محمد‌جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری درباره علت مسدود‌شدن مسیر زمینی ارمنستان و سپس بازگشایی آن به‌خبرگزاری مهر گفت: این اتفاق به‌اختلافات مرزی ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان برمی‌گردد؛ این دو کشور هنوز نتوانسته‌اند وضعیت مرزهای خود به‌لحاظ خط مرزی را تعیین‌تکلیف کنند؛ بنابراین بخشی از مسیر بین مرز نوردوز از سوی ایران تا ایروان به‌طول ۸ کیلومتر بین شهرهای کاپان و گوریس ارمنستان را نیروهای آذربایجانی مسدود کرده بودند.

او ادامه داد: ارمنستان یک راه فرعی را معرفی کرده بود تا تردد متوقف نشود و به‌عنوان آلترناتیو راه اصلی باشد و ناوگان از آن عبور کنند؛ البته تریلی‌ها نمی‌توانستند از این مسیر عبور کنند چون مسیر کم‌عرض و ۳۰‌کیلومتر از آن هم خاکی است؛ به‌همین دلیل دولت ارمنستان بلافاصله یک آماده‌سازی اولیه روی جاده انجام داد و بخشی از مسیر را تیغ‌زنی کرد تا امکان تردد برای کامیون‌های ۶ چرخ، ۱۰ چرخ و سواری‌ها فراهم شود. مسافران هم بدون اتوبوس و با مینی‌بوس و ون به‌مسیر ادامه می‌دادند.

 این مقام مسوول گفت: در پایان روز شنبه مذاکرات بازگشایی مسیر به‌نتیجه رسید و همزمان مسیر اصلی بازگشایی و امکان تردد فراهم شد.  در حال‌حاضر نیز ناوگان می‌توانند از مسیر قبلی، از سمت ایروان به‌سمت ایران و از مرز نوردوز به‌سمت ایروان تردد کنند.

 بر اساس اظهارات هدایتی مرز نوردوز در حال‌حاضر تنها مرز مشترک زمینی ایران با اتحادیه اوراسیاست؛ حتی اگر مسیر اصلی را آذری‌ها بازهم مسدود کنند، مسیر جایگزین با کمی اصلاحات و بهبود زیرساخت‌ها، قابل‌استفاده خواهد بود. مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری ایران گفت: ۴۵کیلومتر مرز مشترک با ارمنستان دارد و در نتیجه احداث مرز جدید میان دو کشور، توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: ما مشکل مرزی نداریم، مشکل اصلی ادامه مسیر در عمق خاک ارمنستان و اختلافات مرزی آنها با آذربایجان است؛ ایران با ارمنستان اختلاف‌مرزی ندارد؛ بلکه آذربایجان می‌گوید جاده اصلی نوردوز به‌سمت ایروان، از داخل اراضی قره‌باغ قدیم عبور می‌کند که جزو خاک این کشور محسوب می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری فارس سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز درباره مسدود شدن و سپس بازگشایی  مسیر زمینی ایران و ارمنستان  گفت: بر اساس  اطلاعات دریافتی از گمرک مغری ارمنستان و  اظهارات برخی از رانندگان ورودی از ارمنستان و تماس‌های تعدادی از آنها  از خاک  این کشور، جاده اصلی گشایش و به‌کامیون‌ها و اتوبوس‌های مانده در این‌طرف و آن‌طرف ‌شهر قاپان مجوز عبور داده شده است و در حال رسیدن به‌مرز و مقصد هستند.

وی افزود: گمرک مغری که گمرک مقابل نوردوز استان آذربایجان شرقی است، اعلام کرده‌است که آماده پذیرش  مجدد کامیون و اتوبوس برای عبور به‌سمت مقاصد ارمنستان است. لطیفی گفت: مسیر جایگزین در کشور ارمنستان نیز برای عبور و مرور در صورت بروز مشکل توسط ایروان‌ پیش‌بینی شده است.  سخنگوی گمرک روز شنبه از مسدود‌شدن بخشی از مسیر تردد زمینی ایران به‌ارمنستان (جاده گوریس ـ قاپان) به‌وسیله نیروهای جمهوری‌آذربایجان خبر داده بود.