۱) یکی از مهم‌ترین مزایای بورس، تامین مالی آسان و ارزان سرمایه و نقدینگی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که از دید کلان، موجب رشد و توسعه بیشتر اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال می‌شود و به لحاظ آنکه پس اندازهای اقشار مختلف جامعه را از معاملات ربوی و سفته‌بازی به سمت بنگاه‌های تولید و عرضه‌کننده کالا و خدمات هدایت می‌کند باعث افزایش کارآمدی اقتصاد کشور و سلامت آن می‌شود.

۲) ایجاد بستری سالم برای سرمایه‌گذاران و اشخاص دارای پس‌انداز و مازاد نقدینگی، موجب می‌شود تا با تبدیل نقدینگی خود به اوراق بهادار، هم از درآمد قابل قبولی برخوردار شوند و هم اینکه بخشی از دارایی خود را به‌صورت اموالی با قدرت نقد‌شوندگی بالا در آورند و در هر زمان که بخواهند، بتوانند آن را تبدیل کنند، یا به فروش رسانند.

۳) از آنجا که مقررات فعلی نقل و انتقال سهام شرکت‌ها در معاملات خارج از بورس، فرآیند اداری پیچیده، وقت‌گیر و پر هزینه‌ای دارد، انتقال آسان، سریع و کم هزینه سهام و اوراق بهادار از دیگر ویژگی‌های بورس است. در معاملات و دادوستد اوراق بهادار، به دلیل انجام معامله از سوی کارگزاران، فروشنده و خریدار، سرعت، دقت و ثبت معامله در سوابق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کاملا آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

۴) نقل و انتقال اوراق بهادار در بورس، از کاهش نرخ مالیات نقل و انتقال سهام برای سهامداران شرکت‌های سهامی برخوردار است، به نحوی که میزان مالیات در بورس به نیم درصد تقلیل می‌یابد و این امر به‌طور طبیعی هزینه نقل و انتقال سهام را برای متعاملین به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

۵) بورس به‌عنوان یک بازار سرمایه، علاوه بر تخصیص سرمایه پولی، مخاطرات اقتصادی را نیز توزیع می‌کند به نحوی که با ایجاد تنوع در سبد دارایی و تبدیل دارایی به اوراق بهادار متنوع، به کاهش ریسک مخاطرات احتمالی می‌انجامد و زیان بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها به واسطه منافع ناشی از دیگر سرمایه‌گذاری‌ها جبران می‌شود.

۶) در کشورهای با نرخ بالا و روز افزون تورم، بورس می‌تواند نقش موثری در جذب نقدینگی شناور و مازاد جامعه داشته و از آثار تخریبی آن و افزایش تصاعدی نرخ تورم جلوگیری کند چرا که بورس اوراق بهادار با جذب بخشی از نقدینگی جامعه به همان مقدار میزان تقاضا نسبت به کالاها و خدمات را کاهش می‌دهد و از افزایش نامتناسب تقاضا نسبت به عرضه کالاها و خدمات تا حدودی جلوگیری می‌کند.

پی‌نوشت: مطالب ستون بایسته‌های حقوق در بازرگانی شنبه هر هفته در صفحه۵ چاپ می‌شود.