای مرداد ماه هر سال‌تا پایان آبان همان سال ‌تعیین ‌شده‌است اما در اجرای مصوبات سی امین جلسه ستاد تنظیم‌بازار مورخ ۱۸خرداد ۱۴۰۱، این ممنوعیت از سوی وزارت جهادکشاورزی برای سال‌۱۴۰۱ لغو شده‌بود.