به گزارشی از بلومبرگ، بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که پس از دو روز نشست میان چهارده کشور عضو چارچوب اقتصادی ایندو‌پاسیفیک در لس‌آنجلس برگزار شد، نشان می‌دهد هند تنها شرکت‌کننده‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که به مسیر مذاکرات این گروه در تجارت نپیوسته است. این ابتکار که به‌عنوان چارچوب اقتصادی ایندو‌پاسیفیک برای رفاه شناخته می‌شود تلاشی از سوی دولت جو بایدن برای تعمیق روابط با کشورهای آسیایی از طریق همکاری در طیف وسیعی از مسائل از جمله تجارت، تغییرات آب‌‌‌‌‌‌‌‌وهوایی، زنجیره تامین و مالیات بوده است و یکی از اهرم‌‌‌‌‌‌‌‌های آمریکا برای مقابله با نفوذ چین نیز محسوب می‌شود؛ گرچه مقامات آمریکایی تاکید دارند که از شرکای خود نمی‌خواهند که میان آمریکا و چین یکی را انتخاب کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، هند در ۲۰۱۹ نیز حرکتی مشابه انجام داده بود، با این تفاوت که در آن زمان تصمیم گرفت از مذاکرات پیرامون مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای تحت‌حمایت چین خارج شود. این توافق بزرگ‌ترین توافق تجارت آزاد منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای جهان است و قریب یک‌‌‌‌‌‌‌‌سوم جمعیت و تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می‌شود.  نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در آن زمان مدعی شد که نگران اثرگذاری مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌‌‌‌‌‌‌‌ای (RCEP) بر معیشت مردم هند به‌خصوص اقشار آسیب‌پذیر است.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که تصمیم دهلی‌نو برای نپیوستن به توافق تجاری نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری موجود در این چارچوب اقتصادی است؛ نماینده تجاری آمریکا، کاترین تای می‌گوید به هر حال تجارت دوجانبه میان ایالات‌متحده و هند ادامه خواهد داشت.

وزیر بازرگانی هند، پیوش گویال نیز در یک نشست خبری اعلام کرد که منافع هند از تعهدات تجاری مرتبط با محیط‌زیست، نیروی کار و تجارت دیجیتال نامعلوم است و این کشور به مسائلی که به کشورهای در حال‌توسعه آسیب وارد می‌کند ورود نخواهد کرد.

پس از راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی چارچوب اقتصادی ایندو‌پاسیفیک به رهبری آمریکا در‌ ماه مه، نمایندگان کشورها برای اولین‌بار گرد هم آمدند تا مسیرهای اصلی مذاکرات را مشخص کنند. جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا، در جلسه توجیهی اعلام کرد که هنوز توافقی در مورد زمان تکمیل مذاکرات این چارچوب اقتصادی که دارای چهار‌محور است، وجود ندارد.  علاوه بر زنجیره تامین، اقتصاد پاک و اقتصاد عادلانه هم از جمله محورهای این چارچوب اقتصادی هستند. اقتصاد پاک، گذار به انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر و مبارزه با تغییرات آب‌‌‌‌‌‌‌‌وهوایی و اقتصاد عادلانه به مسائل مالیاتی و فساد می‌پردازند. هر ۱۴ کشور عضو برای شرکت در توافق‌های این سه حوزه اعلام آمادگی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

مقامات آمریکایی در ‌ماه مه ‌اعلام کردند که دولت بایدن قصد دارد در طول ۱۲ یا ۱۸‌ماه به توافق‌های اساسی در این زمینه برسد.

اولین گردهمایی کشورهای آسیایی در مورد این چارچوب اقتصادی از روز پنج‌شنبه در لس‌آنجلس آغاز شد و نمایندگان سیزده کشور برای شرکت در آن به این شهر سفر کردند. کشورهای ژاپن، هند، کره‌جنوبی، استرالیا و اندونزی نیز در جمع این کشورها حضور دارند که همگی از اعضای گروه۲۰ شامل بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان هستند.

بلومبرگ می‌نویسد درحالی که این چارچوب مهم‌ترین تعامل اقتصادی ایالات‌متحده در منطقه از زمان خروج دونالد ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام (شراکت ترنس‌پاسیفیک) در ۲۰۱۷ است، تلاش‌های جو بایدن به لحاظ جزئیات محدود بوده است و انتظار می‌رود روند پیش‌‌‌‌‌‌‌‌روی آن مانند یک توافق تجارت آزاد سنتی یا کاهش تعرفه‌ها نباشد.