رئیس انجمن شرکت‌های ترانسپورت بین‌المللی ولایت هرات افغانستان در این خصوص به «ایرنا» گفت: حدود ۵۰۰ دستگاه کامیون حامل اقلام صادراتی و ترانزیتی ظرف دو روز اخیر از گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه به سمت هرات رفت‌و‌آمد داشته‌اند.

عارف رضایی همچنین به در پیش بودن مناسبت عید سعید قربان در هفته آتی و آیین‌های آن در افغانستان اشاره و بیان کرد: گرچه رفت‌و‌آمد کنونی خودروهای باری و ترانزیت به‌طور نسبی و محدود در مرز دو کشور جریان دارد، اما سال‌های پیش در همین موعد افزایش تقاضا در افغانستان سبب بیشتر شدن حجم فعالیت ناوگان باری در گمرک اسلام‌قلعه می‌شد.

وی ادامه داد: همچنین گرچه کامیون‌های تجاری هم‌اینک از ایران بدون پرداخت هزینه و تعرفه گمرکی وارد افغانستان می‌شوند زیرا عوامل حاضر از گروه طالبان در مرز اسلام‌قلعه تاکنون درخواستی از این نظر نداشته‌اند، اما رانندگان آنها هنگام ترک ایران و ورود به افغانستان نه‌تنها اظهارنامه گمرکی را ثبت می‌کنند؛ بلکه عوارض گمرکی خود را نیز در هرات پرداخت می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز به «ایرنا» گفت: فعالیت ناوگان تجاری ظرف دو روز اخیر از دوغارون به افغانستان آغاز شده؛ به‌طوری‌که ۲۲ تیر افزون بر ۲۰۰ دستگاه کامیون از دوغارون خارج شده و ۱۳۰ دستگاه کامیون خالی نیز برای بارگیری مجدد از سمت افغانستان وارد ایران شده‌اند.

ابراهیم عطایی طرف مقابل را آماده همکاری برای پذیرش ناوگان تجاری اعلام و بیان کرد: آمار رفت‌و‌آمد کامیون‌ها در گذرگاه مرزی دوغارون با تداوم وضعیت جاری، ظرف روزهای آتی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: گرچه هم‌اینک اجازه عزیمت کامیون‌های باری از مبادی ورودی و بنادر ایران به مقصد مرز دوغارون صادر نمی‌شود اما برآورد می‌شود حجم محدود رفت‌و‌آمد مرزی کنونی بین خراسان رضوی و هرات، از ازدحام کامیون‌ها در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه خواهد کاست.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خراسان رضوی همچنین بار بیشتر کامیون‌های هم‌اینک متوقف و معطل در گمرک دوغارون را مواد غذایی ذکر و بیان کرد: دولت افغانستان از هرگونه چالشی بابت کمبود چنین اقلامی در آن کشور پرهیز دارد؛ لذا برآورد می‌شود توافق لازم برای افزایش رفت‌و‌آمد و شمار کامیون‌های حامل این‌گونه کالاهای صادراتی و ترانزیتی در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه صورت گرفته و حاصل شود.  این اظهارات فعالان دست‌اندرکار حمل‌و‌نقل کالا و ترانزیت در مرز ایران و افغانستان در حالی است که مسوولان رسمی محلی تاکنون اطلاعاتی درخصوص بازگشایی مجدد گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه ارائه نکرده‌ و بعضا از آن امتناع دارند.  مهدی حیدری‌فرد رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی روز گذشته در نشست خبری با موضوع «تحولات اخیر افغانستان و تاثیر آن بر مبادلات تجاری استان با این کشور» عنوان کرده است: در حال حاضر صادرات به افغانستان تا نقطه صفر مرزی در اختیار ما است و بقیه را به تجار افغانستان سپردیم که این روند در مرز ماهیرود ادامه دارد. به گزارش «ایرنا» خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد. خراسان جنوبی دارای دو گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود است همچنین در مجاورت افغانستان چهار بازارچه مرزی دارد که در حال حاضر فقط بازارچه ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال است. بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد. مرز دوغارون در خراسان رضوی و مرز میلک در

سیستان و بلوچستان از دیگر گذرگاه‌های رسمی ایران به سمت افغانستان است. سالانه ۵/ ۱ میلیارد دلار صادرات، ۳ میلیارد دلار ترانزیت خروجی و ۲۰ میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.