سهم کشورهای اوراسیا از مجموع صادرات کالایی ایران طی هشت ماه ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ تغییر معناداری نداشته و فقط با حدود ۲/ ۰ واحد درصد افزایش به ۴/ ۲ درصد رسیده است. در میان شرکای تجاری عضو اتحادیه اوراسیا بیشترین ارزش صادرات ایران طی هشت ماه ۹۹ مربوط به کشورهای روسیه و ارمنستان با ارزش صادرات به ترتیب ۲۸۵ میلیون دلار و ۲۳۳ میلیون دلار بوده و بیشترین واردات ایران نیز از کشور روسیه به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است.

از کل صادرات ایران به ۵ کشور اوراسیا طی هشت ماه ۹۹ حدود ۴۲۵ میلیون تن با ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به اقلام کشاورزی و غذایی تحت فصول یک تا ۲۲ کتاب مقررات صادرات و واردات اختصاص داشته است. سهم این اقلام از کل صادرات ایران به پنج کشور اوراسیا از حیث وزن معادل ۸/ ۲۲ درصد و از لحاظ ارزشی برابر ۶/ ۵۱ درصد است. مقاصد اصلی صادرات کشاورزی و غذایی ایران در بین کشورهای اوراسیا سه کشور روسیه با ۲۴۶ میلیون دلار، قزاقستان با ۲/ ۴۴ میلیون دلار و ارمنستان با ۶/ ۲۳ میلیون دلار هستند.

اگرچه تراز تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه در هشت ماه ۹۹ همچنان منفی بوده اما نسبت به مدت مشابه ۹۸حدود۹۰ میلیون دلار از کسری تراز تجاری کاسته شده و به نفع ایران بهبود یافته است. بخشی از بهبود تراز مزبور ناشی از افزایش صادرات و کاهش واردات (روسیه و بلاروس) و بخشی دیگر صرفا ناشی از کاهش واردات (قزاقستان) بوده است. تراز تجاری ایران طی این مدت با ارمنستان و قرقیزستان تضعیف شده است. نکته قابل توجه در مبادلات تجاری ایران با کشورهای این اتحادیه تراز تجاری منفی بالای ایران با روسیه است که طی هشت ماه نخست ۹۹ نیز همچنان منفی و ۴۲۲ میلیون دلار به نفع روسیه بوده است.