وی ادامه داد: اتاق کرمان در راستای مهارت‌آموزی دوره‌های آموزشی مختلفی متناسب با نیاز جنوب استان برگزار کرده و همه شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها مشغول به‌کار شده‌اند که از این اتفاق بسیار خرسندیم. طبیب‌زاده تصریح کرد: همچنین مدارس فصلی خلاقیت با هدف تشخیص استعدادهای فنی دانش‌آموزان راه‌اندازی شده و تجهیز مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان رودبار نیز در دستور کار قرار دارد تا آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان ارائه شود.

رئیس اتاق کرمان با بیان اینکه در حالی صنایع نسل چهارم و پنجم در دنیا فعالند که بسیاری از صنایع استان نسل یک و دو هستند، ادامه داد: برای عبور از این شرایط و به‌منظور هدفدارکردن آموزش‌ها در بنگاه‌های اقتصادی نیازسنجی آموزشی صورت‌گرفته و همچنین علل استقبال ضعیف کسب‌وکارهای استان از دستورالعمل مهارت آموزی در محیط کار نیز بررسی شده‌است.  در ادامه این نشست سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، پشتیبانی تسهیلاتی و لجستیکی را برای فعالیت‌های مهارتی لازم عنوان و بیان کرد: مجلس شورای‌اسلامی در برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نظارتی خود، موضوع هدف‌گذاری برنامه ششم را برای تحقق سهم ۳۰‌درصدی آموزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهارتی در آموزش عالی پیگیری کند. حسین مهرابی افزود: همچنین موضوع تسهیلات مربوط به تبصره‌۱۸ برای دانشگاه‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای در سال‌گذشته محقق‌نشده که امیدواریم امسال پیگیری شود.  وی اظهار کرد: مرکز ملی مهارت متشکل از ادغام دانشگاه فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علمی و کاربردی باید راه‌اندازی شود تا ضمن جلوگیری از موازی‌کاری در حوزه آموزش‌های مهارتی، هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی در حوزه تجهیزات و کارگاهی نیز صورت گیرد. مهرابی، بر ایجاد صندوق توسعه مهارت تاکید کرد و گفت: مشکل اساسی آموزش‌های مهارتی، کمبود یا قدیمی‌بودن تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی است.

در ادامه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه، سطح و کیفیت شورای گفت‌وگوی کرمان برتر از سایر استان‌های کشور است، ادامه داد: مصوبات ملی را در سطح کشور و سایر مصوبات استانی را پیگیری خواهیم کرد و درخواست داریم اگر در آیین‌نامه اجرایی قوانین به‌ویژه نظام صلاحیت حرفه‌ای مشکلی وجود دارد به مجلس منعکس شود.

محمدرضا پورابراهیمی، افزود: دلیل ۷۰‌درصد توقف فعالیت بنگاه‌های اقتصادی دارای مشکل، مباحث تامین‌مالی است که ۹۰‌درصد آنها به دلیل عدم‌آشنایی با سایر بازارها به‌ویژه بازار سرمایه با مشکل روبه‌رو شده‌اند. وی اظهار کرد: البته از شرایط فعلی بازار سرمایه و مدیریت ناکارآمد آن گلایه داریم و این موضوع را به رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؛ زیرا معتقدیم ادامه مسیر توسط این گروه قابل دوام نخواهد بود و نیاز به تیم قوی و کارآمد است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای‌اسلامی بیان کرد: چشم‌انداز آینده بازار سرمایه و همچنین نمایانگرهای اقتصادی کشور را با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌ها، مثبت ارزیابی می‌کنیم. پورابراهیمی، تصریح کرد: ظرفیت‌هایی در قوانین وجود دارد که با اجرای آنها یا اصلاح یک آیین‌نامه یا یک بند از قانون می‌توان اشتغال ایجاد کرد. وی ادامه داد: باید مرکز خدمات کسب‌وکار در اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان راه‌اندازی شود و در حوزه آموزش به‌صورت عملیاتی فعالیت‌ها را آغاز کند.

در ادامه این نشست معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در اجرای دستورالعمل‌ها و قوانین با مشکل روبه‌رو هستیم، گفت: در آگاه‌سازی و توجیه افراد در مورد قوانین چندان موفق عمل نکرده‌ایم و آموزش و مهارت آموزی جزو اولویت‌های ما قرار نگرفته است. سیدمهدی قویدل افزود: در صدور مجوزها و منصوب‌شدن افراد باید اهلیت موضوع که همان علم و تخصص است جدی گرفته شود و نیاز به تشکیل تیم اجرایی کارآمد و جدی برای اجرای مهارت آموزی و طرح‌های اشتغال‌زا وجود دارد. وی ادامه داد: ارائه برخی گواهینامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی صوری هستند و فرد تخصص لازم را ندارد، این در حالی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست که باید آموزش‌ها به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت واقعی ارائه شود و شایسته‌سالاری مدنظر قرار گیرد.