در ابتدای نشست محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی ایران و اسپانیا، از سابقه روابط دو کشور گفت: سابقه همکاری ایران و اسپانیا به ۴۰۰ سال قبل بازمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون همکاری‌های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور ادامه داشته است. در چند سال اخیر، بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، هیات‌های تجاری از کشور اسپانیا به ایران آمدند. در این سفر سه وزیر همراه بودند که نشان از اهمیت روابط تجاری با ایران برای اسپانیا دارد.  به گزارش اتاق ایران، طاهری ادامه داد: با شروع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مشکلاتی به‌وجود آمد؛ البته من هم در جریان مشکلات بانکی و خودتحریمی‌ها هستم و کارها به‌سختی پیش می‌رود. نهادهای مالی - بانکی در اسپانیا خصوصی هستند. آنها به‌دلیل شرایط سخت بین‌المللی جانب احتیاط را نگه می‌دارند و محتاطانه عمل می‌کنند. البته تاکید می‌کنم که رویکرد بانک‌ها اشتباه است و ما تلاش می‌کنیم این خودتحریمی رفع شود. شرایطی که آمریکا در بازار مالی اجرا کرده طوری است که اجازه فعالیت با ایران را نداده است. در حال حاضر ممکن است شرایط با توافق وین تغییر کند.

وی از ظرفیت تجاری میان دو کشور گفت که الان در شرایط خوبی نیست و امکان بهتر شدن شرایط وجود دارد. ممکن است با برداشته شدن تحریم‌ها، و برگشتن شرایط به حالت عادی، روابط تجاری میان دو کشور هم بهتر شود. زمینه‌هایی که می‌توانیم همکاری کنیم مسائل به صورت تهاتر حل شود؛ زمانی با «سرکوبه» که در ایران دفتر دارند، قرار بود روال همکاری مالی تعریف شود که عملیاتی نشد.  او ادامه داد: دومین راه‌حل همکاری با بانک‌های محلی بود که می‌توانند زمینه همکاری را توسعه دهند. ما به روابط با اسپانیا بها می‌دهیم. در کتابی که در این زمینه تدوین شده، راه‌های توسعه تجارت بین ایران و اسپانیا بررسی شده و بعد از تحریم‌ها می‌توانیم این را عملیاتی کنیم.  طاهری گفت: اسپانیا خواهان تعمیق روابط تجاری با ایران است. در اسپانیا، سرکوبه را شرکت طرفدار ایران می‌دانند؛ تجار می‌توانند از شرایط آنها استفاده کنند. البته در شرایط حاضر علاوه‌بر تحریم‌ها، مساله کرونا هم دردسر شده است؛ سعی می‌کنیم نشست بی‌‎‌تو‌بی برگزار کنیم، تا تجار ایرانی و اسپانیایی ارتباط بهتری با هم داشته باشند. ‌ طاهری گفت: مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و اسپانیا در سال‌های گذشته نزدیک به ۳ میلیارد دلار رسیده است؛ اما متاسفانه در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده این میزان به ۳۱۵ میلیارد دلار رسیده است. طبق ارزیابی‌های انجام شده ظرفیت بالقوه تجاری بین این دو کشور به میزان ۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بعد از آن حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا از حجم صادرات ایران به اسپانیا گفت: حجم مبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا ۳۰۰ میلیون یورو است و البته حجم غیرمستقیم روابط تجاری خیلی بیشتر از این است. این حجم از روابط بیشتر در حوزه کشاورزی، پتروشیمی، تجهیزات نفت و گاز و... است.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل ما سیستم بانکی است؛ اگر این مشکل حل شود، طرف ایرانی و اسپانیایی خودشان طریقه کار با همدیگر را بلد هستند.  قشقاوی ادامه داد: اگر موانع بوروکراسی توسط دولت‌ها بر سر راه بخش خصوصی برداشته شود، تجار دو کشور با هم کار می‌کنند. در همین شرایط تحریمی بسیاری از شرکت‌های اسپانیایی در ایران حضور فعالی داشتند. گروهی از شرکت‌های فعال اسپانیایی در حوزه تولیدات گلخانه به ایران آمده‌اند. سفارت ارتباط گسترده‌ای با تجار ایرانی و اسپانیایی دارد.