در سال‌های اخیر عمده کالاهای صادراتی ایران فرش‌ماشینی، انواع میوه و تره‌‌‌‌‌‌بار، خشکبار و تجهیزات بوده است و در مقابل ماشین‌آلات، قطعات صنعتی و الیاف صنعتی از این کشور وارد ایران شده است، در واقع مراودات ایران و بلاروس در این سال‌ها بر فعالیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و دامپروری متمرکز بوده، البته ایران به‌دنبال صادرات خدمات فنی و مهندسی است. در همین راستا نیز پروژه‌‌‌‌‌‌هایی در این زمینه در بلاروس اجرایی کرده است. گذشته از اینکه دو طرف به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور هستند؛ این موضوع در همایش تجاری ایران و بلاروس در اتاق تهران مطرح شد. در این همایش تاکید شد؛ دو کشور علاوه‌بر همکاری‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دو جانبه می‌توانند برای حضور در بازارهای ثالث نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ بنابراین بهره‌‌‌‌‌‌گیری از مزایای توافق‌نامه اوراسیا، سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای ثالث موثر خواهد بود.

 همایش تجاری ایران و بلاروس

همایش تجاری ایران و بلاروس با حضور یک هیات ۲۵‌نفره از تجار و فعالان اقتصادی این کشور، سفیر بلاروس در ایران و دبیرکل اتاق تهران برگزار شد. در این همایش که با استقبال فعالان اقتصادی ایران مواجه شده بود، مقاماتی از وزارت امورخارجه و سازمان توسعه تجارت ایران نیز حضور یافتند و دوطرف ضمن اشاره به علاقه‌مندی به توسعه روابط تجاری و اقتصادی، نسبت به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌‌‌‌‌‌های خود اقدام کردند. به گزارش اتاق تهران، در ابتدای این گردهمایی، دبیرکل اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه روابط ایران و بلاروس با تغییراتی که در منطقه رخ داده، ابعاد جدیدی پیدا کرده است، افزود: هر دو کشور با تحریم‌هایی روبه‌‌‌‌‌‌رو شده‌‌‌‌‌‌اند و اکنون برای مواجهه با تحریم‌‌‌‌‌‌ها، فعالیت‌های مشترکی از جانب دولت‌ها و بخش‌خصوصی دو کشور آغاز شده است.

بهمن عشقی بر‌گزاری کمیسیون مشترک ایران و بلاروس در مینسک پایتخت بلاروس، گسترش همکاری‌‌‌‌‌‌ها در حوزه حمل‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌نقل برای دسترسی بلاروس به آب‌های آزاد در خلیج‌فارس و تلاش اتاق تهران برای اعزام هیات‌‌‌‌‌‌ تجاری از ایران برای حضور در نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌المللی محصولات غذایی پروداکسپوی بلاروس را به‌عنوان بخشی از فعالیت‌‌‌‌‌‌ها برای ارتقای سطح مناسبات تجاری برشمرد و در ادامه گفت: در عین حال، اهتمام به تولید مشترک، تحت‌لوای موافقت‌نامه تجاری اوراسیا و همکاری در بخش‌های نفت و گاز، کشاورزی، صنایع غذایی و خدمات فنی و مهندسی فرصتی را برای بازسازی روابط دو جانبه ایجاد خواهد کرد. او افزود: اقتصاد متکثر ایران، امکان ارائه کمک‌‌‌‌‌‌های موثر به طرف‌‌‌‌‌‌های تجاری را فراهم کرده است.

دبیرکل اتاق تهران گفت: اتاق تهران آمادگی دارد که در یک اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی مشترک با محوریت وزارت امور خارجه، ظرفیت‌های دو کشور را به فعالان اقتصادی ایران و بلاروس معرفی کند. این همکاری با اضافه‌شدن سازمان توسعه تجارت برای تسهیل مراودات و ظرفیت بانکی می‌تواند به ارتقای تراز تجاری دو کشور کمک کند.  عشقی در ادامه گفت: حجم بزرگ تجارت بلاروس به‌‌‌‌‌‌رغم جمعیت اندک آن نشان‌دهنده آن است که این کشور مستعد فعالیت‌های تجاری بوده و خوب است که ایران بتواند از این ظرفیت بهره بگیرد.

 همکاری برای حضور در بازارهای ثالث

در ادامه این جلسه، دیمیتری کالتسوف، سفیر بلاروس در ایران با اشاره به اینکه این قبیل رویدادها در راستای تعمیق روابط دو کشور ترتیب داده شده‌است، گفت: شرکت‌های ما باید با یکدیگر متحد شوند. ما به‌دنبال آن هستیم که ببینیم چه محصولاتی برای بازار شما جذاب است و آن را ارسال کنیم و در عین حال فهرستی از محصولاتی که در تامین آن دچار مشکل شده‌‌‌‌‌‌ایم را به مقامات ایران ارائه کرده‌‌‌‌‌‌ایم.  او با اشاره به اهمیت فعالیت TC بانک به‌عنوان شعبه‌‌‌‌‌‌ای از بانک تجارت ایران در بلاروس، گفت: باید کاغذ و قلم را برداریم و به شکل عملیاتی برای توسعه ارتباطات برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی کنیم. همچنین ایجاد اتاق مشترک ایران و بلاروس می‌تواند نقش مهمی در تسهیل مراودات و ایجاد ارتباطات مستمر بخش‌خصوصی دو کشور داشته باشد. 

پس از آن، مجتبی دمیرچی‌لو، دبیر میز روسیه در وزارت امور خارجه، در اظهاراتی با اشاره به بر‌گزاری این رویداد در آستانه سی‌‌‌‌‌‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و بلاروس گفت: ظرفیت‌های حقوقی برای همکاری در حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌‌‌‌‌‌و نقل، سرمایه‌گذاری، تجارت، حوزه مالی و بانکی، بهداشت و درمان و استاندارد با انعقاد توافق‌نامه‌های دولتی فراهم شده است. او افزود: تلاش‌ها در جهت آن است که ارتباطی موثر میان فعالان اقتصادی دو کشور برقرار شود. با وجود این، سطح همکاری‌‌‌‌‌‌های دو کشور کمتر از انتظارات بوده و متناسب با پتانسیل‌‌‌‌‌‌ها نیست.  دمیرچی‌‌‌‌‌‌لو سپس به توافق‌های صورت‌گرفته در کمیسیون مشترک ایران و بلاروس در مینسک اشاره کرد و گفت: در این نشست توافق‌هایی در حوزه‌های تجاری، حمل‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌نقل، بانکی، صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، معدنی و کشاورزی حاصل شد.

همچنین بخشی از این مذاکرات در این نشست به موضوع تبادل هیات‌‌‌‌‌‌های تجاری، دیدار روسای‌‌‌‌‌‌جمهور ایران و بلاروس در نشست سران سازمان شانگهای در سمرقند و سفر وزیر جهادکشاورزی ایران به بلاروس و نیز سفر وزرای‌خارجه و نفت بلاروس به ایران معطوف بود. او افزود: دو کشور علاوه‌بر همکاری‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دو جانبه می‌توانند برای حضور در بازارهای ثالث نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ بنابراین بهره‌‌‌‌‌‌گیری از مزایای توافق‌نامه اوراسیا، سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی دو کشور برای صادرات کالا و خدمات به کشورهای ثالث موثر خواهد بود.