به گزارش «ایلنا» بهروز پورسلیمان، در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود حجم قابل‌توجهی از کالاهای وارداتی در مرزهای شمال‌غربی کشور خوابیده است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: صادرات و واردات در ایران تابع قوانین و اصول مشخصی نیست و فعالان اقتصادی همواره از بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خلق‌‌‌‌‌‌‌‌‌الساعه و شبانه رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در آخرین دوره ریاست‌جمهوری دولت روحانی ۱۵۱ بخشنامه ضد‌صادرات تصویب شد؛ به سخن دیگر به ازای هر ۴ روز یک بخشنامه در این زمینه صادر شده‌است و این موضوع به عدم‌مدیریت توانمند در حوزه صادرات و واردات بازمی‌گردد و لازمه آن این است که مسائل مدیریت و از صدور بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که یکدیگر را نقض می‌کنند، جلوگیری شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه باید سیاست‌های کلان واردات و صادرات مشخص شود، گفت: صادرکنندگان با مشکل تعهدات ارزی مواجه هستند و در شرایط تحریم امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات برای آنها دشوار است و این اجبارها تبعات ناخوشایندی در افزایش حجم کالای قاچاق برجای می‌گذارد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اردبیل تصریح کرد: واردکنندگان با توجه به ضوابط مشخص و مجوزهای داده‌شده و بعد از طی مراحل مشخص اقدام به واردات می‌کنند و هیچ ارگان و سازمانی بدون داشتن مجوز اقدام به واردات نمی‌کند اما بعد از اینکه کالا به مرزها و گمرکات می‌رسد بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه جدیدی صادر می‌شود که بخشنامه قبلی را نقض می‌کند؛ از این‌رو حجم قابل‌توجهی از کالاها در مرزهای کشور باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند، خواب کالاها در مرزها ادامه دارد و درنهایت به سازمان امور تملیکی سپرده می‌شوند.

پورسلیمان در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان کالاهای خوابیده در گمرک دارید؟ گفت: این آمار را روسای گمرک نیز بیان نمی‌کنند و ارائه این آمار برای من مسوولیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور است؛ به‌صورت مقطعی روسای دادگستری وارد عمل می‌شوند و بخشی از این کالاهای خوابیده را ترخیص می‌کنند. در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری رئیسی اجازه ورود حجمی از کالاهای خوابیده داده شد. وی با اشاره به کاهش حجم تجارت ایران با جمهوری‌آذربایجان، گفت: رابطه سیاسی ایران با دولت جمهوری‌آذربایجان رو به سردی رفته است و یکسری شیطنت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیاسی کشورهای ثالث باعث شد روابط سیاسی ما با این کشور در سطح پایینی قرار بگیرد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خللی در روند تجارت ایران با جمهوری‌آذربایجان ایجاد نشده‌است، گفت: روابط تجاری ما با جمهوری‌آذربایجان ادامه دارد و در شرایط عادی است اما نسبت به سال‌گذشته حجم تجارت ما با این کشور حدود ۷‌درصد کاهش پیدا کرده‌است. پورسلیمان با اشاره تاثیر نوسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نرخ ارز بر روند تجارت، تصریح کرد: افزایش نرخ ارز در کوتاه‌مدت به نفع صادرات و در درازمدت به ضرر آن است؛ به‌عنوان مثال هرکالای ایرانی را تقسیم بر ارزش دلار روز کنیم، هرقدر ارزش دلار بالا برود در نهایت باعث رونق صادرات می‌شود اما افزایش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌رویه نرخ ارز اثرات مخربی دارد چراکه افزایش بیش از اندازه قیمت دلار باعث بالا‌رفتن قیمت مواداولیه و در نرخ نتیجه بالا رفتن قیمت تمام‌شده کالای نهایی می‌شود که این موضوع به نفع صادرات نیست و ممکن است بخشی از بازار را از دست بدهیم؛ تثبیت نرخ ارز در نهایت به نفع تولید و صادرات است.