در این برنامه پیمان‌پاک گفت: کالا تبلور مجموعه‌ای از فرآیندهاست. اگر در هر یک از حلقه‌های فرآیند تولید کالا مزیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم رقابت کنیم و تا زمانی‌که زنجیره کالا کامل نباشد، نمی‌توان وارد فضای رقابت‌پذیری شویم. وی با تاکید بر اینکه قبل از رقابت‌پذیری باید زنجیره کالای خود را تکمیل کنیم، افزود: باید کیفیت را در تولید، فرآوری، لجستیک، بسته‌بندی، بازاریابی و خدمات پس از فروش مدیریت کرد. پیمان‌پاک یادآور شد: زنجیره کامل باعث به‌وجود آوردن سه فاکتور ثبات قیمت، ثبات کیفیت و تعهد زمانی می‌شود. زنجیره‌ای که متاسفانه در بازار داخلی و خارجی کشورمان وجود ندارد. این موضوع سبب می‌شود تا کالا در کشور به‌عنوان یک کالای اصلی قلمداد نشود و به‌عنوان یک کالای جایگزین به‌شمار آید. وی افزود: متاسفانه در پیاده‌سازی برنامه‌ها که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد موفق نبوده‌ایم. یکی از دلایل ضعف در رقابت‌پذیر بودن صنعت و تولیدات داخلی کشور، حکمرانی است. در حکمرانی دولت، مجلس، مردم و رسانه نقش دارند. معاون وزیر صمت معتقد است؛ تا اصلاح سیاست حکمرانی اقتصادی صورت نگیرد، هر دولتی با هر رویکردی با هر جناح و هر نگاهی؛ وضعیت به همین شکل خواهد بود. باید از دولت مطالبه شود تا به‌جای وزارت صنعت ۵۰ یا ۸۰ هزار نفری، یک وزارتخانه چابک ۲ هزار نفری داشته باشد.

  هیچ‌گونه سیاستگذاری صنعتی نداریم

در این نشست مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: تولید کالای رقابت‌پذیر و قابل‌رقابت در دنیا به شکل انبوه منجر به صادرات می‌شود و سبب سرمایه‌گذاری خواهد شد. همچنین این مسیر باعث ایجاد زیرساخت، اشتغال و جذب سرمایه‌های جدید می‌شود. وی افزود: این نوع نگرش به مساله توسعه در دنیا آثار و طبعات بسیار خوبی به‌همراه داشته و به‌نوعی به یک الگو تبدیل شده است. در ایران از برنامه اول و دوم توسعه به بعد مرتب به‌دنبال تولید رقابت‌‌پذیر بوده‌‌ایم و نهادسازی کشور نیز در همین مسیر بوده است. طغیانی به سیاستگذاری صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر در کشور هیچ‌گونه سیاستگذاری صنعتی در هیچ‌کدام از حوزه‌ها وجود ندارد و نیازمند سیاستگذاری صنعتی هستیم تا بدین شکل جای خود را در بازار دنیا پیدا کنیم و برای رسیدن به این نقطه نیز تمهیدات لازم فراهم شود. در این مسیر در کنار سیاستگذاری صنعتی، سیاست تجاری نیز وجود دارد که باید با همدیگر همراه باشند و زمانی که مقدمات برای صنعت فراهم می‌شود، باید در حوزه بازاریابی نیز حمایت شود. وی با بیان اینکه ظرفیت تولیدی کشور بسیار گسترده، متنوع و به‌روز است، افزود: اگر بخواهیم از امروز سیاستگذاری مناسب در حوزه صنعتی، تجاری و رقابت‌پذیر‌کردن کالاها و غیره انجام دهیم، باید شفافیت‌سازی و آگاهی در روند تولید کالا صورت بگیرد. طغیانی تاکید کرد: در هماهنگی اضلاع مختلف اجرایی و قانون‌گذاری باید به کیفیت برسیم.  وی افزود: بسیاری از تولیدکنندگان کشور کوچک و متوسط هستند و بر تولید متمرکز هستند، بنابراین از آنها نمی‌توان توقع بازرگانی و تجارت و ورود به حوزه بازاریابی و برند‌سازی داشت، بنابراین این مساله نیازمند تدبیر است.

در این نشست علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات نیز گفت: با معناکردن رقابت به‌طور صحیح می‌توان نتیجه درست به‌دست آورد. یک تولید‌کننده زمانی می‌تواند خوب حرکت و رقابت کند که با یک ثبات وارد سیستم بازار شود. وی افزود: اگر یک تولید خوب، با صرفه اقتصادی و رقابت‌پذیر داشته باشیم، قطعا به‌دنبال آن صادرات خوب خواهیم داشت. بنابراین اگر تولید خوبی نداشته باشیم، قطعا صادرات، واردات و رقابت خوبی نخواهیم داشت. مناقبی گفت: ما نیاز به بازاری داریم که برای همگان باشد تا بستری از رقابت ایجاد شود و نگاه خود را نسبت به واردات تصحیح کنیم. ما کالا وارد نمی‌کنیم بلکه بخش عمده واردات ما مواداولیه، قطعات و ماشین‌آلات است که در اختیار تولید قرار می‌گیرد. وی افزود: رقابت را باید در بازار داخلی و خارجی با کیفی‌سازی محصولات تعریف کرد. برای کالای داخلی باید به شکل موقت در قالب رفتارهای حمایتی اولویت قائل شویم.