به گزارش خبر‌گزاری فارس، سید‌روح‌الله لطیفی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درخصوص تجارت سه‌ماهه کشور با همسایگان توضیح داد: در فصل بهار امسال بیش از ۲۰میلیون و ۹۷۳هزار و ۸۴۰تن کالا، به ارزش ۱۲میلیارد و ۳۶۳‌میلیون و ۸۶۲هزار و ۸۱دلار با کشورهای همسایه مبادله شد که نسبت به بهار سال‌۱۴۰۰با رشد ۱۸درصدی همراه بوده است.  وی افزود: تجارت غیرنفتی فصل بهار با همسایگان، ۵۹درصد وزن و ۴۹درصد ارزش کل کالاهای تجاری ایران (واردات و صادرات) را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در ادامه درخصوص میزان صادرات به همسایگان گفت: از کل صادرات ۲۷میلیون و ۶۶۴هزار تنی ایران در فصل بهار، به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار، ۱۶میلیون و ۵۰هزار تن کالا به ارزش ۶میلیارد و ۷۳۶میلیون و ۶۲۷هزار و ۳۰۳دلار به کشورهای همسایه صادرشده که ۶۰درصد وزن و ۵۱درصد ارزش کل صادرات ایران سهم همسایگان بوده که نسبت به مدت مشابه با کاهش ۱۰‌درصدی در وزن و رشد ۲۰درصدی در ارزش همراه بوده است.  وی افزود: پنج مقصد کالاهای صادراتی ایران به همسایگان به ترتیب عراق با یک‌میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار و کاهش ۲۲درصدی، ترکیه با یک‌میلیارد و ۷۳۷‌میلیون دلار و رشد ۱۹۲‌درصدی، امارات با یک‌میلیارد و ۶۴۵‌میلیون دلار و رشد ۲۹درصدی، افغانستان با ۳۶۷‌میلیون دلار و کاهش ۳۵‌درصدی و عمان با ۳۳۱‌میلیون دلار و رشد ۱۶۸‌درصدی بودند.

لطیفی در ادامه گفت: سایر مقاصد صادراتی بعد از عمان نیز به ترتیب، کشورهای پاکستان با خرید ۲۷۹میلیون دلار با رشد ۱۳درصدی، جمهوری‌آذربایجان با ۱۶۱میلیون دلار و رشد ۸۷درصدی، روسیه با ۱۱۵میلیون دلار و کاهش ۱۵درصدی، ترکمنستان با ۹۵میلیون دلار و رشد ۳۸درصدی، ارمنستان با ۷۴میلیون دلار و رشد ۲۱درصدی، کویت با ۴۵میلیون دلار و رشد ۳۷درصدی، قزاقستان با ۳۴میلیون دلار و کاهش ۱۲درصدی، قطر با ۲۸میلیون دلار و کاهش ۱۷درصدی، بحرین با ۲‌میلیون دلار و رشد ۲۲‌درصدی و عربستان با ۳‌هزار و ۷۳۱دلار و کاهش ۶۹درصدی بودند.  سخنگوی گمرک درخصوص میزان واردات از ۱۵کشور همسایه توضیح داد: در فصل بهار امسال ۸‌میلیون و ۱۵۴هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار کل کالاهای وارده به کشور بوده که بیش از ۴‌میلیون و ۴۳۳هزار تن کالا به ارزش ۵‌میلیارد و ۶۲۷میلیون و ۲۳۴هزار و ۷۷۸دلار آن از ۱۵کشور همسایه بوده که ۵۴درصد وزن و ۴۵درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص داده است.  وی افزود: واردات فصل بهار کشور از همسایگان، با رشد بیش از یک‌درصدی در وزن و ۱۵درصدی در ارزش همراه بوده است.

لطیفی درخصوص پنج شریک اول تامین کالاهای موردنیاز کشور از بین همسایگان گفت: امارات با فروش ۳میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار و رشد ۶درصدی، ترکیه با یک‌میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی، روسیه با ۳۹۴میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی، پاکستان با ۱۹۶میلیون دلار و رشد ۲۰۸درصدی و عمان با ۱۹۴میلیون دلار و رشد ۹۲درصدی، به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم فروش کالا به ایران در بین همسایگان در سه‌ماه نخست امسال بودند.  وی درخصوص واردات از سایر کشورهای همسایه افزود: قزاقستان با فروش ۶۶میلیون دلار و رشد ۲۷۷درصدی، عراق با ۴۱میلیون دلار و کاهش ۴۱درصدی، قطر با ۱۳میلیون دلار و رشد ۲۶۱درصدی، جمهوری‌آذربایجان با ۳/ ۸میلیون دلار و رشد ۷۶درصدی، ترکمنستان با ۱/ ۸میلیون دلار و کاهش ۱۳درصدی، افغانستان با ۴میلیون دلار و رشد ۸۱درصدی، ارمنستان با ۲‌میلیون دلار و کاهش ۳۸درصدی، کویت با ۷/ ۱میلیون دلار و کاهش ۱۷درصدی و بحرین با ۴۳۳هزار دلار و رشد ۲‌درصدی در رتبه‌های ۶تا ۱۵تامین کالاهای موردنیاز کشور در فصل بهار در بین همسایگان ایران قرار دارند.

واردات ۵/ ۴میلیارد دلار کالای اساسی

طبق اعلام معاون گمرک ایران، در سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۵/ ۴میلیارد دلار کالای اساسی وارد کشور شده است. در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر۹/ ۵میلیون تن به ارزش بیش از ۵/ ۴میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص و وارد کشور شده است. گندم با ۷/ ۱میلیون تن به ارزش ۶/ ۷۱۸میلیون دلار و ذرت با ۷/ ۱میلیون تن به ارزش بیش از ۹/ ۶۷۵میلیون دلار در صدر ۲۵قلم کالای اساسی وارداتی هستند. دانه‌های روغنی با ۱/ ۶۴۴هزار تن به ارزش بیش از ۷/ ۵۰۳میلیون دلار و روغن‌‌های خوراکی نیمه جامد و مایع با۹/ ۲۹۵هزار تن به ارزش بالغ بر ۹/ ۵۰۹میلیون دلار دیگر اقلام وارداتی اساسی با حجم بالا هستند. به‌جز این‌‌می‌‌توان به برنج با ۶/ ۵۸۳هزار تن به ارزش ۵/ ۵۴۹میلیون دلار و شکر خام با ۶/ ۱۱۰هزار تن به ارزش بیش از ۹/ ۵۷میلیون دلار اشاره کرد. واردات گوشت قرمز نیز در سه ماه اول امسال شامل ۷۸۰تن به ارزش ۵/ ۴میلیون دلار گوشت قرمز گرم و ۲/ ۷هزار تن به ارزش ۷/ ۳۱میلیون دلار گوشت قرمز سرد بوده و ۹/ ۱۹هزار تن به ارزش ۸/ ۳۵میلیون دلار گوشت مرغ از گمرک ترخیص و وارد شده است. سال گذشته حدود ۹/ ۳۰میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی به ارزش ۶/ ۱۹میلیارد دلار وارد ایران شد و نسبت به سال۱۳۹۹ در وزن ۳۲درصد و در ارزش ۶۰درصد افزایش داشت. از مجموع کالای وارداتی اساسی نیز ۹/ ۲۶میلیون تن به ارزش ۱/ ۱۵میلیارد دلار مربوط به واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن ۳۳درصد در وزن و ۷۵درصد در ارزش افزایش پیدا کرد.