قاسم رضاییان در دیدار با آندره گئور گیوویچ وادوف، سرکنسول روسیه در رشت، استان گیلان را یک استان شریانی در شمال کشور معرفی کرد و گفت: روسیه باید نقش ژئوپلیتیک گیلان را بیشتر درک کند و برای توسعه مبادلات تجاری، توسعه زیرساخت و تسهیل مراودات تمهیداتی بیندیشد.

او افزود: برای فعالان اقتصادی ایران، هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گونه محدودیتی برای توسعه روابط اقتصادی با روسیه وجود ندارد و در این وضعیت، تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی با روسیه نباید روی کاغذ بماند و باید وارد فاز عملیاتی شود. رضاییان با ابراز نارضایتی از میزان تبادل اقتصادی ایران و روسیه، تصریح کرد: ارتباط خوب و حسنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای با روسیه داریم اما حجم فعلی مبادلات اقتصادی رضایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخش نیست. رئیس اتاق رشت با اشاره به نقش گمرک آستارا در تجارت با روسیه، اظهار کرد: مقصد اصلی صادرات ما از این گمرک، جمهوری‌آذربایجان نیست بلکه روسیه است و اگر مشکلی از سمت آذربایجان ایجاد می‌شود، انتظار داریم که روسیه برای رفع آن دخالت کند. رضاییان با بیان اینکه گمرک آستارا را باید یک گمرک مشترک بین ایران و روسیه بدانیم، گفت: گمرک آستارا به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور مرتب پایش می‌شود و علاقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند به رفع مشکلات آن هستیم؛ چراکه منتظر ماندن چندین‌روزه یک کالا در گمرک به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجه پذیرفتنی نیست. وی خواستار مداخله جدی روسیه برای رفع مشکلات گمرکی در سمت جمهوری‌آذربایجان شد و گفت: بهترین کالاهای ایرانی برای صادرات به روسیه وارد گمرک می‌شود؛ اما چرا این کالا نباید بموقع به‌دست مصرف‌کنندگان در روسیه برسد تا بعدا بگویند کالای ایرانی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کیفیت است؟

رضاییان خواستار همکاری بیشتر با کنسولگری روسیه شد و با استقبال از تشکیل کارگروه مشترک، افزود: آماده همکاری همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه در تمام زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها هستیم. سرکنسول روسیه در رشت نیز در این دیدار با بیان اینکه موضوعات مرتبط با ایران به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور ویژه پیگیری و بررسی می‌شود به سه‌بار سفر لویتین، دستیار ویژه رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور روسیه در امور حمل‌ونقل و لجستیک به ایران اشاره کرد و گفت: این نشان‌دهنده اهمیت موضوعات است و اراده سیاسی لازم برای توسعه روابط در همه زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد.

آندره گئور گیوویچ وادوف بر لزوم تسریع در ساخت راه‌آهن رشت - آستارا تاکید کرد و گفت: با دعوت استاندار گیلان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زودی سفیر روسیه در تهران به گیلان سفر می‌کند و نشستی هم با اتاق بازرگانی برگزار خواهد کرد.  وادوف به‌وجود مشکل اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت: تنها مشکل ما همین فیلترینگ اینترنت است و رفع محدودیت یک درخواست شخصی نیست.