آیا روابط سیاسی خوب ایران و عمان بازتاب اقتصادی متناسب نیز داشته است؟

روابط سیاسی ایران و عمان همواره روابطی دوستانه بوده است و این مساله مربوط به امروز هم نیست. روابط دو کشور حتی پیش از انقلاب نیز روابطی دوستانه بوده است و در مجموع می‌توان حتی آن را با صفت عالی متمایز کرد. عمان در زمان جنگ همیشه در کنار مردم ایران بود و در مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای نقش میانجیگری را به‌خوبی ایفا می‌کرد. البته این تلاش دوجانبه بود و نمی‌توان از نقش و رفتار مثبت ایران سخن نگفت، اما روابط اقتصادی تا زمانی طولانی بازتاب واقعی این روابط سیاسی مناسب نبود. تا سال‌۱۳۹۲ سطح روابط اقتصادی دو کشور بسیار پایین بود. حجم مبادلات چیزی میان ۱۷۰الی ۲۲۰‌میلیون دلار بود. در سال‌۱۳۹۲ کل صادرات ما به عمان ۱۴۶‌میلیون دلار بود.

باتوجه به فقدان محدودیت‌های سیاسی دلیل این عدم‌تناسب چه بود؟

 از نظر سیاسی دولتمردان اراده ایجاد روابط را داشتند، اما روابط اقتصادی زیرساخت‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌خواهد که در این مورد، میان ایران و عمان وجود نداشت. نه از طریق دریا و نه هوایی امکان حمل مستقیم کالا نداشتیم که می‌دانید این مساله برای تجارت عاملی بی‌‌‌‌‌‌‌اندازه مهم است. ثبت شرکت، کاری بسیار دشوار بود و مطابق قانون باید شریک ۳۰درصدی تجارت خود را یک عمانی تعیین می‌‌‌‌‌‌‌کردید. با در نظر گرفتن مجموع این شرایط طبیعی است که تجارت اتفاق نمی‌‌‌‌‌‌‌افتد.

این شرایط حالا تغییر کرده؟ اگر پاسخ مثبت است چه شد که این مسیر تغییر کرد؟

تاسیس اتاق‌های مشترک اولین گام برای تغییر این مسیر بود. با تاسیس اتاق‌های مشترک، ابتدا تشخیص مشکلات در دستور قرار گرفت و سپس برای ترسیم یک نقشه‌راه تلاش شد و راهکارهای فائق‌آمدن بر این مشکلات ارائه شد. این کار با توجه به اینکه دولت‌ها مصمم به گسترش روابط بودند و آن را در دستور کار خود قرار دادند و اوضاع به مرور بهتر شد و سال‌گذشته روابط اقتصادی دو کشور به رکورد یک‌‌میلیارد و ۳۲۶‌میلیون دلار رسید ‌که سهم صادرات ایران به عمان از آن رقم ۸۱۶‌میلیون دلار بود.

 این روابط مستمرا افزایشی بود و از اتفاقات سیاسی تاثیر نمی‌‌‌‌‌‌‌گرفت؟

چرا سیاست بر روابط ما و عمان نیز تاثیر داشت. مثلا در سال‌۱۳۹۷ و در سال‌۱۳۹۸ افت داشت، اما در سال‌۱۳۹۹ بهبود پیدا کرد و در سال‌۱۴۰۰ می‌شود گفت خوب بود. اکنون تصور ما این است که امسال باز‌ رکورد خواهیم زد. ما تنها در ۴‌ماه نخست امسال ۴۱۵‌میلیون دلار صادرات به عمان داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم.

یعنی آینده را مثبت ارزیابی می‌‌‌‌‌‌‌کنید؟

قطعا. انصاف ایجاب می‌کند به رویکرد بسیار مثبت سازمان توسعه تجارت اشاره کنیم که حقیقتا قابل‌مقایسه با دوره‌‌‌‌‌‌‌های گذشته نیست. تلاش قاطع برای حمایت از بخش خصوصی، ارتباط نزدیک و مستمر و پیگیری لحظه‌‌‌‌‌‌‌ای مشکلات برای رفع موانع تجارت و جلسات هفتگی و مستمر برای بررسی مصوبات بخشی از تغییر رفتار است. این کار به گمان و برآورد ما امسال صادرات ما به عمان را تا بیشتر ۲/ ۱میلیارد دلار و حجم مبادلات را به بیش از ۲‌میلیارد دلار می‌رساند.