در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در تحلیل برخی خبرهای مربوط به حوزه کشاورزی طی هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر، به‌وجود نوسان قیمت غلات در بازارهای جهانی اشاره کرد که به گفته وی، همچنان برقرار است و گذرگاه امن صادرات غلات از اوکراین نیز که از چندی پیش شروع به‌کار کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز هنوز نتوانسته است قیمت‌ها در این بازار را متعادل کند.  به گزارش روابط‌عمومی اتاق تهران، کاوه زرگران با اشاره به تعاملات سیاسی و اقتصادی میان ایران و روسیه و فرصت تامین محصولات غذایی برای کشور، گفت: روسیه دارای حجم بالایی از مواداولیه موردنیاز برای صنایع غذایی است و دولت این کشور نیز اعلام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ که آماده همکاری اقتصادی با کشورهای دوست است، اما نبود زیرساخت‌های کافی و مناسب به‌ویژه در حوزه حمل‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌نقل، هنوز اجازه بهره‌‌‌‌‌‌‌‌برداری کافی از این فرصت را برای کشور نداده‌‌‌‌‌‌‌‌است. 

به گفته او، به دلیل تنش یک سال‌اخیر میان روسیه و اوکراین، کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌های کمتری اقدام به تردد و جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی محموله‌‌‌‌‌‌‌‌ها در دریای خزر می‌کنند و از تعداد ناوگان حمل در این منطقه کاسته شده، از این‌رو حجم کمتری از محصولات از روسیه به ایران قابل‌حمل است.  وی با این حال، موجودی ذخایر غلات و نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در بندر امام خمینی‌(ره) را مناسب ارزیابی کرد و با اشاره به آمار این موجودی تا تاریخ ۲۴ مرداد‌ماه امسال، یادآور شد که در حال‌حاضر حدود ۲۲۶‌هزار‌تن گندم، یک‌میلیون و ۷۴‌هزار‌تن ذرت، ۱۷۵‌هزار‌تن جو، حدود ۴۹۳‌هزار‌تن دانه روغنی، ۲۵۳‌هزار‌تن کنجاله سویا و حدود ۱۵۳‌هزار‌تن روغن، موجودی ذخایر بندر امام‌خمینی است. به گفته زرگران، تعداد مناسبی کشتی‌‌‌‌‌‌‌‌های باری در حال تخلیه در این بندر و تعدادی نیز در راه رسیدن و تخلیه بار هستند و نگرانی جدی از کمبود ذخایر به‌ویژه محصولات نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها احساس نمی‌شود.

در این جلسه، گزارش عملکرد کمیته بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری وزارت جهادکشاورزی توسط مهرنوش میرزایی، عضو هیات‌علمی دفتر امور اقتصادی این وزارتخانه، تشریح شد. وی، وضعیت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری در بخش کشاورزی ایران را نامناسب عنوان کرد و با استناد به مطالعات صورت‌گرفته، جایگاه ایران را درمیان کشورهای آسیایی از حیث سهم بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری در کل عوامل رشد اقتصادی ناچیز بیان کرد و با این حال، یادآور شد که متوسط رشد بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‎وری نیروی کار بخش کشاورزی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، در برآوردهای صورت‌گرفته طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، بالاتر بوده‌‌‌‌‌‌‌‌است.

میرزایی سپس به تدوین سند بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بخش کشاورزی طی سال‌۱۴۰۰ و تصویب آن از سوی هیات‌وزیران اشاره کرد و نبود سامانه جامع و یکپارچه اطلاعات بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و کنترل پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌های بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری را از چالش‌های بخش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری کشاورزی دانست و تدوین و ارائه برنامه راهبردی بهبود بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری در این بخش را جزو برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد.  در همین‌رابطه، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، نبود زیرساخت‌های لازم و همچنین فقدان قوانین و مقررات را از جمله عوامل ضعف در بهره‎وری بخش کشاورزی کشور بیان کرد.

زرگران خبر داد که از سوی کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، عملکرد یک‌‌‌‌‌‌‌‌ساله دولت در کل زنجیره بخش کشاورزی مورد پایش و سنجش قرار خواهد گرفت.  همچنین حسن فروزان‌‌‌‌‌‌‌‌فرد، عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران نیز مکانیزم قیمت‌گذاری را مهم‌ترین عامل برای شکست بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری در ایران دانست. محمدرضا بهزادیان دیگر عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران نیز‌ قطع برق طی فصل تابستان را یکی از عوامل ناکامی در بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری بخش کشاورزی برشمرد و یادآور شد که باید به کشاورزان اجازه داده شود تا برای مایحتاج کسب‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌کار خود، اقدام به راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی نیروگاه‌های برق کوچک‌مقیاس کنند.

در همین رابطه سید‌فرزاد طلاکش، دبیرکل فدراسیون ملی طیور نیز به آمار اعلام‌شده از سوی اتحادیه واردکنندگان نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌های دامی و مقایسه میزان واردات نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در چهار‌ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته اشاره کرد و از کاهش ۲۶‌درصدی واردات ذرت، کاهش ۸۲‌درصدی واردات جو، افت ۶۴‌درصدی واردات کنجاله سویا و کاهش ۲۲‌درصدی واردات دانه سویا طی این مدت خبر داد و تصریح کرد که در چهار‌ماهه امسال، به‌طور میانگین، کاهش ۴۳‌درصدی از نظر وزنی و افت ۳۱‌درصدی از نظر ارزش در واردات نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها اتفاق افتاده‌‌‌‌‌‌‌‌است.  طلاکش با این حال، تصریح کرد که به‌‌‌‌‌‌‌‌رغم کاهش واردات این محصولات، ذخایر نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور با کمبود مواجه نیست.

به گفته وی، کاهش در واردات نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌ها در حالی است که در کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های مرغداری، جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی برای تولید مرغ‌گوشتی از ۱۳۳‌میلیون قطعه در فروردین‌ماه امسال به ۹۰‌میلیون قطعه طی مردادماه کاهش یافته و از حجم جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی مرغ مادر نیز کاسته شده است.  وی، بی‌‌‌‌‌‌‌‌انگیزگی و عدم‌تمایل مرغ‌‌‌‌‌‌‌‌داران به جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی به دلیل کمبود نقدینگی و تامین سرمایه را از مهم‌ترین دلیل کاهش جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی از سوی صنایع این بخش عنوان کرد، با این حال طلاکش خاطرنشان کرد که طی دوماه آینده، صنعت طیور کشور مشکلی نخواهد داشت. 

این در حالی است که به گفته علی تقوی‌‌‌‌‌‌‌‌فر، نایب‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، ‌‌‌‌‌‌‌مرغداری‌های  کشور به دلیل قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌‌های دستوری، از میزان جوجه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاسته‌‌‌‌‌‌‌‌اند.  تقوی‌‌‌‌‌‌‌‌فر سپس با اشاره به آزادسازی صادرات جوجه، گفت: عمده جوجه تولیدی در کشور به افغانستان صادر می‌شود. قیمت جوجه در افغانستان گران‌‌‌‌‌‌‌‌تر از ایران است و این عامل، باعث‌شده تا ارسال و صادرات جوجه از ایران به این کشور، رونق بگیرد و به این ترتیب ممکن است در ‌ماه‌های آتی، کشور با کمبود گوشت مرغ مواجه شود.

همچنین در این جلسه، حسام‌‌‌‌‌‌‌‌الدین حلاج، معاون بین‌الملل اتاق تهران، از برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی این اتاق برای اعزام یک هیات‌تجاری به بلاروس طی آبان‌ماه امسال خبر داد. به گفته وی، هیات تجاری اتاق تهران همزمان با بر‌گزاری نمایشگاه کشاورزی و محصولات غذایی مینسک طی ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه، عازم این کشور می‌شود و در این نمایشگاه، شرکت‌هایی از دیگر کشورهای منطقه اوراسیا نیز حضور دارند. به گفته وی، فرآیند ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌نام و پذیرش در این هیات تجاری به‌زودی از سوی اتاق تهران اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی خواهد شد.