امروز به گفته مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران دومین نشست کمیته راهبری پروژه مشترک با مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت (ITC) با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت و نمایندگان دستگاه‌های داخلی برگزار می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی گفت: در این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در قالب این پروژه صورت‌گرفته و برنامه اقدامات آتی به تصویب خواهد رسید.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران توضیح داد: سازمان توسعه تجارت ایران در سال۱۳۹۵ به‌منظور بهره‌‌‌‌مندی از توان تخصصی کارشناسان بین‌‌‌‌المللی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور، تفاهم‌‌‌‌نامه‌‌‌‌ای را با مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت (ITC) منعقد کرد. وی افزود: اجرای این تفاهم‌نامه در اواخر سال ۱۳۹۷ و پس از تخصیص بودجه لازم از سوی اتحادیه اروپا به مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت برای ارائه کمک‌‌‌‌های تخصصی به سازمان توسعه تجارت ایران، امکان‌پذیر شد. مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: فعالیت‌های متنوعی در قالب این پروژه مشترک تدوین شد که طی دو سال اخیر و با حضور ذی‌نفعان و کمک فنی کارشناسان مطرح بین‌‌‌‌المللی در حوزه‌‌‌‌های مختلف در حال اجرا بوده است. یکی از کلیدی‌‌‌‌ترین فعالیت‌های پروژه، تدوین استراتژی ملی صادرات با حضور و مشورت جدی بخش‌خصوصی و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بوده است.

سیدی اضافه کرد: بر همین اساس در سال۱۳۹۸ از بین موارد پنج‌گانه فوق فرآیند «تدوین استراتژی ملی صادرات» آغاز شد و در اواخر سال۱۳۹۹ تدوین آن به پایان رسید و مجلدات ۷گانه آن نهایی شد. وی بیان‌کرد: استراتژی ملی صادرات با مشارکت بخش دولتی و بخش‌خصوصی و با بهره‌‌‌‌مندی از توان تخصصی مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت تدوین شده و در واقع نتیجه به‌دست آمده مورد اجماع این سه بخش است، به همین جهت دارای اهمیت و شایسته توجه است.  مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح استراتژی ملی صادرات گفت: در این استراتژی ۳۵۹ اقدام عملی توصیه شده است که این اقدامات با کمک مرکز بین‌المللی تجارت، هدایت سازمان توسعه تجارت ایران و مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارت جهاد‌کشاورزی، وزارت گردشگری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در طول ۵ سال ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۴ به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

سیدی افزود: از دیگر ارکان پروژه می‌توان به حمایت از سازمان توسعه تجارت ایران برای خدمت‌‌‌‌رسانی موثر به بنگاه‌های کوچک و متوسط، ارتقای ظرفیت‌‌‌‌های تجاری بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین کمک به موسسات و سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات به کسب‌و‌کارها، توسعه زنجیره‌‌‌‌های ارزش و همچنین تسهیل تجارت و حمایت از کارآفرینی جوانان اشاره کرد. وی افزود: فعالیت‌های دیگری نیز در پروژه برنامه‌‌‌‌ریزی شده که می‌تواند نتایج مثبتی برای توسعه صادرات کسب‌وکارهای صادراتی ایرانی داشته باشد که می‌توان به نشست تجاری‌مجازی مشترک ایران و اتحادیه اروپا با حضور بیش از ۳۴۰۰ شرکت‌کننده از ده‌‌‌‌ها کشور جهان که در زمستان سال۱۳۹۹ برگزار شد، اشاره کرد.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دیگر فعالیت‌های عملی می‌توان به ارائه کمک حرفه‌‌‌‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط ایرانی مستعد جهت ورود و نفوذ به بازارهای صادراتی منطقه و اروپا با تمرکز ویژه بر بازارهای کشورهای CIS، ایتالیا و آلمان اشاره کرد. سیدی اضافه کرد: در این برنامه شرکت‌های ایرانی مستعد با هدایت شرکت‌های بین‌‌‌‌المللی حرفه‌‌‌‌‎ای، آموزش داده می‌شوند و با حضور در بازار هدف در نشست‌‌‌‌های B۲B با شرکت‌های مورد علاقه خود در آن بازار شرکت کرده و تلاش می‌کنند از این طریق نسبت به نفوذ و ورود به بازار هدف اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال‌حاضر مدیر پروژه از مرکز بین‌‌‌‌المللی تجارت جهت حضور در نشست‌‌‌‌‌هایی که با تجار و فعالان اقتصادی برگزار می‌شود، در تهران حضور دارد تا طی این نشست‌ها با نیازها و نقطه‌نظرات تجار آشنا شده و بر اساس آن بتواند هدایت پروژه به سمت پوشش‌دادن هر‌چه بیشتر به نیازهای واقعی آنان را عملی کند.