درحال‌حاضر حجم تجارت ایران با بلاروس چه میزان است؟

براساس داده‌های گمرک ایران، ارزش تجارت ایران و بلاروس در چهارماهه نخست امسال ۱۰‌میلیون دلار است. این تجارت در حوزه ماشین‌آلات، قطعات صنعتی، الیاف صنعتی، فرش ماشینی، انواع میوه و تره‌بار، خشکبار و تجهیزات پزشکی بوده است. در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلاروس که در‌ماه گذشته (مرداد) برگزار شد نیز ما تفاهم‌نامه‌های جدیدی را با این کشور امضا کردیم. در این اجلاس تقویت و گسترش همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های متقابل در زمینه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی و پرورش ماهی، سرمایه‌گذاری، زمین‌شناسی و منابع آبی، بهداشت و داروسازی، حمل‌ونقل و همکاری فی‌مابین اتاق‌های بازرگانی در دستورکار قرار گرفت. براین اساس نیز ما پیش‌بینی می‌کنیم در کوتاه‌مدت تجارت ما با بلاروس رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

در کوتاه‌مدت حجم تجارت ما و بلاروس چه میزان رشد می‌کند؟

پیش‌بینی می‌کنیم حجم این تجارت در کوتاه‌مدت یعنی ظرف مدت ۳ الی ۴ سال‌۵۰۰‌میلیون دلار و در بلندمدت، ۷ الی ۸ سال‌به ۱۰۰‌میلیارد برسد.

درحال‌حاضر چه اقلامی از سوی ایران صادرشده است؟

ما اکنون فرش ماشینی، انواع میوه و تره‌بار، خشکبار و تجهیزات صادر می‌کنیم و در مقابل ماشین‌آلات، قطعات صنعتی، الیاف صنعتی وارد می‌کنیم.

آیا تمام ظرفیت بازار بلاروس همین است؟

بی‌شک ظرفیت بازار بلاروس بسیار بیشتر از این است ولی تجار تصمیم می‌گیرند کالایی را که نیاز بازار بلاروس است به روسیه صادر کنند و آن کالا از روسیه به بلاروس صادر شود یا مستقیم به بلاروس صادر شود. براین اساس نیز ما اکنون اقلامی را در بازار بلاروس می‌بینیم که مستقیم به آن صادر نشده است ولی در آنجا وجود دارد.

اکنون شما برای رسیدن به اهداف تجاری چه برنامه‌ای دارید؟

برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده، توان داخل خیلی مهم است. ما نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هستیم تا توان تولید را افزایش دهیم. در ضمن آنچه در شکل‌گیری تجارت موثر است بازار مواداولیه، قیمت تمام‌شده کالا، قیمت‌های جهانی و موضوع خشکسالی، تولید سنتی کشاورزی است.

باتوجه به شرایط کنونی اهداف موردنظر محقق می‌شود؟

با شرایط کنونی ما قادر به تحقق این هدف نیستیم.