درحال‌حاضر بسیاری از اصناف در حوزه مالیاتی مشکل دارند؛ صنف شما در این حوزه مشکلی دارد؟

بله متاسفانه همان‌طور که گفتید همه صنوف امروز با دارایی مشکل دارند. ما مخالف شفاف‌‌‌‌‌‌‌سازی و عدالت مالیاتی نیستیم؛ بلکه به‌شدت موافق این موضوع هستیم، اما باید زمانی قوانین و مقررات اجرایی شود که زیرساخت‌های آن فراهم شود، به‌همین‌دلیل زمانی‌که موضوع راه‌اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه موعدیان مطرح و مقرر شد اصناف در این چارچوب فعالیت کنند، به دلیل اینکه زیرساخت‌ها فراهم نبود، هم دارایی و هم اصناف دچار مشکل شدند.

گذشته از موضوع مالیات، صنف شما با رکود حاکم بر اقتصاد چه می‌کند؟

بی‌شک ما نیز همچون سایر صنوف با رکود مواجه هستیم، اما گذشته از اثر متغیرهای کلان اقتصادی که منجر به رکود شده‌‌‌‌‌‌‌اند، امروز نوع تصمیم‌هایی که در این حوزه گرفته می‌شود در کنار بی‌توجهی به پروسه تامین مواداولیه این صنف را دچار چالش کرده است. امروزه در پروسه تامین، تولید و توزیع یک اتفاق عجیب افتاده و آن این است که تولیدکنندگان مواداولیه به‌راحتی می‌توانند موجب رشد قیمت‌ها شوند. هیچ نهاد نظارتی نیز نیست که این موضوع را بررسی کند. این امر باعث شده، ما مواداولیه را چندبرابر قیمت واقعی آن بخریم، چون به غیر از وجود واسطه‌های بسیار بین تامین‌کنندگان مواداولیه و تولیدکنندگان کالای نهایی، بازار مواداولیه در دستان گروهی خاص است. به‌این‌ترتیب قیمت تمام‌شده کالا به‌شدت افزایش پیدا کرده است، آن‌هم در شرایطی که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است.

در واقع یک انحصار در این حوزه ایجاد شده است؟

بله دقیقا. برخی از تولیدکنندگان مواداولیه این حوزه به یک شبکه تبدیل شده‌اند که از واردات قانونی ممانعت می‌کنند، درحالی‌که نیاز بازار، الزام تامین مواداولیه این حوزه است و تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین کلیه مواداولیه نیستند، در واقع به‌صورت بی‌رویه جلوی واردات گرفته می‌شود، اما درمقابل همین اقلام به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

درحال‌حاضر قیمت‌ها چقدر رشد کرده‌‌اند؟

در سال‌های قبل یک کارمند یا کارگر با ۱۰‌میلیون الی ۱۵‌میلیون‌تومان می‌توانست یک‌ دست مبل راحتی بخرد، اما امروز همین کالا ۳۵ الی ۴۰‌میلیون‌تومان است، بنابراین تقاضا در بازار مبلمان به‌شدت کاهش یافته است.

وضعیت تعمیرات چگونه است؟

یک دوره مردم به سمت تعمیر مبلمان رفتند؛ اما امروز این بازار نیز راکد است. درحال‌حاضر پولی در دست مردم نیست که صرف مبلمان کنند. برهمین اساس نیز شاهد رکود عجیب در این حوزه هستیم. امروز واحدهای تولیدی تعطیل و کارگران ما بیکار شده‌اند، آن‌هم بخشی که ۱۰‌درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

شما این مسائل را با مقامات دولتی مطرح کرده‌اید؟

بله چند‌بار نسبت به این موضوع به معاونان وزیر صمت هشدار دادیم ولی تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

برای خروج از این رکود چه الزاماتی وجود دارد؟

الان وزارت صمت، نمایندگان مجلس و در کل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید به این موضوع ورود کنند و بگویند چرا این وضعیت ایجاد شده؛ چرا کارگاه‌ها تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند، در واقع شرح وظایف آنهاست که به این موضوع ورود کنند ولی متاسفانه این کار را نمی‌کنند و مشخص نیست چرا نسبت به این شرایط سکوت کرده‌اند.