حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره معدوم کردن جوجه‌های یک روزه که فیلم‌هایی از آن طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده، گفت: این جوجه‌ها، مازاد بر نیاز بازار هستند و چون بازار داخلی به‌دلیل شیوع کرونا با کاهش تقاضا و افت کشش مواجه شده و بازار صادرات هم وجود ندارد، انجمن جوجه یک‌روزه اقدام به صدور بخشنامه به واحدهای تولیدی کرد و اعلام کرد با توجه به شرایط بازار باید ۱۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه معدوم شود. این فعال بخش‌خصوصی ادامه داد: البته بهتر بود به‌جای معدوم کردن جوجه‌ها، با پیش‌بینی شرایط بازار، به‌جای حذف جوجه تولید شده، تخم‌مرغ‌های موجود در جوجه‌کشی‌ها را معدوم یا روانه بازار می‌کردند. تا ضمن کاهش ضرر واحدهای تولیدی، این‌گونه باعث فضا‌سازی و هجمه نشود اما تولید‌کننده تا لحظه آخر انتظار و امید دارد که مشتری پیدا شود و جوجه را بفروشد و وقتی از فروش قطع امید می‌کند، ناچار به چنین کاری می‌شود.

این فعال بخش‌خصوصی با اشاره به فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی در این خصوص گفت: این فیلم‌ها برای زمانی است که هنوز تصمیم معدوم‌سازی اتخاذ نشده بود و یک واحد تولیدی که نمی‌توانسته جوجه‌های خود را به فروش برساند و دچار زیان شده بود این کار را انجام داده است. چون جوجه را نمی‌توانند بیش از یک تا نهایتا دو روز در جوجه‌کشی نگهداری کنند باید آن را در فارم‌های مرغ گوشتی برای پرورش تخلیه کنند در غیر این صورت جوجه ‌کیفیت لازم برای پرورش را از دست می‌دهد.

همچنین محمدرضا صدیق‌پور،‌ دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه درخصوص امحای جوجه‌های یک‌روزه توضیحاتی را ارائه کرده است. به گزارش «ایسنا» صدیق‌پور، با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تولید‌کنندگان گوشت مرغ شامل پرورش دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده‌اند، اظهار کرد: عمده‌ترین این مشکلات، کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یک‌روزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولید‌کنندگان جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ کشور وارد کرده است. وی ادامه داد: یکی ‌از دلایل این ضرر و زیان، برنامه‌ریزی تولید جوجه یک‌روزه گوشتی براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار به‌رغم نظر تشکل‌های صنفی مرتبط برای تامین گوشت مرغ شب عید و ماه مبارک رمضان در جوجه‌ریزی دی و بهمن سال ۱۳۹۸ بود که براساس آن بالغ بر ۱۳۰ و ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه به ترتیب در دی و بهمن ماه تولید شد که این میزان تولید افزایش بی‌سابقه‌ای در تولید جوجه یک‌روزه و به‌تبع آن تولید گوشت مرغ برای تامین نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان در کشور رقم زد و سبب شد حداقل ۱۰ درصد جوجه یک‌روزه بیش از نیاز تولید شود.