به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، این شرکت موفق به فروش سهام خود در معدن زغال سنگ Cerrejón در کلمبیا و واگذاری اکثر سهام خود در شرکت BHP Mitsui Coal، یک سرمایه‌گذاری مشترک روی تولید زغال سنگ متالورژی در کوئینزلند، استرالیا شد. سهام شرکت BHP در معدن زغال‌سنگ  Cerrejón توسط شرکت گلنکور، خریداری شده است و این شرکت سوئیسی انتظار دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۸۸ میلیون دلار پول نقد برای مجموع ۶/ ۶۶ درصد سهام متعلق به Anglo و BHP بپردازد. بر اساس عملکرد عملیاتی مورد انتظار، قیمت‌های کنونی زغال‌سنگ و با فرض اینکه فرآیند واگذاری طبق برنامه‌ریزی انجام شود، گلنکور می‌گوید احتمالا تنها ۲۳۰ میلیون دلار برای آن پرداخت خواهد کرد.  از طرف دیگر شرکت BHP ادغام دارایی‌های نفت و گاز خود را با شرکت وودساید پترولیوم استرالیا آغاز کرد که در ماه می‌۲۰۲۲ تکمیل شد. این شرکت هفته گذشته تایید کرد ادغام با وودساید یکی از گزینه‌هایی است که به عنوان بخشی از بازنگری استراتژیک کسب و کار نفت آن در نظر گرفته شده است. این شرکت افزود هرگونه توافق برای ترکیب دارایی‌های نفت و گاز خود در استرالیا، آمریکای شمالی و آفریقا با وودساید می‌تواند منجر به توزیع سهام گروه انرژی مستقر در شهر پرث بین سهامداران BHP شود.

اما به نظر می‌رسد فروش دارایی‌های مونت آرتور دشواری بیشتری برای این معدنکار دارد، با وجود اینکه این شرکت در سال گذشته ارزش این معدن را حدود ۲۵/ ۱ میلیارد دلار کاهش داد. از آنجا که BHP پیشنهادهایی مطابق با ارزش این معدن دریافت نکرد، روز پنج‌شنبه اعلام کرد بخش زغال‌سنگ NSW خود را حفظ خواهد کرد و به دنبال مجوز برای فعالیت پس از سال ۲۰۲۶، زمانی که مجوز فعلی منقضی می‌شود، تا سال مالی ۲۰۳۰ خواهد بود و پس از آن، عملیات فروش داخلی خود را که در سال ۲۰۲۰ متوقف شده بود، تعطیل خواهد کرد. این معدن در حال حاضر زغال سنگ خود را عمدتا به ژاپن و کره جنوبی صادر می‌کند.  شرکت BHP قبلا قصد داشت تا سال ۲۰۴۵ در مونت آرتور که بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی در سال تولید می‌کند، به عملیات استخراج خود ادامه دهد. این شرکت ۷۰۰ میلیون دلار برای بازسازی این سایت در نظر گرفته است که پیش‌بینی می‌شود عملیات بازسازی آن ۱۰ تا ۱۵ سال طول بکشد. معدن زغال‌سنگ انرژی آزاد مونت آرتور در پنج کیلومتری جنوب ماسولبروک در دره ‌هانتر، نیو ساوت ولز واقع شده است. این معدن حدود ۲هزار نفر را در استخدام خود دارد که عمدتا در همان منطقه زندگی می‌کنند. از نظر تاریخی، این سایت برای مشتریان داخلی و بین‌المللی در بخش انرژی، زغال‌سنگ تولید می‌کرد، اما از نیمه دوم سال مالی ۲۰۲۰ تنها به مشتریان بین‌المللی محصولات خود را می‌فروخت.

 مشاغل باقی‌مانده

تصمیم بی‌اچ‌پی برای ادامه فعالیت این معدن در حالی اتخاذ شده است که قیمت زغال‌سنگ حرارتی استرالیا با عیار بالا به رکوردی نزدیک به ۳۹۰ دلار در تن رسیده است. همچنین تصمیم اروپا برای ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه که در ماه اوت اجرایی خواهد شد، بر حساسیت بازار زغال‌سنگ افزوده است.   ادگار باستو، رئیس واحد مواد معدنی BHP در استرالیا، در بیانیه‌ای اظهار کرد: به‌دنبال دریافت مجوز برای ادامه استخراج تا سال ۲۰۳۰، برنامه تعطیلی این معدن در سال ۲۰۲۶ منتفی می‌شود و این اتفاق به BHP این امکان را می‌دهد تا ارزش و خطر ملاحظات و تعهدات زیست محیطی و اجتماعی خود را نسبت به مردم و جوامع محلی متعادل کند.   این غول معدنی خاطرنشان کرد با وجود ۲هزار کارگر در مونت آرتور، شرکت‌های کاریابی محلی، مالکان سنتی و دولت‌های محلی در این انتقال با ما همکاری خواهند کرد. وی افزود: اقتصاد منابع، مشخصات ژئوتکنیکی و الزامات سرمایه‌گذاری آتی در این معدن به معنای ادامه استخراج در سال‌های آینده و سپس تعطیلی معدن در سال ۲۰۳۰، نتیجه اقتصادی بهینه‌ای را در مقایسه با گزینه‌های جایگزین برای BHP فراهم می‌کند. استفان گالیله، مدیر عامل شورای مواد معدنی NSW، در بیانیه‌ای جداگانه خاطرنشان کرد که مونت آرتور یکی از حدود ۴۰ معدن زغال سنگ فعال در سراسر این ایالت و یکی از ۱۷ معدن در منطقه‌ هانتر است و صدور مجوز تمدید چهار ساله فعالیت BHP‌، به کارگران فعال در این معدن کمک بیشتری می‌کند. گالیله در ادامه خاطرنشان کرد ۳۰ معدن زغال سنگ در این ایالت یا دارای تاییدیه هستند یا به دنبال ادامه استخراج خود تا دهه ۲۰۳۰ هستند. به گفته وی ۶ مورد از آنها تایید شده بودند یا به دنبال مجوز فعالیت تا سال ۲۰۴۰ بودند و چندین مورد نیز در تلاش برای اخذ تاییدیه فعالیت، بسیار فراتر از این تاریخ هستند. شرکت BHP همچنان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زغال‌سنگ متالورژی در استرالیا، یک اتحاد دوجانبه دیگر با شرکت میتسوبیشی برقرار کرده است. این سرمایه‌گذاری مشترک شامل اداره ۷ معدن می‌شود و ترمینال زغال‌سنگ هی‌پوینت در استرالیا، یکی از بزرگ‌ترین بنادر صادرات زغال‌سنگ جهان را در اختیار دارد. به طور کلی آمار و ارقام نشان می‌دهند از زمانی که شرکت BHP نیم نگاهی به خروج از بازار زغال‌سنگ انداخت، قیمت‌های این محصول با افزایش  شدیدی مواجه شد.