سعید پورآبادی، در نشستی با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، افزود: میوه‌‌‌های باغی خراسان‌شمالی ظرفیت مناسبی برای صادرات دارند؛ چراکه سالم و ارگانیک هستند.

وی حوزه گردشگری و صنایع را از دیگر مزیت‌‌‌های استان خراسان‌شمالی عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز استان پتانسیل خوبی دارد که باید موردتوجه مسوولان قرار گیرد. پورآبادی تصریح کرد: خراسان شمالی ۴۵‌هزار و ۷۹۶هکتار باغ دارد که سالانه از این سطح ۲۹۷‌هزار و ۵۸۲تن انواع محصول باغی تولید می‌شود و ازلحاظ سطح تولید، جایگاه بیست و سوم کشور را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: سالانه از سطح ۱۸‌هزار و ۵۲۰‌هزار هکتار تاکستان‌‌‌های خراسان‌شمالی نیز بیش از ۱۸۵‌هزار تن محصول برداشت می‌شود که بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاه‌‌‌داری است و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰‌هزار تن انگور مازاد بر مصرف استان است و به راه‌‌‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری نیاز دارد. در ادامه این نشست، رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران، بخش کشاورزی خراسان‌شمالی را از مهم‌ترین ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت و کیفیت محصولات کشاورزی استان خراسان‌شمالی، بنگلادش خواهان واردات انگور و کشمش از این استان است. جولیا معین، اظهار کرد: شناخت توانمندی‌‌‌های اقتصادی این خطه از شمال شرق کشور از مهم‌ترین اهداف سفر به بجنورد است و ضرورت دارد از ظرفیت‌‌‌های سرمایه‌گذاری همدیگر اطلاع داشته باشیم. وی تصریح کرد: شرکت‌های تجاری ایران می‌‌‌توانند از مزیت اقتصادی آزاد و باز بنگلادش برای صادرات انواع محصولات به سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

جولیا معین با بیان اینکه بنگلادش عضو سازمان تجارت جهانی است، افزود: شرکت‌های تجاری ایران می‌‌‌توانند از این طریق به بازار کشورهای جنوب‌شرقی آسیا راه یابند.وی بر کیفیت محصولات صادراتی تاکید کرد و افزود: علاوه بر اینکه محصولات صادراتی از خراسان شمالی باید دارای کیفیت مناسب باشد، باید شرایط حمل‌‌‌ونقل محصولات فراهم شود و توسعه این بخش مستلزم همکاری بیشتر است.رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران گفت: سنگ مرمر و مرمریت خراسان‌شمالی از دیگر ظرفیت‌‌‌هایی است که قابلیت فراوانی برای صادرات به بنگلادش دارد و ضروری است در این بخش فعالیت بیشتری انجام شود. وی یادآور شد: صنعت نساجی از ظرفیت‌‌‌های بنگلادش محسوب می‌شود و ایران در این خصوص همکاری مناسبی داشته است و خواهان تبادلات تجاری بیشتر هستیم. جولیا معین به ارائه مشوق‌‌‌های سرمایه‌گذاری در بنگلادش اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران خارجی را مورد حمایت همه‌‌‌جانبه قرار می‌‌‌دهیم و امکان سرمایه‌گذاری تجار در مناطق آزاد به‌‌‌راحتی تسهیل می‌شود. رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در تهران اظهار کرد: معافیت مالیاتی، مالیات گمرکی و مالیات ارزش‌‌‌افزوده ازجمله مزیت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در بنگلادش است. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این کشور محدودیتی ندارد و افراد به‌‌‌محض سرمایه‌گذاری اقامت اخذ می‌کنند و هر زمان که نیاز به خروج سرمایه باشد، با آن موافقت می‌شود.