به گزارش وزارت جهاد‌کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد‌کشاورزی. وی افزود: ایران به دلیل ظرفیت‌های اقلیمی، توپوگرافی و پوشش گیاهی، تنوع محصولات کشاورزی بالایی دارد و باید از این ظرفیت بی‌‌نظیر در صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه استفاده شود. ساداتی‌نژاد تاکید کرد: کشور ما ظرفیت تبدیل‌شدن به یک قدرت غذایی در جنوب‌غرب آسیا را دارد اما در حال‌حاضر در جایگاه خود در منطقه قرار نداریم.

وزیر جهاد‌کشاورزی تصریح کرد: ما باید با کشورهای همسایه مراوده تجاری و کشاورزی داشته باشیم. وی افزود: در دولت سیزدهم کل زنجیره محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره و تعرفه، صادرات و ممنوعیت‌های وارداتی یا صادراتی به وزارت جهاد‌کشاورزی محول شده است. وی ادامه داد: ما مشکلی با واردات و صادرات نداریم و سفرا می‌توانند تمام مشکلات موجود در صادرات و واردات را با وزارت جهاد‌کشاورزی درمیان بگذارند.

وزیر جهاد‌کشاورزی با تاکید بر اینکه تجارت در کشاورزی برای ما ضرورت دارد، تصریح کرد: در دیپلماسی غذایی و اقتدار غذایی فعال خواهیم بود و مشکلات موجود برای مراوده با کشورهای همسایه را برطرف خواهیم کرد، بنابراین برای محصولات کشاورزی ایرانی بازاریابی کنید. وزیر جهاد‌کشاورزی با بیان اینکه مشکلات بسته‌بندی و صنایع تبدیلی را برطرف خواهیم کرد، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی را معرفی کنید تا بتوانیم از ظرفیت آنها در بخش کشاورزی استفاده کنیم. ساداتی‌نژاد بر افزایش قدرت در دیپلماسی آب تاکید و اظهار کرد: با قدرت‌گرفتن در دیپلماسی آب از سهم حقآبه ایران باید دفاع شود. وی با بیان اینکه باید سهم‌‌مان را در سبد غذایی کشورهای همسایه افزایش دهیم، افزود: سهم ما در حال‌حاضر ۲‌درصد است و باید این سهم افزایش یابد تا به امنیت غذایی و امنیت ملی در جنوب‌غرب آسیا برسیم. وزیر جهاد‌کشاورزی با اشاره به بازار محصولات غذایی روسیه، بر حضور موثر ایران در بازار محصولات کشاورزی این کشور تاکید کرد.