با شیوع ویروس کرونا در ایران، میزان تقاضا برای برخی کالاها مانند محصولات ضدعفونی‌کننده و موادغذایی افزایش یافت. تب تند خرید محصولات غذایی و ضدعفونی‌کننده باعث شد قیمت این محصولات در بازار روند صعودی به خود بگیرد که نتیجه‌ آن کمبود برخی محصولات در بازار شد.

فعالان بخش‌خصوصی و متولیان دولتی در مواجهه با این چالش جدید، تدابیر و تصمیماتی را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند مایحتاج مردم در این روزهای پرتلاطم را تامین کنند. یکی از تاکتیک‌های بخش‌خصوصی برای عبور از دست‌انداز تامین اقلام موردنیاز در روزهای کرونایی، افزایش تولید محصولات ضدعفونی‌کننده با ایجاد خطوط تولید جدید بود. برخی از نمایندگان اتاق تهران که از فعالان حوزه تولید مواد بهداشتی هستند دو هفته پیش اعلام کردند با تغییر استراتژی تولیدکنندگان و افزایش تولید، کمبود محصولات ضدعفونی‌کننده در بازار برطرف خواهد شد؛ مساله‌ای که به‌نظر می‌رسد به واقعیت تبدیل شده و اکنون در اغلب فروشگاه‌ها مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و دست، یافت می‌شود.

در این بین سیاست‌گذاران و متولیان دولتی هم اقداماتی در راستای مقابله با پیامدهای شیوع کرونا و تنظیم بازار در دستور کار قرار داده‌اند. از گوشه و کنار شنیده می‌شد نگرانی‌هایی در رابطه با تامین محصولات موردنیاز و ضروری در ایام تعطیل عید وجود دارد که این موضوع بسیاری از مردم را از جهت کمبود موادغذایی و مواد ضدعفونی‌کننده دلواپس کرد. قفسه خالی بسیاری از فروشگاه‌ها تصویری بود که بعد از بالا گرفتن این دلواپسی‌ها در بسیاری از شهرها به‌خصوص شهرهای بزرگ نقش بست.

۲۵ اسفندماه بود که مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت لیست واحدهای تولیدی را که حتی در ایام عید فعال هستند اعلام کرد. این اقدام در جهت رفع نگرانی مردم درمورد مایحتاج ضروری آنها  صورت گرفت و دو وجه داشت؛ شبانه‌روزی شدن تولید برخی از واحدها و استمرار بدون‌وقفه تولید محصولات موردنیاز تا پایان فروردین‌ماه نکات این نامه‌نگاری بودند.

سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در این نامه که خطاب به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان نوشته شده است با تاکید بر لزوم اجرای ابلاغیه قبلی این معاونت، درخصوص نظارت بر تولید حداکثری محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا و عدم توقف و تعطیلی واحدها و خطوط تولیدکننده این محصولات، مواد اولیه و ملزومات بسته‌بندی مستقر در استان‌ها با دلایل مختلف اعم از تعطیلات پایان سال، تعطیلات رسمی و اورهال خط تولید، اظهار کرد: باید به گروه یاد شده، واحدهای تولیدکننده موادغذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی نیز اضافه شوند تا ضمن افزایش تولید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، خطوط تولید آنها به‌صورت ۲۴ساعته و بدون وقفه تا پایان فروردین‌ماه فعالیت مستمر داشته باشند.

صادقی نیارکی همچنین در این نامه از سازمان‌های استانی خواست با تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی تردد کارکنان و حمل مواد اولیه و محصولات این واحدها انجام و مجوزهای لازم برای تردد ناوگان بار و مسافر آنها صادر شود تا از هرگونه اختلال در روند تولید و توزیع این محصولات در سطح کشور جلوگیری شود.

درحالی چند روز پیش صادقی نیارکی در نامه‌ای به روسای استان‌ها، تکلیف فعالیت بنگاه‌ها در ایام پایانی سال را مشخص کرد و به این سوال که «کدام واحدهای تولیدی تا پایان فروردین‌ماه تعطیل نمی‌شوند؟» پاسخ داد که روز گذشته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز دست به قلم شد. در این ابلاغیه جدید، تولیدکنندگان و صنوف مکلف به افزایش تولید و فروش به نرخ مصوب شدند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور بخشنامه‌ای به اتاق‌های بازرگانی، اصناف و همچنین روسای سازمان صمت ۳۱ استان کشور، خواستار افزایش تولید و فروش ارزاق عمومی با نرخ مصوب شد. حسین مدرس‌خیابانی، با صدور این بخشنامه‌ که خطاب به روسای اتاق‌های بازرگانی و اصناف ایران و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور نوشته شده است، از آنها درخواست کرد تمامی واحدهای تحت پوشش صنوف و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، ضمن افزایش تولید و رعایت حال هموطنان در ارائه نرخ‌های مصوب و عرضه کالاها و ارزاق عمومی، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، در سراسر روزها حتی ایام تعطیلات (به‌جز اول فروردین)، بدون وقفه و در تلاشی سازنده و ماندگار، برای تامین مایحتاج مردم بکوشند. او در این بخشنامه اعلام کرده است که این روند تا پایان فروردین ۹۹ ادامه دارد و تمامی شبکه‌های حمل و نقل منطقه‌ای و کشوری مکلف هستند نهایت همکاری را در نقل‌وانتقال کالاهای مورد نیاز مردم به‌کار بندند؛ ضمن اینکه واحدهای نظارتی استان‌ها نیز، باید وظیفه خطیر و دقیق نظارت را به خوبی انجام دهند. مدرس‌خیابانی بار دیگر در این بخشنامه تاکید کرد که شبکه‌های عرضه کالا بدون وقفه نسبت به توزیع مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم فعال هستند. به این ترتیب با صدور دو بخشنامه قائم‌مقام وزیر صمت و سرپرست معاونت صنایع وزارت صمت در روزهای اخیر، نخست واحدهای تولیدی (اعم از تولیدکنندگان محصولات مرتبط با پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، واحدهای تولیدکننده موادغذایی، آشامیدنی، خوراکی و محصولات بهداشتی) مکلف شدند ضمن افزایش تولید در ایام پایانی سال و شروع سال جدید، خطوط تولید آنها به‌صورت شبانه‌روزی و بدون وقفه تا پایان فروردین‌ماه فعالیت مستمر داشته باشند و دوم تمامی واحدهای تحت پوشش صنوف و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، ضمن افزایش تولید و رعایت حال مصرف‌کنندگان در ارائه نرخ‌های مصوب و عرضه کالاها و ارزاق عمومی، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، در سراسر روزها حتی ایام تعطیلات بدون وقفه و در تلاشی سازنده و ماندگار، برای تامین مایحتاج مردم بکوشند.