رئیس اتاق بیرجند افزود: باید راهکارهایی ارائه شود تا بازار بالقوه‌‌‌‌‌‌ای برای تولیدکنندگان بومی در استان فراهم شود. در حوزه محصولات معدنی، بازار مصرف و بازاریابی باید معدن‌کاران و کارخانه‌های استان را کمک کنیم. احتشام ادامه داد: با توجه به اینکه نام سنگ گرانیت نهبندان جایگاهی در حوزه سنگ دنیا پیدا کرده باید به این مزیت نسبی استان کمک کرد و صرفا به‌دنبال برند‌سازی نباشیم. وی با اشاره به اینکه باید به‌دنبال ایجاد بازار بزرگ برای معادن سنگ استان باشیم، بیان کرد: باید تلاش کنیم هر آنچه در استان استفاده می‌شود از تولیدات و محصولات داخل خود استان باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با تاکید بر اینکه باید موقعیت مطلوبی برای بازار سنگ‌معدن‌کاران و کارخانه‌های فرآوری سنگ استان تامین کنیم، افزود: امروز سلطان بازار، رقابت است لذا باید در مزایده‌‌‌‌‌‌ها فکری برای قیمت‌های رقابتی نیز اندیشیده شود. وی با اشاره به اینکه امروز باید به بازارهای بزرگ‌‌‌‌‌‌تر و وسیع‌‌‌‌‌‌تر فکر کنیم، گفت: خانه معدن باید همت کند تا یک شرکت توسعه صادرات سنگ در خراسان‌جنوبی پایه‌‌‌‌‌‌ریزی شود.

محمدعلی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: از حدود چهار سال‌پیش شهرداری و شهردار سابق جداول سیمانی و بتنی سطح شهر را تعویض و جداول سنگی را جایگزین کرده‌است. وی با اشاره به اینکه بلوار شهدای‌عبادی جزو اولین پروژه‌ها در زمینه تعویض جداول سنگی در سطح شهر بیرجند بوده‌است، افزود: با توجه به اینکه سنگ خریداری‌شده برای این بلوار از خارج استان و سنگ مرمریت خور و بیابانک بوده، امروز فرسوده و نیاز به تعویض دارد. وی با بیان اینکه متاسفانه هم معدن و هم کارخانه فرآوری سنگ‌‌‌‌‌‌های استفاده‌شده برای معابر و جداول سطح شهر بیرجند طی سال‌های گذشته از خارج استان تامین شده‌است، گفت: معدن کاران به‌‌‌‌‌‌خصوص نهبندانی‌‌‌‌‌‌ها درخصوص عدم‌استفاده شهرداری از سنگ‌‌‌‌‌‌های گرانیت بومی گلایه‌‌‌‌‌‌مند هستند. وی با بیان اینکه یکی از توجیهات استفاده نکردن از سنگ‌‌‌‌‌‌های بومی عدم‌درخواست در سامانه ستاد اعلام‌شده‌است، عنوان کرد: متاسفانه در سامانه ‌تنها به سنگ گرانیت به‌‌‌‌‌‌صورت کلی اشاره‌شده و نام دقیق سنگ گرانیت نهبندان قید نشده‌است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بیرجند ادامه داد: هنگامی که نام دقیق گرانیت نهبندان در سامانه قید نشود طبیعتا سنگ مروارید مشهد که از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، در مزایده سامانه شرکت و برنده می‌شود. زیرک، مشاور دفتر نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس ‌‌‌‌‌‌ نیز در این جلسه اظهار کرد: ریاست‌جمهوری طی سفر خود به نهبندان، این شهرستان را یک قطب معدنی اعلام کردند. وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر حدود ۱۵۰ معدن فعال در شهرستان نهبندان وجود دارد، افزود: اگر تصویب شود در جلسات آینده شهردار نهبندان و سربیشه در جلسه حضور داشته باشند، بهتر می‌توانند از شهر و معادن شهر خود دفاع کنند.

سیدامیرحسین علوی، عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف نیز با اشاره به اینکه سنگ‌‌‌‌‌‌هایی که داخل استان تولید می‌شود در فهرست بها آمده است، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای فنی، ادارات باید از مصالح داخل استان استفاده کنند لذا باید بررسی شود که چه دلیلی درخصوص عدم‌استفاده برخی ادارات از تولیدات داخلی استان وجود دارد. رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی استان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای شهردار سابق و شهردار فعلی نامه‌‌‌‌‌‌ای درخصوص کیفیت پایین سنگ‌‌‌‌‌‌های خور بیابانک و استفاده از سنگ‌‌‌‌‌‌های باکیفیت گرانیت نهبندان ارائه شده‌است، گفت: خوشبختانه سنگ‌‌‌‌‌‌های تولیدی معادن استان در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، گزیک، کمرشاهی، سرایان، خوسف و طبس دارای ظرفیت بسیار خوبی است که باید به آن توجه شود.

مهدی بهترین، شهردار بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به حداقل رساندن یا حذف جداول بتنی در سطح شهر، اظهار کرد: شهرداری جهت زیباسازی شهر از سنگ‌‌‌‌‌‌های زیادی استفاده می‌کند و در این راستا تاکید بر استفاده از محصولات بومی و داخل استان است. وی با بیان اینکه سیستم سیما و منظر شهرداری حتی در بحث گل و گیاه تاکید بر خرید از داخل استان دارد، افزود: شاه‌کلید موضوع استفاده از تولیدات بومی، قیمت و کیفیت محصول است و بر اساس این دو آیتم باید رایزنی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. شهردار بیرجند بیان کرد: خریدهای بالای یک‌میلیارد برای شهرداری باید در سامانه ستاد انجام شود لذا بسیاری از معادن می‌توانند از این فرصت و ظرفیت استفاده کنند.

غلامحسین حسینی، رئیس اتاق تعاون با اشاره به اینکه برای انجام هر پروژه‌‌‌‌‌‌ای منابع مالی تعریف می‌شود، افزود: درست است وقتی می‌خواهیم آیلند سراسری (فعالیت‌های عمرانی شامل سنگفرش و فضای سبز و ...) در شهرداری انجام دهیم، ممکن است بودجه‌مصوبی داشته باشد اما پیشنهادات باید به‌گونه‌ای مطرح شود که قابلیت تامین منابع مالی داشته باشد. حجت‌الاسلام علی‌نسائی‌زهان، دادستان مرکز استان نیز در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه استان خراسان‌جنوبی استان محرومی است و زیرساخت‌های آن آماده نیست. وی با اشاره به اینکه بخش‌خصوصی به دلیل عدم‌توجه ویژه و مطلوب در استان فعالیت کافی ندارد، افزود: متاسفانه از معادن استان چیزی نصیب خود مردم استان نمی‌شود چراکه حساب بانکی اکثر معدن‌کاران برای خارج از استان است.

حجت الاسلام نسائی با بیان اینکه باید بتوانیم محصولات خوب استان مانند سنگ‌‌‌‌‌‌های معدنی و کالاهای اساسی را مدیریت کنیم تا حداقل در خود استان بازار مصرف داشته باشند، افزود: وقتی در خود استان سنگ نهبندان مصرف نمی‌شودپس توقعی از دیگر استان‌ها برای خرید نیست، بخش‌خصوصی را باید تقویت کنیم که اگر این مهم انجام شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.