غلامحسین شافعی با اشاره به وضعیت آبی کشور و خشکسالی پیش رو گفت: به نظر می‌رسد موضوع کم‌آبی و احتمال بروز خشکسالی در سال‌جاری، هنوز از جانب دستگاه‌های متولی و بخش‌های اثرگذار جدی تلقی نشده و به‌مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

به گزارش اتاق ایران، شافعی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، از اثرات خشکسالی بر تولیدات کشاورزی و به‌ویژه گندم سخن به میان آورد و توضیح داد: در خصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متاسفانه با شرایط ناگواری مواجهیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبود و با وجود اینکه تغییراتی در نرخ‌ها اعمال شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست. شافعی ادامه داد: اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نشود، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال‌جاری، تامین کننده نیازها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج می‌شود یا برای آن بازار سیاهی شکل می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

او تاکید کرد: این جنس مسائل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری است و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا رخ ندهد.

شافعی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به مشکلات کارخانه‌های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آنها و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در معرض تهدید هستند، گفت: بازار خوبی برای آرد ایران در افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم است و ازآنجا‌که کارخانه‌های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توان با وارد کردن بخشی از گندم موردنیاز این کارخانه‌ها، آرد تولیدی را به این کشورها صادر کرد و بهره‌وری اقتصادی را رقم زد. به عقیده وی، این اقدام از نظر اقتصادی نیز تاثیر مهمی در پویاسازی صنایع داخلی خواهد داشت.