مسعود گلشیرازی در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با اتاق ایران‌آنلاین ادامه داد: اصفهان استانی است که چند مزیت برای ارتباط با روسیه دارد. تولید قطعه و همچنین تولید مصالح ساختمانی در اصفهان جز نقاط قوت ماست و این دو حوزه مورد‌توجه طرف روس نیز قرار دارد.

او افزود: مزیت دیگر مربوط به حوزه گردشگری است. به‌نظر می‌آید با توجه به پتانسیل‌هایی که ایران در این حوزه دارد و هیاتی هم پیش از این از طرف روسیه به اصفهان آمده بود، فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌ها وجود دارد. هم‌‌‌‌‌‌زمان با سفر قبلی هیات روسی به اصفهان، اتاق، کلیپ‌‌‌‌‌‌های یک‌‌‌‌‌‌دقیقه‌‌‌‌‌‌ای با عنوان داستان ناگفته اصفهان تهیه کرده و به زبان روسی ترجمه و منتشر کرد. این کلیپ‌‌‌‌‌‌ها پتانسیل ارتباطی خوبی در حوزه گردشگری میان دو‌طرف ایجاد کرد.

گلشیرازی گفت: با توجه به اینکه در این بخش‌ها مذاکرات مقدماتی از پیش آغاز شده به‌نظر می‌رسد با رفت‌وآمدهای تجاری دو طرف قراردادهای خوبی منعقد شود.

رئیس اتاق اصفهان صادرات محصولات کشاورزی از گلخانه‌‌‌‌‌‌های اصفهان و همچنین صادرات مواد غذایی از این استان به روسیه را از دیگر مزیت‌های صادراتی عنوان کرد و گفت: تولیدکنندگان ما از قبل کار خود را شروع کرده‌اند و امیدواریم با این سفر هیات روسی، این فعالیت‌‌‌‌‌‌ها قوام بیشتری پیدا کند.

او با اشاره به‌وجود محدودیت‌هایی برای مبادلات پولی میان ایران و روسیه بیان کرد: با سازوکاری که اخیرا بانک‌های گردشگری و پاسارگاد با طرف روسی در قالب اپلیکیشن‌ها ایجاد کرده‌اند، به‌نظر می‌رسد این مشکل مرتفع شود.  گلشیرازی مهم‌ترین چالش پیش‌روی تجار اصفهانی در تجارت با روسیه را موضوع حمل‌ونقل عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان حاضر برای ارسال کالاهای خود به روسیه با محدودیت جدی روبه‌رو هستند و امیدواریم با سفر هیات روسی به ایران و مذاکرات پیش‌رو، این مشکل هم حل شود.

هیات تجاری ۱۲۰‌نفره روسی به میزبانی اتاق ایران به تهران آمده‌اند. این هیات که به سرپرستی سرگی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، در ایران حضور یافته‌اند، در کنار ۶۰۰ تاجر و بازرگان ایرانی در همایش تجاری ایران‌-‌روسیه شرکت می‌کنند.

مقامات دولتی و فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور از جمله غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، الکسی ددوف سفیر روسیه در ایران، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور‌خارجه، سرگی کاترین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، رضایی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه، ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران، قربانی مشاور رئیس سازمان راهداری ایران در امور راهبردی و آموزش، وادیم چوباروف نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌المللی گمرک، ولادیمیر پادالکو نایب‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه، هادی تیزهوش‌تابان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه و الکسی والکین مدیرعامل اکسپو سنتر روسیه، در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

این هیات قرار است علاوه‌بر تهران، به رشت، انزلی و اصفهان نیز سفر کند. در این هیات تجار و بازرگانانی در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، داوری بین‌المللی، بر‌گزاری نمایشگاه‌‌‌‌‌‌ها و.... حضور دارند. بر اساس مذاکرات انجام‌شده هیات روسی علاقه‌‌‌‌‌‌مندی خود را به واردات مواد غذایی همچون خشکبار، خوراک ماهی و میگو، محصولات پتروشیمی مانند پلی‌استایرن، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سنگ، واردات دارو مانند آنتی‌‌‌‌‌‌بیوتیک‌‌‌‌‌‌ها و ویتامین‌‌‌‌‌‌ها داروهای استروئیدی بانداژ، لبنیات مانند خامه‌یخی، واردات فرش ماشینی، واردات صنایع پلاستیکی مانند ورق فویل، نوار پلیمرهای ونیل کلریدی، پلی‌استال‌ها، رزین‌‌‌‌‌‌ها، رنگ‌‌‌‌‌‌های پلاستیکی و پایه آب، واردات تجهیزات پزشکی مصرفی و سرمایه‌‌‌‌‌‌ای و ماشین‌آلات صنعتی (های‌تک) در صورت وجود توان صادراتی ایران اعلام کرده‌است. دست‌‌‌‌‌‌اندرکاران این هیات همچنین از فراهم بودن شرایط برای صادرات مواد شیمیایی مانند بوتیل، غلات و روغن و چوب از روسیه به ایران خبر داده‌اند.