به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه از نوسان قیمت‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز مردم و مسوولان کشور یاد کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم، نسبت به ساماندهی این وضعیت اقدام شود.

محمد مخبر با اشاره به گزارش‌های دستگاه‌های ذی‌ربط و بازدیدهای مستمر از فروشگاه‌ها و رصد قیمت کالاهای اساسی افزود: اگرچه کالاهای اساسی به وفور در فروشگاه‌ها موجود است، اما اختلاف قیمت‌ها مردم را آزار می‌دهد که باید با تشدید نظارت‌ها، با متخلفان برخورد شود. در این جلسه مقرر شد برای جلوگیری از قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برخی فروشندگان و نوسانات بازار و امکان اعمال قانون درخصوص متخلفان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ظرف ۲۴ ساعت فهرستی از مهم‌ترین کالاهای ضروری و اقلام پرمصرف خانوار را احصا و قیمت‌گذاری کرده و در اختیار مردم و بازرسان قرار دهند تا افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند. در این جلسه که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان بسیج مستضعفان نیز حضور داشتند، گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته برای عرضه فراوان مرغ منجمد و تخم‌مرغ با قیمت مصوب ارائه شد.

در این نشست همچنین تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای همکاری با وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دادگستری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و نیز تعزیرات حکومتی به امضا رسید تا فرآیند تشدید نظارت و بازرسی‌ها و برخورد با گران‌فروشی در بازار هرچه سریع‌تر آغاز شود. مطابق این توافق، سازمان بسیج مستضعفین، مسوول فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی برای مقابله با گران‌فروشی و تخلفات احتمالی شد تا با نظارت مردمی بر چرخه تولید و توزیع، گزارش‌گری و نظارت بر بازار به نحو مطلوب انجام پذیرد. ضرورت تشکیل ستادهای استانی تنظیم بازار و ابلاغ وزیر کشور به استانداران سراسر کشور از دیگر مصوبات این جلسه بود. همچنین مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابر تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت جهادکشاورزی قیمت ۲۷ قلم خوراکی را منتشر خواهد کرد تا مصرف‌کنندگان با آگاهی از محدوده قیمتی، کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند. به گزارش «ایسنا» ابراهیم زارع افزود: در حال آماده‌سازی پلت‌فرم آن هستیم و قرار است قیمت ۲۷ قلم کالای خوراکی از محصولات لبنی، میوه و تره‌بار، برنج، ماکارونی، حبوبات، گوشت و... اعلام شود. وی ادامه داد: برخی از اقلام مانند مرغ، تخم‌مرغ، روغن و برخی از محصولات لبنی قیمت مصوب دارند. قیمت این محصولات تا زمانی که قیمت مصوب آنها تغییر نکند، ثابت می‌ماند. برای محصولاتی که قیمت مصوب ندارند، محدوده قیمتی موجود در بازار تعیین می‌شود تا مردم بتوانند با آگاهی بیشتر از قیمت‌ها و به راحتی کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ زیرا اگر مردم از محدوده قیمتی کالایی که قصد خرید آن را دارند، آگاه شوند گران‌فروشی آشکار خواهد شد.