در محور اول،‌ محمدرضا کلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: براساس جلسات ستاد تنظیم بازار برای پاسخگویی به افزایش تقاضای ماه مبارک رمضان، حدود ۲۰۰ هزار تن کالا از محل ذخایر و واردات کالاهای اساسی و ضروری با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شده و درحال تخصیص بین استان‌ها است. وی با بیان اینکه سیاست‌های مرتبط با استمرار حمایت از تولیدکنندگان داخلی مرغ برای خروج از زیان و عرضه مرغ مورد نیاز ماه مبارک رمضان به‌قیمت مصوب ۱۲۹۰۰ تومان نیز اتخاذ شده است، گفت: رصد و پایش مستمر وضعیت بازار خرما به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان و تامین مکفی آن در سفره افطار ایام ماه رمضان با قیمت مناسب نیز از جمله اقداماتی است که برای ماه مبارک رمضان انجام شده است. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار ادامه داد: برای تامین و توزیع کالاهای اساسی و مهم و پرمصرف ایام ماه مبارک رمضان با قیمت‌های معمول و مناسب توان سازمان‌ها و تشکل‌های دولتی از جمله کارگروه‌های تنظیم بازار ستادی، مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها، شرکت بازرگانی دولتی ایران، شرکت پشتیبانی امور دام کشور و انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و توزیعی به‌کار گرفته شده که این اقلام تامین شده است: برنج به‌میزان ۵۰ هزارتن از نوع هندی، شکر برای خانوار به‌میزان ۵۰هزار تن در بسته‌بندی یک‌کیلوگرمی با برچسب تنظیم بازار، روغن‌نباتی به‌میزان ۵۰ هزار تن در بسته‌بندی مختلف برای مصارف خانوار، گوشت مرغ منجمد ۱۵ هزار تن،گوشت قرمز منجمد ۱۰ هزار تن، تامین مکفی خرما از طریق تشکل‌های تولیدی و صادراتی. کلامی با اشاره به اینکه تهیه و ابلاغ جداول سهمیه‌بندی استانی کالاهای مورد نیاز ایام ماه مبارک رمضان براساس پارامترهای موثر از جمله ضریب جمعیتی، مقادیر و توزیع سال‌های گذشته انجام شده است گفت: با هدف هماهنگی بیشتر و حفظ آرامش بازار در ماه مبارک رمضان دستورالعمل تنظیم بازار ایام ماه مبارک رمضان به استانداران سراسر کشور به‌عنوان روسای کارگروه‌های تنظیم بازار ابلاغ شده است.

به‌گفته وی، تقویت جریان تامین کالاهای صادراتی تولید داخل و واردات با پیگیری تخصیص و تامین به موقع ارز ترجیحی و نهایی برای کالاهای اساسی و ضروری نیز در دستور کار بوده است و برای حفظ جریان عادی تامین کالا اقداماتی از جمله اعمال تعرفه‌های مناسب گمرکی برای واردات و اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی برخی کالاها با اولویت تنظیم بازار داخل انجام شده است. اما وزارت صمت طی بخشنامه‌ای اقدامات انجام شده برای تامین کالاهای اساسی در نوروز۹۹ و ماه‌های آینده با هدف حفظ آرامش بازار را تشریح کرده است. بر این اساس، مجموعه اقدامات صورت گرفته برای استمرار آرامش بازار برای کالاهای اساسی و ضروری نوروز و فروردین سال ۹۹ و ماه‌های آتی به شرح زیر است:

اقدامات انجام شده برای تامین کالا: ۱- سیاست‌گذاری تحقق تولید داخل و رفع کسری نیاز بازار: با توجه به نیاز سالانه کشور. در این راستا ۱۶ قلم کالای اساسی و ضروری منجر به تامین کالا بیش از نیاز و عرضه بیش از تقاضا شده است. ۲- آگاهی رساندن به موقع برای ضرورت استمرار فراوانی کالا: با توجه به وقفه کوتاه ایجادشده در پرداخت ارز کالاهای اساسی و ضروری در هفته گذشته برای تداوم آرامش بازار در شرایط فعلی، منجر به دستور صریح معاون اول رئیس‌جمهور و بانک‌مرکزی برای پرداخت ارز کالاهای اساسی و ضروری شد.

۳- برقرار داشتن فعالیت‌های تولیدی مرتبط با کالاها و خدمات مورد نیاز مردم به‌ویژه در بخش معیشتی و خدمات ضروری.

برنامه‌های بخش توزیع و فروش: الف- الکترونیکی: ۱- ایجاد امکان ثبت نام غیرحضوری در سامانه تدارکات الکترونیک دولت. ۲- ایجاد امکان تمدید غیرحضوری امضای الکترونیکی (حذف هفته‌ای سه هزار مراجعه بدون توقف/ تعویق خدمت). ۳- برگزاری جشنواره بهاره مجازی با شعار همدلی مردم و اصناف (۲۳تا۲۹ اسفند ۹۸). ۴- برگزاری پویش خرید اینترنتی با شعار از خانه بخریم (۱۶تا۳۱ فروردین ۹۹). ۵- با آموزش و ترغیب اصناف به فروش کالاهای خود در اینترنت و ترغیب مردم به خرید اینترنتی، ضمن کاهش تبعات اقتصادی کرونا، تامین کالاهای موردنیاز مردم با ضریب سلامتی بیشتر صورت گرفت. ۶- فروشگاه‌های اینترنتی تسهیلات ویژه مانند ثبت‌نام و مشاوره رایگان، ارائه غرفه اینترنتی رایگان و کاهش کارمزد را به واحدهای صنفی آفلاین (خصوصا واحدهای بیشتر آسیب‌دیده مانند کیف، کفش، پوشاک، آجیل و خشکبار) ارائه کردند. ۷- از مشارکت بسیج اصناف و بسیج دانشجویی برای آموزش اصناف سنتی برای تهیه عکس و کاتالوگ از کالاهای خود و درج در اینترنت استفاده شد. ۸- دولت هیچ دخالتی در عملیات خرید و فروش و تحویل کالا ندارد بلکه صرفا به هماهنگی بین واحدهای صنفی آفلاین و فروشگاه‌های اینترنتی می‌پردازد. ۹- افزایش ۲۳۶ درصدی ارزش ریالی فروش اینترنتی اسفند۹۸ در مقایسه با اسفند۹۷. ۱۰- مشارکت بیش از ۳۰۰ فروشگاه اینترنتی در جشنواره. ۱۱- افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی فروش اغلب فروشگاه‌های اینترنتی در طول دوره جشنواره. ۱۲- ارائه مشاوره و آموزش به حدود ۵ هزار واحد صنفی آفلاین و آغاز فروش اینترنتی برخی از واحدها. ۱۳- اعطای ۱۷ جایزه ۵ میلیون تومانی به مردم با قرعه‌کشی در برنامه زنده صداوسیما ۱۴- شرکت در ده‌ها برنامه تلویزیونی و رادیویی به‌منظور معرفی جشنواره و ترغیب مردم به خرید اینترنتی و واحدهای صنفی به فروش اینترنتی. ۱۵- تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل بهداشتی برای بسته‌بندی، حمل و تحویل کالا با همکاری وزارت بهداشت. ۱۶- مذاکره با پست برای ادامه فعالیت واحدهای پستی در ایام تعطیل دوره جشنواره. ۱۷- جلب مشارکت و حمایت کسب‌وکارهای اینترنتی برتر کشور.

ب- فیزیکی: 1- هماهنگی با شرکت‌های پخش سراسری، منطقه‌ای و استانی برای ادامه توزیع مویرگی کالاها و مایحتاج عمومی.

2- واگذاری انتخاب شبکه توزیع خرده‌فروشی عرضه‌کننده سهمیه کالاهای اساسی و ضروری با اولویت میادین میوه‌و‌تره‌بار، اتحادیه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنوف منتخب. 3- تخصیص سهمیه‌ها از محل موجودی کالاهای اساسی و ضروری هر استان برای کاهش حمل‌ونقل و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی. 4- برنامه‌ریزی برای افزایش سطح عرضه متناسب با افزایش سطح تقاضای کالاهای پرمصرف ایام رمضان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا (واحدهای میوه‌وتره‌‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز موقت عرضه و...) متناسب با زیرساخت‌ها و توانمندهای استان‌ها.

نظارت و بازرسی: 1- اجرای طرح نظارتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان برای کنترل و رصد و نظارت بر سطح بازار کالاهای اساسی از طریق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، اتاق اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و... 2- رصد و پایش مستمر قیمت 100 قلم کالای اساسی و ضروری و مقایسه با مقاطع مشابه سال‌های اخیر و پیش‌نگری.