آفریقا با داشتن میانگین سنی ۷/ ۱۹سال، دارای جوان‌ترین ترکیب جمعیتی در جهان است. جمعیت جوان آفریقا نیروی کار بزرگ و پویایی را در این منطقه نمایندگی می‌کند. این قاره در تلاش است با ارتقای کیفیت، آموزش عمومی و توسعه نیروی کار ماهر، فناوری دیجیتال و فرصت‌های کسب‌وکار را گسترش دهد.

آفریقا در دو سال‌آینده با کسب متوسط رشد اقتصادی ۴/ ۳‌درصد پتانسیل این را دارد که در مقایسه با سایر مناطق به بزرگ‌ترین بازار روبه‌رشد برای کالاها و خدمات مصرفی جهان تبدیل شود.

 بنا به آمار این گزارش کشورهای جنوب صحرای‌آفریقا به‌عنوان سریع‌ترین منطقه شهرنشینی جهان در حال رشد هستند. انتظار می‌رود تا سال‌۲۰۵۰ حدود ۵۶‌درصد از جمعیت این قاره در مناطق شهری زندگی کنند که در این‌صورت تقاضای زیادی برای زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌ها، مسکن و کالاها و خدمات ایجاد خواهد شد. شهرنشینی سریع آفریقا باعث رشد طبقه متوسط توام با افزایش قدرت خرید و تقاضا برای کالاهای باکیفیت در این منطقه شده‌است.

سال‌ ۱۴۰۱ حدود ۴/ ۲‌میلیون ‌تن کالا بدون ‌نفت‌خام به ارزش ۲/ ۱‌میلیارد دلار از ایران به کشورهای آفریقایی صادر شده‌است که فقط ۲/ ۲‌درصد از ارزش کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد. آمار و ارقام بیانگر سهم ناچیز آفریقا در تجارت با ایران است. کشورهای آفریقای‌جنوبی با سهم ۸/ ۲۵درصد، موزامبیک با سهم ۱/ ۱۶‌درصد، غنا با سهم ۱۴‌درصد، سودان با سهم ۱/ ۱۲درصد و نیجریه با سهم ۱۱‌درصد از ارزش کل صادرات ایران به آفریقا عمده مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی به این قاره در سال‌۱۴۰۱ بوده‌‌‌‌‌‌‌اند.

طی سال‌‌ ۱۴۰۱حدود ۹۸/ ۹هزار تن کالا به ارزش ۹۱/ ۸‌میلیون دلار از قاره آفریقا وارد کشور شده که سهم آن از ارزش کل واردات ایران حدود ۱۵/ ۰‌درصد است. کشورهای تانزانیا با سهم ۲۲/ ۸‌درصد، کنیا با سهم ۸/ ۱۸‌درصد، آفریقای‌جنوبی با سهم ۱/ ۱۸‌درصد، غنا با سهم ۹‌درصد و سیشل با سهم ۷‌درصد از ارزش کل واردت عمده مبادی وارداتی کالا به کشور از منطقه آفریقا بوده‌‌‌‌‌‌‌اند.