رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با تاکید بر اهمیت ثبات اقتصادی، گفت: شاهد هستیم مقام‌معظم رهبری در ادوار و سال‌های مختلف توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی داشته‌‌‌‌‌‌اند؛ با وجود این، اتخاذ تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه در ابتدای سال ‌بسیار نگران‌‌‌‌‌‌کننده است که باید نسبت به توقف آن اقدام شود. علی‌‌‌‌‌‌اصغر جمعه‌‌‌‌‌‌ای در پنجاه و هفتمین نشست هیات‌نمایندگان اتاق سمنان، افزود: در کنار فشارهایی که از تصمیمات خلق‌‌‌‌‌‌الساعه به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌شود، تولیدکنندگان به‌‌‌‌‌‌واسطه مهاجرت کارگران‌ساده به مناطق با درآمد بالاتر، نگران تامین نیروی کار خود هستند؛ از این‌رو صاحبان کسب‌وکار برای تامین منابع انسانی خود دچار مشکلات عدیده‌‌‌‌‌‌ای هستند.

همچنین فرج‌‌‌‌‌‌الله معماری، عضو هیات‌نمایندگان اتاق سمنان در این نشست گفت: هرچند شرایط این روزهای اقتصادی بسیار سخت است، اما جامعه نیازمند امید است و صاحبان کسب کار برای تامین نیاز منابع انسانی خود، علاوه‌بر تکالیف قانونی «پاداش و مایحتاج کالایی» کارگران را تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: مقام‌معظم رهبری تاکید موکد بر شعار سال ‌دارند. ایشان تاکید ویژه دارند تا از بحران‌های پیش‌رو جلوگیری کنند، اگر امروز با ناترازی بانکی و ناترازی بودجه‌ مواجه هستیم، بنا بر نظر کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس چاپ پول بدون‌پشتوانه و کسری‌بودجه است. عضو هیات‌نمایندگان اتاق سمنان تصریح کرد: سهم ما در تجارت‌جهانی به ۲۴/ ۰درصد رسیده و نرخ تورم در اسفندماه در بالاترین نقطه خود قرار داشته‌است؛ از این‌رو ضرورت دارد نسبت به متغیرهای جدید اقتصادی برنامه مدون داشته باشیم. حمید علوی، عضو هیات‌رئیسه اتاق سمنان توجه به تذکرات بخش‌خصوصی را مهم برشمرد و گفت: جدا از تحریم‌های بین‌المللی دچار تحریم‌های داخلی هستیم، مسائلی همانند برگشت حاصل از صادرات و دیگر قوانینی که برای صادرکنندگان وضع می‌کنند، سرعت‌عمل فعال اقتصادی را بسیار کند کرده‌است.

وی گفت: در شرایط تحریم بانک‌مرکزی باید سیاست‌های پویا داشته باشند، اگر فعال اقتصادی بخواهد ارز خود را وارد کشور کند دچار مخاطرات گوناگون است.

مهدی حداد، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق سمنان نیز اظهار کرد: امنیت غذایی برای بخش کشاورزی است تا قبل از جنگ اوکراین شرایط عادی بود اما بعد از جنگ اوکراین بخش کشاورزی دچاری مخاطره شد. در حال‌حاضر کارخانه‌های، صنایع تبدیلی و کشاورزان که در کشور به‌‌‌‌‌‌صورت پراکنده فعال هستند، نیازمند حمایت هستند. وی گفت: باید تمهیداتی برای بادوام‌شدن کشاورزی معیشتی در روستا اندیشیده شود و از ایجاد مشکلات جدید برای این قشر پرهیز کنیم. مهاجرات نسل مولد به شهرها حومه‌‌‌‌‌‌نشینی را گسترش می‌دهد، بی‌‌‌‌‌‌شک حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش مثمرثمر خواهد بود.

سعید ترکمان، عضو هیات‌نمایندگان اتاق سمنان نیز در این نشست گفت: متاسفانه جامعه دچار ناامیدی شده‌است و باید بارقه امید را در جامعه تکثیر بدهیم، صنعتگران با تمام مشکلات پای‌‌‌‌‌‌کار هستند، استان سمنان اولین استانی بود که تشکیل اولین «قرارگاه صدور سند اراضی کشاورزی» را تاسیس کرد، پیشنهاد می‌شود عملکرد این پایگاه‌‌‌‌‌‌های اقتصادی را مورد رصد قرار بدهیم و بی‌‌‌‌‌‌شک اتاق می‌تواند به‌عنوان بازوی مشورتی انجام‌‌‌‌‌‌وظیفه کند. سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان نیز در نشست با هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: ازلحاظ رشد اقتصادی در سال‌۱۴۰۱ سمنان سومین استان برتر کشور شد.