به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» براساس آمارهایی که گمرک چین روز سه‌شنبه منتشر کرد، واردات این کشور در ماه ژوئن (خرداد/ تیر) نسبت به دوره مشابه پارسال ۷/ ۲ درصد افزایش یافت. به گزارش «رویترز» این افزایش اعجازانگیز در حالی است که فعالان بازار انتظار سقوط ۱۰ درصدی را برای واردات ماه گذشته چین داشتند، وارداتی که ماه پیش از آن (ماه مه) کاهش چشمگیر ۷/ ۱۶ درصدی را به ثبت رسانده بود. صادرات این کشور نیز برخلاف انتظارها عمل کرد و نیم درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از رونق مجدد تقاضای جهانی بوده است، به این دلیل که بسیاری از کشورها به‌تدریج برداشتن محدودیت‌های شدید ضد‌بیماری را آغاز کرده‌اند. پس از کاهش ۳/ ۳ درصدی صادرات این کشور در ماه مه، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند در ماه ژوئن نیز صادرات چین کاهش ۵/ ۱ درصدی یابد.

بویانگ شو، تحلیلگر چینی در شرکت مشاوره‌‌ای «داکر فرونتیر» گفت: «بهبود چشمگیر در واردات چین نشانه‌ای از شتاب رونق اقتصادی این کشور است، امری که ناشی از افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌هایی همچون مستغلات و زیرساخت‌هاست.» براساس آمارها، واردات سنگ آهن چین در ماه ژوئن، بالاترین رکورد ۳۳ ماهه خود را به ثبت رساند. واردات نفت خام نیز تحت‌تاثیر فرصت‌طلبی پالایشگاه‌ها از قیمت‌های ارزان، افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. مارتین راسموسن، اقتصاددان چینی در شرکت تحقیقاتی «کپیتال اکونومیکس» مستقر در لندن پیش‌بینی کرد، به‌دلیل اختصاص بسته‌های حمایتی دولت و به‌دنبال آن تقویت تقاضا، واردات چین به روند رو به بهبود خود ادامه خواهد داد.

واردات چین از آمریکا نیز پس از ماه‌ها کاهش دورقمی در ماه ژوئن افزایش ۳/ ۱۱ درصدی یافت. لیو کویوِن، سخنگوی گمرک چین، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران درباره روابط تجاری کشورش با آمریکا گفت: «در مواجهه با چالش‌هایی که یک بیماری همه‌گیر ایجاد کرده، همچنان به تعهدات و اجرای توافق تجاری پایبند هستیم.» این اظهارات در حالی مطرح شده است که جمعه هفته گذشته دونالد ترامپ گفته بود به «فاز دوم» توافق تجاری با چین فکر نمی‌کند؛ چراکه روابط میان واشنگتن و پکن به‌خاطر بیماری کرونا و سایر موضوعات «به شدت آسیب‌» دیده است. براساس آمارها، مازاد تجاری چین در برابر آمریکا در ماه ژوئن به ۴۱/ ۲۹ میلیارد دلار افزایش یافت، مازادی که ماه پیش از آن (مه) در سطح ۸۹/ ۲۷ میلیارد دلار قرار داشت. در مجموع نیز مازاد تجاری این کشور روی نرخ ۴۲/ ۴۶ میلیارد دلار ایستاد، در‌حالی‌که ماه مه ۹۳/ ۶۲ میلیارد دلار بود.

به گفته صاحب‌نظران، اقتصاد چین در حال خیز برداشتن از افت شدید ۸/ ۶ درصدی فصل نخست ۲۰۲۰ است. البته با تداوم افزایش تعداد مبتلایان بیماری در سطح جهانی و ادامه یافتن محدودیت‌های اجتماعی که تضعیف تقاضای جهانی را به‌دنبال دارد، انتظار می‌رود رونق اقتصادی چین همچنان متزلزل باقی بماند. مصرف داخلی این کشور نیز به‌خاطر از دست رفتن مشاغل و نگرانی‌های پیرامون موج دوم بیماری در موضع ضعف قرار دارد.

با وجود این، صادرات چین چندان تحت‌تاثیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی جهان – آن چنان که تحلیلگران نگران بودند – قرار نگرفته است، گرچه سطح پایین سفارش‌ها ممکن است در فصول آینده بر تولیدات صنعتی این کشور اثر بگذارد.

«شو» در شرکت «داکر فرونتیر» می‌گوید: «بازگشایی اقتصادهای اصلی غربی و افزایش سطح تقاضای بین‌المللی برای تجهیزات مراقبت شخصی و ماسک به رشد صادرات چین در ماه ژوئن کمک کرد. به‌علاوه اخلال در تولیدات رقبای اصلی چین، منجر به تغییر مسیر سفارش‌های خارجی به سمت صادرکنندگان چینی شد.»

با وجود بازگشایی تدریجی اقتصادهای غربی در هفته‌های اخیر، اما کشورها برای مقابله با افزایش مجدد شمار مبتلایان به بیماری، دوباره محدودیت‌های متنوعی را به اجرا درآورده‌اند. راسموسن از شرکت «کپیتال اکونومیکس» با اشاره به اینکه احتمالا صادرات دوباره در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: «با نگاه به آینده، بهبود ناشی از فروش ماسک، محصولات پزشکی و تجهیزات مورد نیاز برای دورکاری که در حال حاضر رشد سالانه ۳۰ درصدی را تجربه می‌کند به‌تدریج محو می‌شود و جریان صادرات افت می‌کند.»

موسسه تحقیقات پیشرفته دانشگاه اقتصاد و مالی شانگهای شنبه این هفته در گزارشی اعلام کرد: عواملی همچون وخیم‌تر شدن روابط چین-آمریکا، کاهش تقاضای جهانی و اخلال در زنجیره‌های عرضه منجر به فشار بر چشم‌انداز تجارت در بلندمدت می‌شوند.